Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107452 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
En dit geldt hetzelfde voor de USA-tonen, een treintoeter, flitsende takedown's, en alles wat niet is geregeld in de regeling OGS.

En is dat dan een tekortkoming van de regeling? Of regelt de regeling teveel en laat geen ruimte voor nieuwe betere ontwikkelingen?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
En is dat dan een tekortkoming van de regeling? Of regelt de regeling teveel en laat geen ruimte voor nieuwe betere ontwikkelingen?

Het laatste. Iemand in Den Haag heeft verzonnen, dat voorrangsvoertuigen allen hetzelfde moeten worden vormgegeven qua optische- en geluidssignalen. Alleen is er geen rekening gehouden met het feit dat er grote verschillen zijn tussen een hoogwerker van de brandweer, en bijvoorbeeld een ambulancemotor. Sterker nog, als je de letterlijke tekst neemt, dan zijn motoren in de hulpverlening niet toegestaan, aangezien zij geen dakset KUNNEN hebben. Daar gaat het dus al mis.

Ik ben een groot voorstander van het inperken en het reguleren van (de hoeveelheid) zwaai- en flitslampen, of het nou blauw of oranje is. Het moet geen rijdende disco worden. Regelgeving moet er dus wel zijn, maar die zit nu zo dichtgetimmert.
Dit is een typisch voorbeeld van een kloof tussen de beleidsmakers en de werkvloer. Ik ben van mening dat een ambulancechauffeur die meerdere spoedritten per dag rijdt veel beter kan vertellen waar hij tegenaan loopt dan een of andere 'belangrijke' bobo.
Ik kan niet zo snel een filmpje erbij vinden, maar de nieuwe transporter van politie Rotterdam-Rijnmond hebben linksachter op de bumper een blauwe flitser en rechtsachter een oranje flitser. Deze worden ingeschakeld als de achterklep opegaat, om toch aan de 360graden eis te voldoen. Het is echter wel een secundaire set blauw, en die mag niet naar achteren toe worden gericht. Voldoet dus niet aan de eisen.

Daarnaast heb je de klasse 2 norm voor het licht, waardoor fabrikanten een ontzettend kleine markt moeten bedienen, en de prijzen dus belachelijk hoog zijn. Vergelijk maar eens een ledbalk uit de USA met een balk hier in Nederland. En wie betaalt dat? Iederdaad; dokken iedereen!


gebruiker0401206

  • Gast
wetgeving duurt altijd even.

Kijk naar eisen ten aanzien van electrisch aangedreven voertuigen, LED koplampen etc


sylvester1986

  • Gast
.
Ik kan niet zo snel een filmpje erbij vinden, maar de nieuwe transporter van politie Rotterdam-Rijnmond hebben linksachter op de bumper een blauwe flitser en rechtsachter een oranje flitser. Deze worden ingeschakeld als de achterklep opegaat, om toch aan de 360graden eis te voldoen. Het is echter wel een secundaire set blauw, en die mag niet naar achteren toe worden gericht. Voldoet dus niet aan de eisen.

Op het eind van deze video kun je duidelijk zien dat op de nieuwe DHV van Rotterdam-Rijnmond het blauwe lampje op de achter bumper gaat knipperen als de klep helemaal openstaat:


Spoedtransport PRIO 1 Verkeerspolitie 1409 en A1 Ambu 17-118 vanaf Shell Poort 5 Vondelingenplaat

Video: www.youtube.com/112martijn112


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586


Die zocht ik! Dankjewel!

Ben overigens wel benieuwd of iemand een antwoord heeft op mijn vraag
Citaat
Ik denk alleen dat als de verzekeringsmaatschappij een aantal duizenden euro's moet uitkeren, en ze kunnen er onderuit komen, dan hang 'je'. Dan komt de vraag; wie is 'je'? De opbouwer die het heeft opgebouwd? De 'baas' die het toestaat? De chauffeur die het gebruikt?

En hoe het zit met:
Citaat
Alleen is er geen rekening gehouden met het feit dat er grote verschillen zijn tussen een hoogwerker van de brandweer, en bijvoorbeeld een ambulancemotor. Sterker nog, als je de letterlijke tekst neemt, dan zijn motoren in de hulpverlening niet toegestaan, aangezien zij geen dakset KUNNEN hebben. Daar gaat het dus al mis.

Laten we Den Haag even wakker schudden :D


gebruiker0401206

  • Gast
Set primaire signaalverlichting. Een set kan een balk zijn, een paar losse 360 graden lampen, een setje van bumperlampen en een pit op een stokje, dus motoren kunnen wel degelijk voldoen.

Een balk op een voertuig is niet verplicht, zolang je maar een set klasse II dingen op je dak hebt die rondom blauw licht uitstralen, zichtbaar vanaf bepaalde afstand, bepaalde afstand boven wegdek.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Set primaire signaalverlichting. Een set kan een balk zijn, een paar losse 360 graden lampen, een setje van bumperlampen en een pit op een stokje, dus motoren kunnen wel degelijk voldoen.

Een balk op een voertuig is niet verplicht, zolang je maar een set klasse II dingen op je dak hebt die rondom blauw licht uitstralen, zichtbaar vanaf bepaalde afstand, bepaalde afstand boven wegdek.

Dus als ik het goed begrijp, wordt er gekeken naar hoe het geschakeld is; als je meerdere lampen op één schakelaar hebt zitten, geldt dat als één (primaire) set?


gebruiker0401206

  • Gast
Ja in principe wel, als je maar rekening houdt met de aangegeven bouwhoogte voor de primaire set en de bouwhoogte voor de secundaire set


Groeten, Ruud


sylvester1986

  • Gast
Brandweer Hoofddorp rijdt al sinds aanschaf van de nieuwe HV met rode lenzen op twee van de zeven lampen in de lichtbalk. Het werkt perfect en is vele malen beter zichtbaar dan alleen blauw.

Om nog even terug te komen op de lichtbalk.....
Hier zie je de lichtbalk nog beter.

HV 381 Brandweer Hoofddorp

User:112velserbroek


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Om nog even terug te komen op de lichtbalk.....
Hier zie je de lichtbalk nog beter.

HV 381 Brandweer Hoofddorp

User:112velserbroek


;D Dat is even schrikken op 0:30  >:D
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.