Brandweer Hoofddorp rijdt al sinds aanschaf van de nieuwe HV met rode lenzen op twee van de zeven lampen in de lichtbalk. Het werkt perfect en is vele malen beter zichtbaar dan alleen blauw. Zelfde geld voor de ''trein''toeter op hun (voormalige) hoogwerker, ook dat is niet juridisch dichtgetimmerd maar werkt super bij kruisingen.
Zó! Ik zie maar amper blauw. Deze rode lampen vallen wel erg goed op in vergelijking met het blauw dat ook in de balk zit.
Het gebruik van rood komt de zichtbaarheid zeker ten goede. Ik hoop alleen niet dat ze met spoed een klapper maken, dan mogen ze een hele goeie advocaat in de arm nemen :|
Sorry voor de late reactie, maar lees nu dit topic.
Ik woon en werk in Nood-Amerika en ben het niet eens met commentaren boven. Ik kom bijna dagelijks op mijn reis van en naar het werk wel een busje/brandweerauto of politieauto tegen met de lampjes aan.
Rood valt veel minder op dan blauw, vooral overdag. Ambulance en Brandweer rijden hier met rode zwaai/knipperlampen/leds die veel minder opvallen dan blauw (ondanks dat ze super fel zijn). Waarom? Simpel, in het verkeer is het gros aan lichten al rood en valt de rode zwaai/knipperlamp daardoor niet op!
In het verkeer heeft verder niemand blauw licht, dus valt dit veel eerder op dan rood! Wanneer er ergens een ongeval is en er staat een busje met de rode lampjes aan, dan zie ik die veel minder snel dan wanneer er een politieauto staat met de blauwe flitsers aan. Ook als ze je tegemoed komen valt het minder op dan het blauw (voorkant van busjes en brandweer is meestal rood-wit-rood-wit etc flitsers).
Nog een leuke weetje: Hier is de ambulancedienst aan het experimenteren met een nieuwe sirene omdat mensen niet goed meer reageren op de Amerikaanse sirenes. Een keer raden wat dat voor nieuw geluid is? Juist: de (oude) Nederlandse drietoon van de ambulances! Ik keek dus ook vreemd op toen ik die hoorde, zo van he dat geluid ken ik, maar wacht eens, er klopt iets niet....