Laat ik het dan nog even onderbouwen. Voorrangsvoertuigen worden in de verkeerswetgeving genoemd in het RVV 1990:
Artikel 1: Definities
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.
Als een voorrangsvoertuig dus een whail of yelp voert maakt hij geen gebruik van de juiste sirene. Doordat er enkel gebruik wordt gemaakt van een toegestaan blauw licht is het voertuig dus geen voorrangsvoertuig meer. Een verdere omschrijving is de te vinden in artikel 3 van de Regeling Optische en Geluidssignalen 2009.
Artikel 3 De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1 blauw zwaailicht of blauw knipperlicht: op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is; op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is; motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
2 tweetonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;
3 drietonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;
4 geel zwaai- of knipperlicht:
één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
5 De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.
Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Vervalt dus bij het gebruik van de whail. Gevolg is dat de schuldvraag heel anders kan liggen als er op een kruising een aanrijding ontstaat..
Prima dat wat korpsen proefdraaien met andere sirenes maar kader het juridisch en vooral verzekeringstechnisch goed af. De verzekering is de organisatie waar je heel veel geld aan betaald maar die alles er aan doet om je zo min mogelijk terug te geven.
Een burger hoort ook wel dat het een sirene is en dat de toon anders is. Als deze even gaat zoeken op Google of een goede advocaat inhuurt kan deze waarschijnlijk wel onderuit krijgen dat dit een voorrangsvoertuig was en zal de verzekering van de ambulance moeten gaan betalen. Of nog erger, de chauffeur heeft een juridisch probleem. De kans dat hij tegen een strafrechtelijke veroordeling aanloopt is dan ook aanwezig.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind de whail een mooie en goede toon en ik ben helemaal voor dingen uitproberen maar je loopt hiermee op een dun draad. Ik wil ook wel de whail op de auto maar zolang de wet het niet toestaat moeten we het ermee doen.