Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 108366 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Naar mijn weten loopt er ook geen proef, maar zijn die ambu's geleverd met de mogelijkheid om ander geluid aan te zetten. En een aantal ambuchauffeurs kicken daar blijkbaar op. Erg jammer.
Wout


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Naar mijn weten loopt er ook geen proef, maar zijn die ambu's geleverd met de mogelijkheid om ander geluid aan te zetten. En een aantal ambuchauffeurs kicken daar blijkbaar op. Erg jammer.

Dan moet je de proef ook juridisch dichtzetten. Op het moment dat er geen gebruik wordt gemaakt van de tweetoon / drietoon is het voertuig simpelweg geen voorrangsvoertuig meer en dat kan een bestuurder flink opbreken bij een aanrijding :-\

Ik had het al een keer geschreven maar het was een normale 3-tonige sirene met daarbij de (ik noem het maar even) de "rumbler".
En wie weet, misschien was er wel toestemming voor gegeven om deze aparte sirene erbij te voeren.
(met toestemming bedoel ik juridisch vastgelegd)
Lijkt mij niet dat dit een van de keuze's is die al voorzien was op de ambulance. Volgens mij zit er alleen een mogelijkheid op om te kiezen uit (3) de Yelp, de Engelse sirene en de normale 3-toon.
De "rumbler" lijkt mij echt een apart toegevoegde sirene dus.
Vandaar dat ik uitga van een proef.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Het geval dat jij tegen bent gekomen kan ik niet beoordelen. Mijn reactie ging even om de filmpjes die hier voorbij kwamen.
Wout


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Het geval dat jij tegen bent gekomen kan ik niet beoordelen. Mijn reactie ging even om de filmpjes die hier voorbij kwamen.

Ok,  0098

Even een miscommunicatie dan.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
@ skippey02,

Wat jij omschrijft zoiets hoorde ik zaterdag ook bij het UMCG en toen dacht ik aan jouw verhaal.
Mijn broertje vroeg zich ook af of de ambulance met ' iets' nieuws reden, aangezien hij nu dagelijks ambulance ziet en hoort rijden.


gebruiker0401206

  • Gast
Hallo,

Ja, ik kan bevestigen dat er experimenten worden uitgevoerd met de Rumbler/Howler.
Ik heb de projectleider gesproken die over deze ambulances gaat en hoorde toen dat ze er mee bezig zijn.

Bij mijn weten zijn de ambulances uitgerust met een whelen Alpha als standaard sirene. Hier kun je verschillende tonen in programmeren en zodra deze ingeschakeld is, door middel van claxon wisselen.

Je kan bijvoorbeeld kiezen om er drietoon (of Tritone, zoals hij bij Whelen heet), Hi/Low, Wail en Yelp in te programmeren.

Het Howler systeem, of het Rumbler systeem (beide systemen werken volgens hetzelfde principe), bestaat uit 2 additionele laagfrequent luidsprekers, die met een eigen versterker worden voorzien van een toonpuls. De versterker is doorgelust naar de normale sirene. Zodra de normale sirene wordt geactiveerd, zal de Howler of Rumbler mee gaan doen in hetzelfde patroon, alleen dan op een veel lagere frequentie. De duur van het "meelopen" is in te stellen op de betreffende sirene. Het kan dus zijn dat je de normale sirene continu hoort, maar de Howler/Rumbler, maar een stukje van de sireneriedel.

Dit is o.a. gedaan voor de mensen die in het voertuig zitten, want het ding produceert echt een enorme berg lawaai. een slechte ontwikkeling vind ik het niet, integendeel De nieuwe sirenetonen zijn lager dan die vroeger werden gebruikt om beter hoorbaar te worden en beter door te dringen in de cabine van moderne voertuigen. Een Howler of een rumbler is exact om die reden op de markt gebracht. In de VS heeft dit systeem zich al erg goed bewezen en waarom zouden we het in NL dan niet proberen? Standaard opmerkingen als "verbaliseren en in beslag nemen" vind ik persoonlijk erg kort door de bocht. een praktijktest kan objectief aangeven of het werkt of niet en vervolgens in een aanbeveling naar het betreffende ministerie kunnen worden gestuurd.  Anders begint het wel erg te lijken op "wat de boer niet kent, dat eet hij niet"...

Dus ik zou zeggen, ga het eerst in de praktijk bekijken en vooral luisteren, voordat men er al meteen een oordeel over klaar heeft. Die regio weet echt wel waar ze mee bezig zijn en het overstijgt absoluut het niveau van speeltjes op het voertuig.

Groeten, Ruud


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Hallo LSV,

Dank voor je onderzoek en uiteenzetting.  O0

Ik ben blij dat er een bevestiging is van hetgeen ik hier in Emmen bij toeval ontdekte.
Kun je ook aangeven welke ambulance(s) hiermee uitgevoerd zijn?

En mag ik de mannen/vrouwen van deze ambu's bij deze heel veel succes wensen.
Ik vind het een goede zaak dat er nog altijd dingen uitgeprobeerd worden.
Is Drenthe weer koploper met deze proef?

mvg
Skippy02
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
@ skippey02,

Wat jij omschrijft zoiets hoorde ik zaterdag ook bij het UMCG en toen dacht ik aan jouw verhaal.
Mijn broertje vroeg zich ook af of de ambulance met ' iets' nieuws reden, aangezien hij nu dagelijks ambulance ziet en hoort rijden.


Sylvester,
Je hebt waarschijnlijk nu ook de bevestiging gelezen van LSV.
 0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Uiteraard ook blij mee O0
Ben gelukkig nog niet gek aan het worden  0098


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Standaard opmerkingen als "verbaliseren en in beslag nemen" vind ik persoonlijk erg kort door de bocht. een praktijktest kan objectief aangeven of het werkt of niet en vervolgens in een aanbeveling naar het betreffende ministerie kunnen worden gestuurd.  

Dit lijkt mij de omgekeerde wereld: eerste de 'markt' maar wat laten testen in de praktij om vervolgens bij het ministerie aan te geven wat het best werkt... Hoor je binnen de kortste keren meerdere sirenes en weet niemand meer waar hij/zij aan toe is.

Laat ze het ministerie eerst maar overtuigen met praktijervaringen uit andere landen, dan FORMEEL een praktijkproef uitvoeren en op basis daarvan beslissen of iets door kan gaan...

Ik zeg net al Wout: eerst formeel alles dicht timmeren, zolang dat niet is gedaan, aanpakken die hap.