Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 109023 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Weet iemand wat de argumenten zijn waarom in Nederland nooit is overgegaan op de Engelse/Amerikaanse sirenes?
En waarom is er op Europees niveau gekozen voor de tweetoon? Zullen Belgische, Spaanse, Engelse HV-voertuigen op termijn ook deze tweetoon moeten voeren?

In Nederland waren voor en kort na de Tweede Wereldoorlog jank-sirenes in gebruik bij brandweer en politie. Ik herinner me dat nog in de jaren zeventig op oudere brandweerauto's (inmiddels afkoppelde) sirenes waren gemonteerd. De Europese tweetoon en de blauwe lichten zijn een praktisch overblijfsel van de Duitse bezetting. Dit systeem werkt goed in die landen, waar men er aan gewend is, dus waarom zou je dit veranderen? Overigens kende het Verenigd Koninkrijk ook de tweetonige hoorn, maar deze is de laatste jaren op veel voertuigen vervangen door Amerikaanse signalen, net zoals in België. Kennelijk kijkt men daar veel naar Amerikaanse politieseries...
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Gast

  • Gast
..Overigens kende het Verenigd Koninkrijk ook de tweetonige hoorn, maar deze is de laatste jaren op veel voertuigen vervangen door Amerikaanse signalen, net zoals in België. Kennelijk kijkt men daar veel naar Amerikaanse politieseries...

Daar zal het weinig mee te maken hebben gehad, het TV-aanbod  ;D  ;D


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Dus het is puur een historisch overblijfsel?
Is er dan nooit onderzocht welke tonen effectiever zijn?
Ambulanceverpleegkundige


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Is er dan nooit onderzocht welke tonen effectiever zijn?

Vast wel, maar de meest effectieve geluiden zijn waarschijnlijk niet om aan te horen. Laten we ook wat compassie hebben met de bemanning van de betreffende voertuigen. Ook voor stadsbewoners is het niet zo fijn om de hele dag al dan niet wel-klinkende geluidssignalen om je heen te hebben. In Den Haag hoor ik de hele dag sirenes, ze worden steeds harder en steeds minder mensen trekken zich hier iets van aan. Dat is in een stad als New York nog ernstiger. Doordat tal van hoogwaardigheidsbekleders te pas en vooral te onpas licht- en geluidssignalen op hun auto's voeren, gaat nauwelijks meer iemand opzij, ten koste van de echte hulpdiensten met een dringende taak.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Vast wel, maar de meest effectieve geluiden zijn waarschijnlijk niet om aan te horen. Laten we ook wat compassie hebben met de bemanning van de betreffende voertuigen. Ook voor stadsbewoners is het niet zo fijn om de hele dag al dan niet wel-klinkende geluidssignalen om je heen te hebben. In Den Haag hoor ik de hele dag sirenes, ze worden steeds harder en steeds minder mensen trekken zich hier iets van aan. Dat is in een stad als New York nog ernstiger. Doordat tal van hoogwaardigheidsbekleders te pas en vooral te onpas licht- en geluidssignalen op hun auto's voeren, gaat nauwelijks meer iemand opzij, ten koste van de echte hulpdiensten met een dringende taak.

Om die reden voeren ze vaak in New York ook niet de sirene's constant, maar geven ze korte pulsen. Schijnt meer attentie waarde te hebben daar.


sylvester1986

  • Gast


sylvester1986

  • Gast




Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
De strandpolitie heeft ter ondersteuning van het strandwerk (geluidssignalen bij reddingen) de mogelijkheid van een andere sirene, welke van binnenuit en staand op het dak te bedienen is. En ja, die kan dus ook rijdend worden gebruikt. Op deze manier - samen met de tweetoon - lijkt het mij in ieder geval nog een voorrangsvoertuig, want blauw en tweetoon.


Gast

  • Gast
Beetje dezelfde discussie als met de ambulances in Leeuwarden, ja natuurlijk is het overduidelijk een voorrangsvoertuig maar in Nederland is nou eenmaal blauw en tweetoon voorgeschreven.
Gebruik dan geen andere speledingetjes, ook al zitten ze erop, voor welke reden (strand) dan ook, ook al valt het meer op, ook al is het een attentie-pakker, ook al ... vul zelf maar in....