Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 109008 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dennis 2331

• ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • Eindhoven
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1251012 date=1394885682
Ik wel, we kennen in de Nederlandse wetgeving geen Wail, Yelp of drietoon meer, slechts de tweetoon volgens de nieuwe OGS eisen.

Dus deze tweetoon is wel goedgekeurd dan?
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau

Gast

• Gast
Waarom zou het dat niet zijn?

Dennis 2331

• ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • Eindhoven
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1251068 date=1394904367
Waarom zou het dat niet zijn?

Dacht dat ze ook keken naar de toon hoogte enz?
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Ook hiervoor heeft de overheid een tweesplijt.
Een regel voor de gebruiker en een regel voor de rest van Nederland.  
De gebruiker moet/mag gebruik maken van de middelen zoals omschreven in Regeling OGS 2009 ( met weer de gebruikelijke uitzonderingen die erna zijn gekomen ).
De rest van Nederland moet voertuigen voorzien van blauwe lampjes en veel kabaal voor laten gaan ( OGS ), de wet zegt weer niet dat omdat het geluidje anders is het voertuig geen voorrangsvoertuig is of kan zijn. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Citaat van: 112fryslan link=msg=1250642 date=1394746804
http://www.youtube.com/watch?v=1b6qcTrz6A4

Nog een friese ambu die onlangs een andere sirene heeft gekregen. Volgens mij niet een standaard sirene.

Jammer, deze had een van de beter hoorbare 3-tonen.

Gast

• Gast
Alle sirene's moeten voldoen aan de 375-500hz, maar dat betekent nog niet dat elke sirene het zelfde klinkt. Verschillende leveranciers, verschillende klanken maar ze moeten aan de 375-500hz voldoen.

De echte kenner zei hierover:
Citaat van: zwaailampmaker link=msg=626910 date=1237265263
De b-toon is 493,88 Hz (uitgaande van de Mozart stemming waar de a=440 Hz) en ligt dus dicht bij de 500 Hz, maar een echte muzikant hoort het verschil, tenzij de piano ook iets te hoog staat en het orkest ook omhoog moet. het is nog altijd zo'n 25 cent verschil.

De oude e-toon was 659,24 Hz en ligt ten eerste hoger dan de laagste toon en toch wel een heel groot verschil.

M.a.w de laagste oude toon is nu de hoogste geworden en de laagste toon t.o.v. de oude laagste toon is 2 hele noten en 2 halve noten naar beneden gegaan, de nieuwe  ''e'' ligt op 2 hele noten en een halve noot na bijna een oktaaf lager, het is dus ook geen e-toon hij ligt tussen de fis en de g in en is dus eerder een fis.

De oude was 493,88/659,24Hz  en de nieuwe 375/500Hz  toch wel een heel groot verschil, maar als je deze topic nog eens helemaal terug leest en ook de bijbehorende linken, dan snap je het wel.

Ze zijn gewoon van muziek noten afgestapt, hier was teveel mee te marchanderen (50 cent naar beneden en 50 cent naar boven en nog steeds acceptabel) en over gegaan op vaste frequenties hoewel de nieuwe regeling optische en geluidssignalen weer over ''ongeveer'' 375/500Hz spreekt (zingt,fluit of hoe dan ook ten gehore gebracht of moeten we zeggen ''klinkt als'').
dit geeft toch weer mogelijkheden.

Citaat van: zwaailampmaker link=msg=626761 date=1237148203
Je kan het geluid van een sirene niet eenvoudig met een frequentieteller meten, ook is het niet eenvoudig om de geluidsdruk te meten.
Dit komt doordat de toon te snel van frequentie wisselt en als hij varieert (tremolerend effect) gaat het al helemaal niet.

De juiste methode is alleen door de desbetreffende fabrikant te meten omdat hij de software tijdelijk kan aanpassen en 1 toon gewoon stil kan zetten, frequentie meten en geluidsdruk, en daarna de andere toon het zelfde verhaal. Bij mijn eigen sirenes kan ik dat wel, bij die van de concurent niet, maar....

