Hallo,
Ja, ik kan bevestigen dat er experimenten worden uitgevoerd met de Rumbler/Howler.
Ik heb de projectleider gesproken die over deze ambulances gaat en hoorde toen dat ze er mee bezig zijn.
Bij mijn weten zijn de ambulances uitgerust met een whelen Alpha als standaard sirene. Hier kun je verschillende tonen in programmeren en zodra deze ingeschakeld is, door middel van claxon wisselen.
Je kan bijvoorbeeld kiezen om er drietoon (of Tritone, zoals hij bij Whelen heet), Hi/Low, Wail en Yelp in te programmeren.
Het Howler systeem, of het Rumbler systeem (beide systemen werken volgens hetzelfde principe), bestaat uit 2 additionele laagfrequent luidsprekers, die met een eigen versterker worden voorzien van een toonpuls. De versterker is doorgelust naar de normale sirene. Zodra de normale sirene wordt geactiveerd, zal de Howler of Rumbler mee gaan doen in hetzelfde patroon, alleen dan op een veel lagere frequentie. De duur van het "meelopen" is in te stellen op de betreffende sirene. Het kan dus zijn dat je de normale sirene continu hoort, maar de Howler/Rumbler, maar een stukje van de sireneriedel.
Dit is o.a. gedaan voor de mensen die in het voertuig zitten, want het ding produceert echt een enorme berg lawaai. een slechte ontwikkeling vind ik het niet, integendeel De nieuwe sirenetonen zijn lager dan die vroeger werden gebruikt om beter hoorbaar te worden en beter door te dringen in de cabine van moderne voertuigen. Een Howler of een rumbler is exact om die reden op de markt gebracht. In de VS heeft dit systeem zich al erg goed bewezen en waarom zouden we het in NL dan niet proberen? Standaard opmerkingen als "verbaliseren en in beslag nemen" vind ik persoonlijk erg kort door de bocht. een praktijktest kan objectief aangeven of het werkt of niet en vervolgens in een aanbeveling naar het betreffende ministerie kunnen worden gestuurd. Anders begint het wel erg te lijken op "wat de boer niet kent, dat eet hij niet"...
Dus ik zou zeggen, ga het eerst in de praktijk bekijken en vooral luisteren, voordat men er al meteen een oordeel over klaar heeft. Die regio weet echt wel waar ze mee bezig zijn en het overstijgt absoluut het niveau van speeltjes op het voertuig.
Groeten, Ruud