Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107304 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Ja maar dat is België ;)
Hier in NL moet het 2- of 3-toon zijn.  Ik kan me die reactie van de rode auto wel voorstellen. Ik zou ook niet aan de kant gaan voor zo'n "grappenmaker" (of dus een Belgische ambulance :-[)  maar nu ik zie dat ook Nederlandse ambulances hiermee rijden schrik ik me wel kapot.  :-X
Kan de reactie van die automobilist wel goed voorstellen, dat hij pas aan de kant gaat bij een Nederlandse sirene...

Ik zal me ook maar eens mengen in de "sirene-discussie"...

Als je goed oplet (ook als je niet zo goed oplet) zie je dat de rode auto ontzettend aan het k*tten is. Hij geeft richting aan naar (voor de bestuurder) links maar gaat naar rechts, gaat na 3 verschillende sirenes (dus ook na de Nederlandse!!!) nog steeds NIET opzij, mindert geen vaart en gaat uberhaupt geen centimeter naar rechts om de ambu te laten passeren. Volgens mij is de bestuurder met hele andere dingen bezig dan op de weg letten.

Ik denk dat als er een enorme gele bus met 30.000 knipperende en flikkerende blauwe lampen met een enorme snelheid en enorm kabaal op je afkomt je met een bloedgang aan de kant gaat, of het nou een Nederlandse, Engelse of voor mij part Chinese sirene is. Iedereen weet denk wel hoe een ambulance er uit ziet, niet?

Dit is mijn mening hoor, weet ook wel dat het tegen alle regels indruist. Maar ik vind wel dat deze sirene een stuk beter hoorbaarder en herkenbaarder is als de Nederlandse ambulance-sirene. In het filmpje hoor je de wagen ook al van mijlenver aankomen. Ik vind het een interessante en positieve ontwikkeling!  :)


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Je bent toch sowieso verplicht aan de kant te gaan als er een voertuig met blauw licht en sirenes achter je rijd, ookal is het geen echt hv voertuig ?? Dit meen ik ergens gelezen te hebben.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Hier verder met de discussie over de ''Amerikaanse Sirene''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Hier verder met de discussie over de ''Amerikaanse Sirene''

Dank, ik vond het al niet zo passen in het andere topic, maar wilde het wel kiwjt :P .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Je bent toch sowieso verplicht aan de kant te gaan als er een voertuig met blauw licht en sirenes achter je rijd

Juist, maar alleen bij een tweetonige of drietonige sirene ;)

Natuurlijk moeten de blauwe lampen voldoende duidelijk maken dat het hier om een echt voorrangsvoertuig gaat (en gelukkig gaat het hier niet om een burgerpolitieauto maar om een herkenbare/gestripete ambulance).
Ik vraag me alleen af hoe sterk men staat bij een aanrijding / schadeclaim...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Juist, maar alleen bij een tweetonige of drietonige sirene ;)

Natuurlijk moeten de blauwe lampen voldoende duidelijk maken dat het hier om een echt voorrangsvoertuig gaat (en gelukkig gaat het hier niet om een burgerpolitieauto maar om een herkenbare/gestripete ambulance).
Ik vraag me alleen af hoe sterk men staat bij een aanrijding / schadeclaim...
Ok , hoeveel tonen heeft deze dan ? :P ik ben niet zo goed in het tellen van tonen :P .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


112Duiven

  • Gast
volgens mij snap ik het dan niet, maar je ziet steeds meer filmpjes waarbij ze met die amerikaanse toeters voorbij komen rijden.
blijkbaar mag dit dus?
maar hoe is dat geregeld als er een ongeval komt? want in de wvv staat 2 of 3 tonige hoorn


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
We zijn inmiddels een tijdje verder ...En ook de andere voertuigen daar hebben ''Amerikaanse'' / ''Engelse'' sirene









Filmpjes : Robin Kiestra / http://www.youtube.com/user/annekiestra
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Die Mercedes Sprinter met box achterop kan ik nog verklaren dat die USA sounds heeft. Dat is van origine een Ambu die wordt gebouwd in Engeland en in NL wordt afgebouwd. Die is voorzien van een Whelen/Woodway sirene pakket. De sirene is een Whelen HFS2100 of een 295, daar zitten de USA sounds standaard in.
De tonen zijn gelijk aan de versie van de LAS, de London Ambulance Services.

Die Mercedes Sprinter met dakopbouw (Delfis/Hornis) worden normaal met een Hänsch sirene afgeleverd en daar zitten die tonen niet in, enkel op verzoek van de klant. Ik vermoed dat hier een W&G sirene module in zit (Ecco versie), die is compatible met de speakers van Hänsch. Bij mijn weten zitten de amerikaanse tonen hier standaard in en worden enkel softwarematig geblokkeerd, tenzij de klant ze besteld.

Wie weet is het een experiment. Misschien gewoon eens mailen/bellen, om te vragen waarom ze met die tonen rijden, ipv giswerk?


Groeten, Ruud