Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107459 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Als ik het goed hoor zijn het de Hella Starktonhörner zoals te zien in dit filmpje:

Hella Starktonhörner

Maker filmpje: herculespowerable


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Gewoon een tweetoon van Duitse makelij dus...
Senior GGP / Oost-Brabant


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Juist, dat bedoelde ik. Ik vind het nou niet een sirene die veel in Nederland voorkomt, daar in tegen kom je ze in Duitsland vaker tegen. Dus vandaar dat ik hem opvatte als een Duitse sirene.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Volgens mij is het gewoon een oude tweetoon zoals die vroeger ook vaak op de BMW-politiemotoren zat en die A,dam gebruikte op de daksets.

Dat je ze in Duitsland vaker hoort zou ook weleens kunnen betekenen dat ze daar het spul wat langer gebruiken en overbouwen voertuig naar voertuig.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Onlangs voor de open van Brienoord in de file. Plotseling boven de CD muziek duidelijk een Wail sirene te horen :o, wat is dat nou? Kwam er een gele Mercedes Sprinter tussen rijstrrook 1-2 naar voren. Helaas was de belgische chauffeur van deze particulier Belgische ambulance vergeten zijn blauwe lampen en flitsers in de grille aan te zetten. Wel heel opvallend dat bijna alle bestuurders in de file gewoon ruimte maken voor deze "onbekende" en niet officiele nederlandse sirene. Het maakt dus geen verschil drietoon, nieuwe tweetoon of Wail men reageert gewoon.
Persoonlijk denk ik dat ik de Wail eerder opmerkte als een nieuwe tweetoon maar dat is is niet meer te bewijzen ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Wel heel opvallend dat bijna alle bestuurders in de file gewoon ruimte maken voor deze "onbekende" en niet officiele nederlandse sirene.

Vind je? Lijkt me de normaalste zaak van de wereld dat je aan de kant gaat of het nou wel of niet een Nederlander is met wel of niet een wail/yelp.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Vind je? Lijkt me de normaalste zaak van de wereld dat je aan de kant gaat of het nou wel of niet een Nederlander is met wel of niet een wail/yelp.

Lijkt mij ook, maar ik denk dat er genoeg eigenwijze medeburgers zijn die er anders over denken. Zeg maar dezelfde personen die de politie aanspreken op verkeersovertredingen en "onterecht" rijden met OGS. Dus erg mooi om te zien dat men toch op de juiste wijze reageert!
 O0
Senior GGP / Oost-Brabant


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Lijkt mij ook, maar ik denk dat er genoeg eigenwijze medeburgers zijn die er anders over denken. Zeg maar dezelfde personen die de politie aanspreken op verkeersovertredingen en "onterecht" rijden met OGS. Dus erg mooi om te zien dat men toch op de juiste wijze reageert!
 O0
Absoluut, ik vind ook niet dat het moet uitmaken of het "wel de officiële nederlandse sirene"is. Gewoon aan de kant gaan. Dat isnet als mensen die op een verjaardag zeggen "Ja ik hoorde niet goed of het nou een ambulance of een brandweerauto was".. Dat moet naar mijn mening niets uitmaken  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Lijkt me de normaalste zaak van de wereld dat je aan de kant gaat of het nou wel of niet een Nederlander is met wel of niet een wail/yelp.
Ja mij ook, maar de vraag is of men bij elke willekeurige toeter/sirene etc. aan de kant gaat. Dus zo'n Tour de Frans toeter, een Dukes of Hazard deuntje of een Italiaanse brandweersirene, zou dus allemaal niets uitmaken. Of was het omdat men deze sirene wel herkent als hulpdienst vanwege de vele amerikaanze TV/Films waarin men deze sirene hoort.
Zou ook interressant kunnen zijn wanneer een hulpdienst voertuig met een niet standaard sirene betrokken is bij een ongeval. Als dan wordt aangevoerd dat 99,9% van de bestuurders gewoon reageren op welke sirene dan ook, in combinatie met herkenbaar hulpdienstvoertuig uiterlijk en blauwe verlichting lijkt het mij moeilijk vol te houden dat je het voertuig geen voorrang gaf omdat je het niet herkende vanwege de "vreemde" sirene.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Maar in de wet staat duidelijk wat een voorrangsvoertuig is. Als er dan een aanrijding ontstaat en het blijkt dat de chauffeur geen voorrangsvoertuig was omdat hij niet de juiste sirene gebruikte heeft hij en de ambulancedienst een probleem.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein