Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 105983 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Kom kom, niet alles hoeft zo zwart-wit
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Kom kom, niet alles hoeft zo zwart-wit

Op het moment dat het het verschil is of de tegenpartij geld krijgt of niet gaat die heel zwart/wit denken.. en als een rechter daarin mee gaat...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Op het moment dat het het verschil is of de tegenpartij geld krijgt of niet gaat die heel zwart/wit denken.. en als een rechter daarin mee gaat...

Ik heb het al eerder aangegeven, knipperende koplampen waren ook jaren lang verboden en werden gewoon gebruikt. Terwijl je er toch echt door verblind kan worden. En reden/rijden er niet ook een aantal voertuigen met (deels) rode signalering?
Zo zijn er nog véél meer dingen waarin de wetgever achter de feiten aan liep op gebied van voorrangsvoertuigen en signalering. Zolang men de ''2e'' sirene gebruikt zoals hij nu gebruikt wordt (veelal op stukken waar het niet echt nodig is, als aanloop naar een kruising, op het moment dat men vast dreigt te raken in het verkeer etc.) denk ik dat je dit soort dingen juíst moet testen in het verkeer.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Maar in de wet staat duidelijk wat een voorrangsvoertuig is. Als er dan een aanrijding ontstaat en het blijkt dat de chauffeur geen voorrangsvoertuig was omdat hij niet de juiste sirene gebruikte heeft hij en de ambulancedienst een probleem.
Behalve de forum bezoekers, hoeveel bestuurders zullen weten dat een ambulance de voorgeschreven sirene MOET gebruiken, en dat wanneer hij dat niet doet het geen voorrangsvoertuig is?
Als 99,9 % van het verkeer een als ambulance herkenbaar voertuig, met striping etc, met duidelijk herkenbare blauwe flits draai, wiebel en weet ik wat voor lampen wel vrij baan geeft en die ene bestuurder denkt nee hoor dat doe ik lekker niet....
Mijn mening:
Ambulance schuldig aan het niet voeren van de juiste sirene, bestuurder andere auto schuldig aan het ongeval door het niet verlenen van vrije doorgang aan een duidelijk herkenbaar hulpdienstvoertuig. En de andere sirene doet niet ter zake, want al het andere verkeer regeageert wel en alleen deze bestuurder niet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Laat ik het dan nog even onderbouwen. Voorrangsvoertuigen worden in de verkeerswetgeving genoemd in het RVV 1990:

Citaat
Artikel 1: Definities
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;

Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.

Als een voorrangsvoertuig dus een whail of yelp voert maakt hij geen gebruik van de juiste sirene. Doordat er enkel gebruik wordt gemaakt van een toegestaan blauw licht is het voertuig dus geen voorrangsvoertuig meer. Een verdere omschrijving is de te vinden in artikel 3 van de Regeling Optische en Geluidssignalen 2009.

Citaat
Artikel 3 De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1 blauw zwaailicht of blauw knipperlicht: op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is; op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is; motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
2 tweetonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;
3 drietonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;
4 geel zwaai- of knipperlicht:
één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
5 De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.

Citaat
Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Vervalt dus bij het gebruik van de whail. Gevolg is dat de schuldvraag heel anders kan liggen als er op een kruising een aanrijding ontstaat..

Prima dat wat korpsen proefdraaien met andere sirenes maar kader het juridisch en vooral verzekeringstechnisch goed af. De verzekering is de organisatie waar je heel veel geld aan betaald maar die alles er aan doet om je zo min mogelijk terug te geven.
Een burger hoort ook wel dat het een sirene is en dat de toon anders is. Als deze even gaat zoeken op Google of een goede advocaat inhuurt kan deze waarschijnlijk wel onderuit krijgen dat dit een voorrangsvoertuig was en zal de verzekering van de ambulance moeten gaan betalen. Of nog erger, de chauffeur heeft een juridisch probleem. De kans dat hij tegen een strafrechtelijke veroordeling aanloopt is dan ook aanwezig.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind de whail een mooie en goede toon en ik ben helemaal voor dingen uitproberen maar je loopt hiermee op een dun draad. Ik wil ook wel de whail op de auto maar zolang de wet het niet toestaat moeten we het ermee doen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Duidelijk! Dus de buitenlandse hulpdienstvoertuigen die de grens over steken,(Belgie en Duitsland etc) zijn geen voorrangsvoertuig, omdat ze niet aan onze regeling voorrangsvoertuigen voldoen. Als er een uitzondering is dat bijvoorbeeld Belgische ambulances met een Wail wel als voorrangsvoertuig vrij baan moeten krijgen, haalt dat de hele regeling die hier bovengenoemd is onder uit. Want weet de gemiddelde burger het verschil tussen een Ned en Belgische ambu.
Citaat
Of nog erger, de chauffeur heeft een juridisch probleem. De kans dat hij tegen een strafrechtelijke veroordeling aanloopt is dan ook aanwezig
Volgens mij niet, staat niet in het wetb v Strafr dat dit een misdrijf of overtreding is.
Juridisch aansprakelijk, voeren verkeerde sirene, dus verantwoordelijk voor schade. Mogelijk artikel 5, WVW, in gevaar brengen verkeer, maar dat is wel ver gezocht, dat het voeren van een niet juiste sirene extra gevaar zou opleveren.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Dat is mooi makkelijk, voortaan dus maar op de weg blijven rijden als ze niet voldoen aan de eisen, want ja het is immers geen voorrangs voertuig. En in het grensgebied hebben de belgische MUGs maar lekker pech.

Ofwel, ik denk dat je de regeltjes niet te zwart wit moet nemen inderdaad DiNozzo, maar goed ik ben ook maar een simpele bestuurder die bij het horen van iets wat o peen sirene lijkt meteen gaat scannen waar het vandaan komt en zodra ik de blauwe lampen er bij zie aan de kant vliegt.......
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Wegenverkeerswet 1994
Geldend op 25-07-2011

Artikel 71
Bij ministeriële regeling worden regels gesteld omtrent:

a. de eisen waaraan voertuigen moeten voldoen waarmee over de weg wordt gereden, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen verschillende wegen;
b. de inrichting van voertuigen die op de weg staan;
c. de eisen waaraan voertuigen moeten voldoen voor de afgifte van een keuringsbewijs;
d. de eisen waaraan ter uitvoering van verdragen of van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, moet worden voldaan met betrekking tot het uitvoeren van onderhoud aan voertuigen.

bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukV14/1/Artikel71/geldigheidsdatum_25-07-2011

Bij mijn weten zijn alle hulpdiensten in de ons omliggende landen erkendt, dat zou dus betekennen dat deze Belgische ambu gewoon zijn correcte signalering gebruikt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Wegenverkeerswet 1994
Geldend op 25-07-2011

Artikel 71
Bij ministeriële regeling worden regels gesteld omtrent:

a. de eisen waaraan voertuigen moeten voldoen waarmee over de weg wordt gereden, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen verschillende wegen;
b. de inrichting van voertuigen die op de weg staan;
c. de eisen waaraan voertuigen moeten voldoen voor de afgifte van een keuringsbewijs;
d. de eisen waaraan ter uitvoering van verdragen of van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, moet worden voldaan met betrekking tot het uitvoeren van onderhoud aan voertuigen.

bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukV14/1/Artikel71/geldigheidsdatum_25-07-2011

Bij mijn weten zijn alle hulpdiensten in de ons omliggende landen erkendt, dat zou dus betekennen dat deze Belgische ambu gewoon zijn correcte signalering gebruikt.
Duidelijk  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Gast

  • Gast
...Als er een uitzondering is dat bijvoorbeeld Belgische ambulances met een Wail wel als voorrangsvoertuig vrij baan moeten krijgen, haalt dat de hele regeling die hier bovengenoemd is onder uit....

Voor zover mijn kennis en geheugen reikt is die regeling er wel degelijk, een aantekening met betrekking tot buitenlandse voertuigen en afwijkende signalen op Nederlands grondgebied.