En is dat dan een tekortkoming van de regeling? Of regelt de regeling teveel en laat geen ruimte voor nieuwe betere ontwikkelingen?
Het laatste. Iemand in Den Haag heeft verzonnen, dat voorrangsvoertuigen allen hetzelfde moeten worden vormgegeven qua optische- en geluidssignalen. Alleen is er geen rekening gehouden met het feit dat er grote verschillen zijn tussen een hoogwerker van de brandweer, en bijvoorbeeld een ambulancemotor. Sterker nog, als je de letterlijke tekst neemt, dan zijn motoren in de hulpverlening niet toegestaan, aangezien zij geen dakset KUNNEN hebben. Daar gaat het dus al mis.
Ik ben een groot voorstander van het inperken en het reguleren van (de hoeveelheid) zwaai- en flitslampen, of het nou blauw of oranje is. Het moet geen rijdende disco worden. Regelgeving moet er dus wel zijn, maar die zit nu zo dichtgetimmert.
Dit is een typisch voorbeeld van een kloof tussen de beleidsmakers en de werkvloer. Ik ben van mening dat een ambulancechauffeur die meerdere spoedritten per dag rijdt veel beter kan vertellen waar hij tegenaan loopt dan een of andere 'belangrijke' bobo.
Ik kan niet zo snel een filmpje erbij vinden, maar de nieuwe transporter van politie Rotterdam-Rijnmond hebben linksachter op de bumper een blauwe flitser en rechtsachter een oranje flitser. Deze worden ingeschakeld als de achterklep opegaat, om toch aan de 360graden eis te voldoen. Het is echter wel een secundaire set blauw, en die mag niet naar achteren toe worden gericht. Voldoet dus niet aan de eisen.
Daarnaast heb je de klasse 2 norm voor het licht, waardoor fabrikanten een ontzettend kleine markt moeten bedienen, en de prijzen dus belachelijk hoog zijn. Vergelijk maar eens een ledbalk uit de USA met een balk hier in Nederland. En wie betaalt dat? Iederdaad; dokken iedereen!