De tweede methode:
Gebruik maken van een toongenerator en een ''oortje'' zoals die bij de portofoons worden gebruikt.
Met het ene oor luisteren via het oortje naar de toongenerator en met het andere oor naar de te controleren sirene.
De toongenerator verdraaien net zo lang tot beide oren de zelfde toon horen, frequentie af lezen en constateren of de toon ongeveer 375 of 500 Hz is.(in het filmpje van de ambu van Ruben is de onderste toon ongeveer 412Hz dacht ik mij te herinneren)
Bij voorkeur een blokgolf generator met frequentie uitlezing gebruiken.
Op deze zelfde manier stemt een muzikant zijn instrument, nou hoef je niet gelijk muzikant te zijn om deze vergelijking te maken, je hoort het snel genoeg je moet alleen even naar 1 toon leren luisteren (het zijn er gelukkig nog maar 2)

Mijn dagelijks werk is o.a. het ontwikkelen van sirenes (Research adn Development), zo heb ik in november 2005 kontakt gehad met het ministerie over de huidige sirenes en heb toen mijn op en aanmerkingen geplaatst en hebben we het over verschillende klanken en toonhoogten gehad en met name de geluidsdruk.

Daarna heeft het ministerie TNO opdracht gegeven voor een onderzoek waar zij o.a. een van mijn sirenes als proefmodel hebben genomen.
uiteraard ken ik de resultaten van dit onderzoek en heeft de uitkomst mij niet verbaasd.
Er was toen sprake van 300 Hz en 500 Hz en heb toen een versie van 300/500 mee gevegven en een 300Hz en een 500Hz.
Uitendelijk is er een keuze gemaakt voor de 375/500Hz wat inderdaan niet ver van de duitse norm af ligt.

De oude sirene was eenvoudig op toon hoogte te controleren omdat dit muziek noten waren, de 375Hz ligt dicht bij de Fis-noot (370 Hz) en de 500Hz in de buurt van de B-toon (493,88 Hz) echter als je deze tonen met volle muziek noten zou vergelijken zal je merken dat ze behoorlijk ''vals'' klinken.

Citaat van: zwaailampmaker link=msg=625296 date=1236038037
Het is een heel eenvoudig rekensommetje, de nieuwe sirene moet op 7 meter afstand een geluidsdruk leveren overdag van tenminste 110 dB.
Iedere halvering van de afstand doet het geluid toenemen met 3 dB m.a.w op 7meter 110 geeft 113 op 3,5 meter en 116 op 1,75 meter.

Een veilige werk omgeving was meen ik 85 dB, 100 dB  het geluid van een symfonie orkest en de pijngrens ligt op 120 dB.

De pijngrens is afhankelijk van de frequentie, 275 Hz ligt net even boven de 120 dB en 500Hz dicht bij de 125 dB, in ogenschouw genomen dat 3 dB meer al een verdubbeling van de geluidsdruk is .
De risico grens echter licht voor 275 Hz als wel voor 500 Hz dus rond de 85 dB

Daarnaast is het nog altijd mogelijk dat er ambulances van 5 jaar en ouder met sirenes rondrijden die niet voldoen aan de nieuwe eisen, Er is een uitzondering op de overgangsregeling in werking is getreden waarbij de voertuigen die al vóór 1 maart 2009 als hulpverleningsvoertuig waren ingericht nu níet aan de nieuwe eisen voor wat betreft de verlichting (klasse II eis) hoeven te voldoen maar nog altijd WEL aan de nieuwe sirene-eisen. Wie gaat er controleren of de sirene wel of niet vervangen is....

AVLS142

• Forum gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=Sup9dE13XQ4

De wail staat hier wel erg zacht ingesteld.

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Fantastisch dat dit gewoon kan. Ook al vind je m zachter. Hij valt meteen op. Pakt veel meer frequenties mee dan laten we zeggen: een "twee" toon....

De functie zit er op en men maakt er kennelijk veel gebruik van. Mensen in een laboratorium kunnen een nog zo mooie 2-toon ontwikkelen, maar dit laat wel blijken dat dit beter werkt. Anders zouden ze het niet doen.

Ik ben wel voor een 2-toon met wail er doorheen. Waarom kan zoiets praktisch nou niet gewoon ingevoerd worden (jaja regeltjes blabla)

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: EvEs link=msg=1254820 date=1396131520
Ik ben wel voor een 2-toon met wail er doorheen. Waarom kan zoiets praktisch nou niet gewoon ingevoerd worden (jaja regeltjes blabla)
Invoeren = regels veranderen = voldoen aan de regels. Zo simpel klinkt het  8)

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Citaat van: EvEs link=msg=1254820 date=1396131520
... Waarom kan zoiets praktisch nou niet gewoon ingevoerd worden (jaja regeltjes blabla)

Welke regels staan het invoeren op dit moment in de weg?