Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 105906 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Dit lijkt mij de omgekeerde wereld: eerste de 'markt' maar wat laten testen in de praktij om vervolgens bij het ministerie aan te geven wat het best werkt... Hoor je binnen de kortste keren meerdere sirenes en weet niemand meer waar hij/zij aan toe is.

Laat ze het ministerie eerst maar overtuigen met praktijervaringen uit andere landen, dan FORMEEL een praktijkproef uitvoeren en op basis daarvan beslissen of iets door kan gaan...

Ik zeg net al Wout: eerst formeel alles dicht timmeren, zolang dat niet is gedaan, aanpakken die hap.

Is deze reactie niet lichtelijk overdreven? Wie zegt dat er niet om toestemming van het ministerie gevraagd is?
Ik geloof niet dat het UMCG (als de proefambu's daar al van zijn) uit zichzelf allerlei dingen gaat uitproberen op de openbare weg. Daar zijn ze professioneel genoeg voor dacht ik zo.
 :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Whelen Howler Low Frequency Emergeny Siren

Bron: Youtube
User: Fleetsafetylnc
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Apart dat de drietoon er ook in zit.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
The "Rumbler" siren

Bron: Youtube
User: noboomcars

In dit filmpje is de "rumbler" te zien en de werking te horen.

Het vorige filmpje was de "Howler".
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Apart dat de drietoon er ook in zit.

Op zich wel, maar aan de andere kant hebben ze misschien gedacht: hoe meer toonhoogtes we bij langs gaan des te meer kans dat iemand iets hoort. Misschien hadden we dat in Nederland ook zo moeten doen, allemaal een 3-toon en wail/yelp. (zeg als gebruiker van 2-toon en niet als deskundige)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik ben afgelopen jaar toevallig (ook) in Boston geweest en heb daar meerdere malen de rumbler in het echt gehoord (en de effecten er van gezien) en moet zeggen dat het een goede aanvulling is naast de goed hoorbare USA tone's.

Laten we maar eens beginnen met die tonen hier in te voeren ... Dan kan de rumbler nog even achterwege blijven.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Ik ben afgelopen jaar toevallig (ook) in Boston geweest en heb daar meerdere malen de rumbler in het echt gehoord (en de effecten er van gezien) en moet zeggen dat het een goede aanvulling is naast de goed hoorbare USA tone's.

Laten we maar eens beginnen met die tonen hier in te voeren ... Dan kan de rumbler nog even achterwege blijven.

Amen!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Dit lijkt mij de omgekeerde wereld: eerste de 'markt' maar wat laten testen in de praktij om vervolgens bij het ministerie aan te geven wat het best werkt... Hoor je binnen de kortste keren meerdere sirenes en weet niemand meer waar hij/zij aan toe is.

Laat ze het ministerie eerst maar overtuigen met praktijervaringen uit andere landen, dan FORMEEL een praktijkproef uitvoeren en op basis daarvan beslissen of iets door kan gaan...

Ik zeg net al Wout: eerst formeel alles dicht timmeren, zolang dat niet is gedaan, aanpakken die hap.
Wie heeft de grill-verlichting bedacht? Hoe zijn de strobes geïntroduceerd? Waar komen de LEDs vandaan? Wanneer werd de wig-wag/knipperende koplamp uitgevonden? Enzovoort, enzovoort.

De overheid loopt per definitie altijd achter de feiten aan. Alle voorgenoemde technologieën en mogelijkheden werden al gebruikt voor zij goed en wel waren geformaliseerd en gelegaliseerd. Op eigen kosten en op eigen initiatief geprobeerd en geschikt bevonden door diegenen die er dagelijks voordeel van hebben. De Regeling OGS is niet voor niets aangepast. Echter naar mijn bescheiden mening toch weer veel te strikt. Dit en dat mag wel, de rest mag niet, en als je het dan hebt, dan moet het zus en zo functioneren. We moeten eens praktisch en logisch denkend omgaan met signalering in plaats van alles tot op de details nauwkeurig vast te leggen, en te handhaven.
 98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Dit lijkt mij de omgekeerde wereld: eerste de 'markt' maar wat laten testen in de praktij om vervolgens bij het ministerie aan te geven wat het best werkt... Hoor je binnen de kortste keren meerdere sirenes en weet niemand meer waar hij/zij aan toe is.

Laat ze het ministerie eerst maar overtuigen met praktijervaringen uit andere landen, dan FORMEEL een praktijkproef uitvoeren en op basis daarvan beslissen of iets door kan gaan...

Ik zeg net al Wout: eerst formeel alles dicht timmeren, zolang dat niet is gedaan, aanpakken die hap.

Dat vind ik wel heel heel erg kort door de bocht. Tot voor kort overtrad elke ambulancedienst (en zelfs de politie) de regeltjes omdat we met knipperende alternerende koplampen reden. Zelfde goldt voor de groene PD verlichting en andere ''happydepeppie'' lampjes.

Brandweer Hoofddorp rijdt al sinds aanschaf van de nieuwe HV met rode lenzen op twee van de zeven lampen in de lichtbalk. Het werkt perfect en is vele malen beter zichtbaar dan alleen blauw. Zelfde geld voor de ''trein''toeter op hun (voormalige) hoogwerker, ook dat is niet juridisch dichtgetimmerd maar werkt super bij kruisingen.

Ik ben van mening dat we juist dingen moeten gaan proberen om verbeteringen door te voeren.

brandweer hoofddorp hv 381
112Haarlemmermeer
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !