Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107474 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
De eisen die op dit moment gelden zijn niet realiseerbaar. Er is GEEN ENKEL voertuig wat op dit moment rondrijdt dat aan de eisen voldoet, omdat ze het in Den haag toch veel beter weten. Je mag namelijk volgens de eisen maar één dakset hebben en één secundaire set blauw. Dus eigenlijk moet je ook kiezen tussen OF een dashflitser OF grillflitsers. Secundaire set blauw naar achteren toe is niet toegestaan, dus de kofferbak of achterklep mag nooit open, want dan valt je 360 graden weg.

Maargoed het gaat in dit topic over het geluid. Persoonlijk denk ik dat de USA tonen veel meer indruk maken en dus agressief overkomen. In veel situaties ideaal, maar het kan ook averechts werken. Maar met het toestaan van de flister icm de nieuwe toonhoogte van de twee-toon komen we denk ik toch allen een stuk sneller door het verkeer. En als je het al helemaal goed wilt aanpakken, dan moet je 'wat te doen als een voorrangsvoertuig nadert?' opnemen in de rijlessen


gebruiker0401206

  • Gast
Hoi Vroemvroem,

Verhaal klopt ten dele. De primaire set (dat wat op het dak en aanverwante hoogte zit), ligt beetje aan de definitie. Het is niet persé slechts 1 dakset.
Het is enkel een set, op het dak van het voertuig, dat 360 graden rondom zichtbaar blauw uitstraalt, gemeten op 1,5 meter boven wegdek, vanaf bepaalde afstand. Een opbouwer mag er dus voor kiezen, om bijvoorbeeld een dakset te plaatsen en achterop een losse pit, of een dakset, of een setje led flitsers, om maar te garanderen dat er rondom blauw en rondom oranje zichtbaar is.

Vereiste voor deze primaire set is wel dat het allemaal tegelijk aan gaat, dan mag je het tellen als 1 primaire set.

De secundaire set (grille lampen tussen de 0.4 en 1.2 meter boven wegdek) mogen alleen aan de voorkant en zijn apart schakelbaar. Maar ze kunnen alleen aangezet worden als je de primaire set ook aan hebt.

Zoals je ziet, kun je nog steeds redelijk creatief een voertuig opbouwen, ook binnen de nieuwe eisen. Dus een extra flitser aan de zijkant, achterop of iets dergelijk kan, mits ze maar klasse II gekeurd zijn, met de juiste knop aangaan en op de juiste hoogte gemonteerd zijn.

Groeten, Ruud


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Brandweer Hoofddorp rijdt al sinds aanschaf van de nieuwe HV met rode lenzen op twee van de zeven lampen in de lichtbalk. Het werkt perfect en is vele malen beter zichtbaar dan alleen blauw. Zelfde geld voor de ''trein''toeter op hun (voormalige) hoogwerker, ook dat is niet juridisch dichtgetimmerd maar werkt super bij kruisingen.

Zó! Ik zie maar amper blauw. Deze rode lampen vallen wel erg goed op in vergelijking met het blauw dat ook in de balk zit.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Brandweer Hoofddorp, 681 komt ter plaatse.

Kazerne Amstelveen / Michael van Doorn

 998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Brandweer Hoofddorp, 681 komt ter plaatse.

Kazerne Amstelveen / Michael van Doorn

 998765

Aan het eind van het filmpje dacht ik ... "zit er nu toch blauw in die balk?"
En bij de 2e keer kijken ... ja verdraait ... er zit ook blauw in.
Rood is vele malen beter zichtbaar. (zeker in het donker)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Aan het eind van het filmpje dacht ik ... "zit er nu toch blauw in die balk?"
En bij de 2e keer kijken ... ja verdraait ... er zit ook blauw in.
Rood is vele malen beter zichtbaar. (zeker in het donker)

Moet zeggen dat de camera's het rood wel erg oppakken. In het echt is het iets minder. Overigens had de oude E-ONE TS van Brandweer Nieuw Vennep ook rode lenzen op twee van de lampen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Moet zeggen dat de camera's het rood wel erg oppakken. In het echt is het iets minder. Overigens had de oude E-ONE TS van Brandweer Nieuw Vennep ook rode lenzen op twee van de lampen.

Het gebruik van rood komt de zichtbaarheid zeker ten goede. Ik hoop alleen niet dat ze met spoed een klapper maken, dan mogen ze een hele goeie advocaat in de arm nemen :|


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Het gebruik van rood komt de zichtbaarheid zeker ten goede. Ik hoop alleen niet dat ze met spoed een klapper maken, dan mogen ze een hele goeie advocaat in de arm nemen :|

Tsja, het is net zo fout als de nieuwe MMT voertuigen met de witte knipperende (verblindende) take-down verlichting ...

Het voertuig is namelijk voorzien van blauwe signalering en een twee-tonige hoorn. Daarnaast zit er (''secundair'') rode verlichting op ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Tsja, het is net zo fout als de nieuwe MMT voertuigen met de witte knipperende (verblindende) take-down verlichting ...

Maar, als je nu knipperende takedowns hebt in plaats van knipperende koplampen.... What's the difference  ;)


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Tsja, het is net zo fout als de nieuwe MMT voertuigen met de witte knipperende (verblindende) take-down verlichting ...

Het voertuig is namelijk voorzien van blauwe signalering en een twee-tonige hoorn. Daarnaast zit er (''secundair'') rode verlichting op ...


Het is gewoon oppassen geblazen wat je ermee doet. Ik ben op zich geen tegenstander van toepassingen die eigenlijk niet mogen, maar er wel voor zorgen dat je sneller en veiliger door het verkeer heen komt. Ik denk alleen dat als de verzekeringsmaatschappij een aantal duizenden euro's moet uitkeren, en ze kunnen er onderuit komen, dan hang 'je'. Dan komt de vraag; wie is 'je'? De opbouwer die het heeft opgebouwd? De 'baas' die het toestaat? De chauffeur die het gebruikt?

En dit geldt hetzelfde voor de USA-tonen, een treintoeter, flitsende takedown's, en alles wat niet is geregeld in de regeling OGS.