Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107401 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EmergencySprinter

  • Student
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Luchtvaart en Hulpverlening
    • Rubenvdk Fotografie
Het is zelfs zo, dat ze niet verzekerd zijn wanneer ze met een sirene anders dan 2-toon rijden. Stel; ik sta bij een stoplicht als burger. Op het moment dat het groen is ga ik rijden. Wanneer ik het kruispunt oversteek komt er een ambulance met Engelse sirene aanrijden (Officieel stapvoets, maar aangezien de meeste dit niet doen of niet zo nauw nemen :P). Ik kan niet meer op tijd remmen en ik klap tegen de ambulance. Wanneer ik achteraf tijdens het verhoor (of hoe je het wilt noemen) aangeef; ja ik hoorde ze niet aankomen. Of ze reden met een aparte geluidstoon, dan is de kans groot dat de ambulance al sowieso de schuld krijgt omdat deze met een niet- voorgeschreven (of verboden) sirene reed.

Dit is natuurlijk wel heel wettelijk bekeken. Maar ik weet nog dat toen onze brandweer de nieuwe autoladder kreeg, dat deze naast de gebruikelijke Martins Horn ook een Engelse sirene aan boord had. Deze moest na een paar weken gelijk "onklaar" worden gemaakt ivm dit "verzekerings-technische" verhaal.

Maar gaaf is het natuurlijk wel om ze te zien/horen rijden met dit soort sirenes! :)
Moet zeggen dat je die 2-toon van de nieuwe ambulances dus bijna niet hoort. Dat is bij die Engelse/Amerikaanse wel anders! :D


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
De engelse doet het zeker wel goed, maar dan moeten ze die ipv de versneller doen
En dit ook wettelijk vastleggen. Anders zal er wel een soort van wildgroei komen als je het "vrijer" laat
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
De Engelse sirene valt nu zo op omdat wij die hier niet gewend zijn. Kijk eens in Engeland; daar hebben ze ook verschillende tonen maar die vallen bij de gewone bestuurder ook al niet meer op omdat men hier aan gewend is geraakt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: EmergencySprinter link=msg=1190593 date=1376157582
Het is zelfs zo, dat ze niet verzekerd zijn wanneer ze met een sirene anders dan 2-toon rijden. Stel; ik sta bij een stoplicht als burger. Op het moment dat het groen is ga ik rijden. Wanneer ik het kruispunt oversteek komt er een ambulance met Engelse sirene aanrijden (Officieel stapvoets, maar aangezien de meeste dit niet doen of niet zo nauw nemen :P). Ik kan niet meer op tijd remmen en ik klap tegen de ambulance. Wanneer ik achteraf tijdens het verhoor (of hoe je het wilt noemen) aangeef; ja ik hoorde ze niet aankomen. Of ze reden met een aparte geluidstoon, dan is de kans groot dat de ambulance al sowieso de schuld krijgt omdat deze met een niet- voorgeschreven (of verboden) sirene reed.

Klok-Klepel verhaal? Een Belgische ambulance met z'n eigen signalering is ook gewoon een voorrangsvoertuig op Nederlandse bodem.
Er is ook geen sprake van ''schuld'', er is sprake van een voorrangsvoertuig en dát is hij wettelijk gezien met alleen een Whail/Yelp en blauw niet.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


EmergencySprinter

  • Student
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Luchtvaart en Hulpverlening
    • Rubenvdk Fotografie
Citaat van: Jerommeke link=msg=1190702 date=1376175031
Klok-Klepel verhaal?

Zou kunnen. Heb geen flauw idee.
Dit verhaal deed toen de ronde.
Inderdaad wat je zegt over die Belgische ambulance klinkt logisch of beter gezegt het is ook zo.




DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Citaat van: Sylvester link=msg=1191191 date=1376310431
Prio 1 Politie Haaglanden Surveillance jeep Onbekende Melding Den Haag

Lijkt mij reden voor een proces-verbaal. De extra geluiden op deze Toyota's zijn voor aanwijzingen bij reddingsoperaties op het strand en niet voor de fun.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Citaat van: DD link=msg=1192788 date=1376753048
Lijkt mij reden voor een proces-verbaal. De extra geluiden op deze Toyota's zijn voor aanwijzingen bij reddingsoperaties op het strand en niet voor de fun.

Het wordt hier ook niet voor de "fun" gebruikt gezien ze naar een melding onderweg zijn... Op welk strafbaar feit of gedraging wil je een PV opmaken?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: DD link=msg=1192788 date=1376753048
Lijkt mij reden voor een proces-verbaal. De extra geluiden op deze Toyota's zijn voor aanwijzingen bij reddingsoperaties op het strand en niet voor de fun.

PV maken??????    Eerder rijbewijs afpakken en op staande voet ontslaan! en vervolgens 500 uur schoffelen als taakstraf! Dat zal hem leren de kwajongen!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: DD link=msg=1192788 date=1376753048
Lijkt mij reden voor een proces-verbaal. De extra geluiden op deze Toyota's zijn voor aanwijzingen bij reddingsoperaties op het strand en niet voor de fun.

wail/yelp als ''aanwijzing voor op het strand''  mm dat maakt me wel nieuwsgierig welke aanwijzingen er dan mee bedoelt worden...ik kan er geen bedenken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod