Alle sirene's moeten voldoen aan de 375-500hz, maar dat betekent nog niet dat elke sirene het zelfde klinkt. Verschillende leveranciers, verschillende klanken maar ze moeten aan de 375-500hz voldoen.
De echte kenner zei hierover:
De b-toon is 493,88 Hz (uitgaande van de Mozart stemming waar de a=440 Hz) en ligt dus dicht bij de 500 Hz, maar een echte muzikant hoort het verschil, tenzij de piano ook iets te hoog staat en het orkest ook omhoog moet. het is nog altijd zo'n 25 cent verschil.
De oude e-toon was 659,24 Hz en ligt ten eerste hoger dan de laagste toon en toch wel een heel groot verschil.
M.a.w de laagste oude toon is nu de hoogste geworden en de laagste toon t.o.v. de oude laagste toon is 2 hele noten en 2 halve noten naar beneden gegaan, de nieuwe ''e'' ligt op 2 hele noten en een halve noot na bijna een oktaaf lager, het is dus ook geen e-toon hij ligt tussen de fis en de g in en is dus eerder een fis.
De oude was 493,88/659,24Hz en de nieuwe 375/500Hz toch wel een heel groot verschil, maar als je deze topic nog eens helemaal terug leest en ook de bijbehorende linken, dan snap je het wel.
Ze zijn gewoon van muziek noten afgestapt, hier was teveel mee te marchanderen (50 cent naar beneden en 50 cent naar boven en nog steeds acceptabel) en over gegaan op vaste frequenties hoewel de nieuwe regeling optische en geluidssignalen weer over ''ongeveer'' 375/500Hz spreekt (zingt,fluit of hoe dan ook ten gehore gebracht of moeten we zeggen ''klinkt als'').
dit geeft toch weer mogelijkheden.
Je kan het geluid van een sirene niet eenvoudig met een frequentieteller meten, ook is het niet eenvoudig om de geluidsdruk te meten.
Dit komt doordat de toon te snel van frequentie wisselt en als hij varieert (tremolerend effect) gaat het al helemaal niet.
De juiste methode is alleen door de desbetreffende fabrikant te meten omdat hij de software tijdelijk kan aanpassen en 1 toon gewoon stil kan zetten, frequentie meten en geluidsdruk, en daarna de andere toon het zelfde verhaal. Bij mijn eigen sirenes kan ik dat wel, bij die van de concurent niet, maar....
De tweede methode:
Gebruik maken van een toongenerator en een ''oortje'' zoals die bij de portofoons worden gebruikt.
Met het ene oor luisteren via het oortje naar de toongenerator en met het andere oor naar de te controleren sirene.
De toongenerator verdraaien net zo lang tot beide oren de zelfde toon horen, frequentie af lezen en constateren of de toon ongeveer 375 of 500 Hz is.(in het filmpje van de ambu van Ruben is de onderste toon ongeveer 412Hz dacht ik mij te herinneren)
Bij voorkeur een blokgolf generator met frequentie uitlezing gebruiken.
Op deze zelfde manier stemt een muzikant zijn instrument, nou hoef je niet gelijk muzikant te zijn om deze vergelijking te maken, je hoort het snel genoeg je moet alleen even naar 1 toon leren luisteren (het zijn er gelukkig nog maar 2)
Mijn dagelijks werk is o.a. het ontwikkelen van sirenes (Research adn Development), zo heb ik in november 2005 kontakt gehad met het ministerie over de huidige sirenes en heb toen mijn op en aanmerkingen geplaatst en hebben we het over verschillende klanken en toonhoogten gehad en met name de geluidsdruk.
Daarna heeft het ministerie TNO opdracht gegeven voor een onderzoek waar zij o.a. een van mijn sirenes als proefmodel hebben genomen.
uiteraard ken ik de resultaten van dit onderzoek en heeft de uitkomst mij niet verbaasd.
Er was toen sprake van 300 Hz en 500 Hz en heb toen een versie van 300/500 mee gevegven en een 300Hz en een 500Hz.
Uitendelijk is er een keuze gemaakt voor de 375/500Hz wat inderdaan niet ver van de duitse norm af ligt.
De oude sirene was eenvoudig op toon hoogte te controleren omdat dit muziek noten waren, de 375Hz ligt dicht bij de Fis-noot (370 Hz) en de 500Hz in de buurt van de B-toon (493,88 Hz) echter als je deze tonen met volle muziek noten zou vergelijken zal je merken dat ze behoorlijk ''vals'' klinken.
Het is een heel eenvoudig rekensommetje, de nieuwe sirene moet op 7 meter afstand een geluidsdruk leveren overdag van tenminste 110 dB.
Iedere halvering van de afstand doet het geluid toenemen met 3 dB m.a.w op 7meter 110 geeft 113 op 3,5 meter en 116 op 1,75 meter.
Een veilige werk omgeving was meen ik 85 dB, 100 dB het geluid van een symfonie orkest en de pijngrens ligt op 120 dB.
De pijngrens is afhankelijk van de frequentie, 275 Hz ligt net even boven de 120 dB en 500Hz dicht bij de 125 dB, in ogenschouw genomen dat 3 dB meer al een verdubbeling van de geluidsdruk is .
De risico grens echter licht voor 275 Hz als wel voor 500 Hz dus rond de 85 dB
Daarnaast is het nog altijd mogelijk dat er ambulances van 5 jaar en ouder met sirenes rondrijden die niet voldoen aan de nieuwe eisen, Er is een uitzondering op de overgangsregeling in werking is getreden waarbij de voertuigen die al vóór 1 maart 2009 als hulpverleningsvoertuig waren ingericht nu níet aan de nieuwe eisen
voor wat betreft de verlichting (klasse II eis) hoeven te voldoen maar nog altijd WEL aan de nieuwe sirene-eisen. Wie gaat er controleren of de sirene wel of niet vervangen is....