Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 108061 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1193171 date=1376868120
Een utopie lijkt mij, gezien de toename van de hoeveelheid regeltjes ;) ;)

Dan mag er van mij nog één regeltje bij: Die alle andere voorgaande regelingen nietig verklaard. Tenzij blijkt dat er iets tussen zit waar we wat aan hebben en anders: Schrappen!  >:D

Gast

• Gast
Dat is de (perfect werkende) werkvloer-mentaliteit en dit soort oplossingsvermogen wordt vaak tegengewerkt door bureaucratisch geneuzel over vele schijven.
Kijk naar het hele gelazer met de nieuwe OGS-eisen qua klasse2, er is alleen maar minder licht op het dak gekomen. Hetzelfde met de nieuwe sirenes, ik vind ze beduidend slechter hoorbaar dan voorheen.

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1193272 date=1376910884
Dat is de (perfect werkende) werkvloer-mentaliteit en dit soort oplossingsvermogen wordt vaak tegengewerkt door bureaucratisch geneuzel over vele schijven.
Kijk naar het hele gelazer met de nieuwe OGS-eisen qua klasse2, er is alleen maar minder licht op het dak gekomen. Hetzelfde met de nieuwe sirenes, ik vind ze beduidend slechter hoorbaar dan voorheen.
[/i]

Ben ik roerend met je eens. Naar mijn oordeel krijg je dat dus als je zaken gaat overreguleren en vervolgens ook nog iedereen bang maakt met praatjes over vastgestelde eisen, boetes, apk's en verzekeringskwesties.

DD

• Forum gebruiker
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1192815 date=1376761229
wail/yelp als ''aanwijzing voor op het strand''  mm dat maakt me wel nieuwsgierig welke aanwijzingen er dan mee bedoelt worden...ik kan er geen bedenken.

Bij een lijnredding werden vroeger aanwijzingen gegeven met behulp van een toeter en tegenwoordig gaat dat via een kunstmatig geluid via de luidspreker van het voertuig. Kennelijk heeft men allerlei andere geluiden ook vrijgegeven en leidt dit tot misbruik.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Citaat van: DD link=msg=1193452 date=1376944541
Bij een lijnredding werden vroeger aanwijzingen gegeven met behulp van een toeter en tegenwoordig gaat dat via een kunstmatig geluid via de luidspreker van het voertuig. Kennelijk heeft men allerlei andere geluiden ook vrijgegeven en leidt dit tot misbruik.

Zelf zou ik liever zeggen: Creatief en inventief gebruik van ter beschikking gestelde middelen.  ;)

lifeliner4

• Forum gebruiker
Wat kunnen mensen zich druk maken over een seconde 'wieuw'. Als iedereen gewoon lekker achterover zou gaan leunen, zou het leven een stuk makkelijker zijn..  98uiye

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Citaat van: 7131 link=msg=1193170 date=1376868035
Geef mij die sirene op de auto en ik gebruik niets anders meer. Eruit met de twee-toon (bij de politie.....) en komop met die wail en yelp ! En schroef er meteen een rumbler bij. Hulde voor de diender die hem zo gebruikt ! Goed zichtbaar "karretje" trouwens.
098uo

hebbe hebbe hebbe!

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Mij valt op dat in de grote steden velen zich heel weinig aantrekken van alle toeters en bellen. En herkenbaar zijn wail, yelp, rumbler niet voor ons. Ik zou als ik dat geluid hoor eerder denken dat er een kermis is dan dat er een HV voertuig aankomt.

Ik baal ervan dat de drietoon bij de ambulances weg is. Voorheen kon je horen wat voor een type voertuig er aan kwam zodat je hem sneller in de drukte  kuntontdekken. Nu klinkt alles 'gelijker'. Maar ja ik ben ook hierin conservatief en mis nog steeds het geluid van de Magirus van de brandweer Norg uit mijn jeugd. Sirene en motor.

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1195297 date=1377501977
Mij valt op dat in de grote steden velen zich heel weinig aantrekken van alle toeters en bellen. En herkenbaar zijn wail, yelp, rumbler niet voor ons. Ik zou als ik dat geluid hoor eerder denken dat er een kermis is dan dat er een HV voertuig aankomt.

Ik denk (weet het eigenlijk wel zeker) dat mensen weldegelijk de bosjes in rennen als ze kermis horen. Op ons voertuig van de reddingsbrigade zaten amerikaanse toeters en een 2-toon. De Wail, Yelp, Pierce, manual en airhorn zorgden er echt wel voor dat mensen aan de kant gingen.  >:D daar kon geen 2-toon tegenop. Helaas kunnen ze niet tegen water :'(

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Citaat van: DD link=msg=1193452 date=1376944541

Onzin, er is geen sprake van "allerlei andere geluiden". Alle voertuigen (zowel van blauw als oranje) zijn voorzien van een tweetoon. Daarnaast is er bewust voor gekozen om de voertuigen uit te rusten met wail (strand pol.) of yelp (reddingsbrigade). Ik ben er zelf groot voorstander van, zoals ik al eerder heb uitgelegd. Met voertuigen op een strand rijden levert nou eenmaal een behoorlijke gevaarzetting op en ik grijp iedere mogelijkheid aan om dit door signalen wat veiliger te maken. In sommige situaties zal dit beter werken dan een 2toon + blauw, dat levert namelijk alleen maar paniekreacties op als je het "ineens" aanzet.