Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Duidelijk  O0

Nee niet zo duidelijk, want ik lees net in de OGS 2009 dat de speciale overeenkomsten met Belgie en Duitsland waarbij rekening word gehouden met de in die landen geldende regels vervallen

bron : http://lexius.nl/regeling-optische-en-geluidssignalen-2009/artikel8

art. 8. De Regeling optische en geluidssignalen en de regeling van 19 mei 2000, nr. DGP/VI/U000167, houdende erkenning van bepaalde Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten en vrijstelling van de Regeling optische en geluidssignalen , worden ingetrokken.

dus klassiek, een regelling die een andere regelling in de weg zit.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Nee niet zo duidelijk, want ik lees net in de OGS 2009 dat de speciale overeenkomsten met Belgie en Duitsland waarbij rekening word gehouden met de in die landen geldende regels vervallen

bron : http://lexius.nl/regeling-optische-en-geluidssignalen-2009/artikel8

art. 8. De Regeling optische en geluidssignalen en de regeling van 19 mei 2000, nr. DGP/VI/U000167, houdende erkenning van bepaalde Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten en vrijstelling van de Regeling optische en geluidssignalen , worden ingetrokken.

dus klassiek, een regelling die een andere regelling in de weg zit.
Dat maakt het weer lastiger inderdaad. Nu heb ik altijd, hogere wetgeving mag nooit in strijd zijn met lagere.. Welke regelgeving moet er nu dan aangehouden worden?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
0098 Haha, nu wordt het een juridisch verhaaltje. Je moet wel aan de kant voor een nederlandse ambulance met de voorgeschreven signalen. Gebruikt hij de voorgeschreven signalen niet is de bestuurder fout, en hoef je niet aan de kant. Komt er een buitenlands voertuig met andere signalen was er een afspraak dat ik ook aan de kant moet, maar die schijnt weer ingetrokken te zijn. En nu komt er Nederlandse wagen met afwijkend signalen.....
Kortom, de hele regling van Nederland slaat de plank mis, zeker in één Europa, en bij grensoverschrijdende hulpverlening. Misschien maar eens een kamerlid in Den Haag wakker schudden. 098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Volgens mij niet, staat niet in het wetb v Strafr dat dit een misdrijf of overtreding is.
Juridisch aansprakelijk, voeren verkeerde sirene, dus verantwoordelijk voor schade. Mogelijk artikel 5, WVW, in gevaar brengen verkeer, maar dat is wel ver gezocht, dat het voeren van een niet juiste sirene extra gevaar zou opleveren.
Dat bedoelde ik niet. In het verleden zijn genoeg agenten, brw- en ambuchauffeurs veroordeeld voor de manier waarop zij bij een aanrijding betrokken raakten. Als je dan gaat redeneren dat een ambu een kruising nadert, de whail aan zet, door rood rijdt en daarbij onverhoopt botst met kruisend verkeer dan kan er een probleem gemaakt worden dat het voertuig geen voorrangsvoertuig was. Zeker als de persoon verklaard het niet gehoord te hebben of herkent te hebben. Is bijvoorbeeld de geluidssterkte wel gecertificeerd?

 Het is een extreem en dom voorbeeld maar het zal je net gebeuren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Hoe dan ook, regels of niet, 2-toon, 3-toon of wail/yelp. Het is volgens mij niet aan willekeurige bestuurders op straat (met over het algemeen nauwelijks kennis van het RVV en WVW, laat staan bijzondere regelingen) om daar dan op dat moment een oordeel over te vellen en wel of niet aan de kant te gaan.

Als het al onverhoopt fout gaat (en dan nog zal het vast niet aan geluid liggen van het voorrangsvoertuig maar aan het kijken van de tegenpartij, want dat is vaak bedroevend  8)) dan laten we die beslissing mooi over aan een rechter op een grote fluwelen zetel. En of dat dan een beslissing is waar we blij van worden dat zien we dan wel. Maar dat terzijde.


sylvester1986

  • Gast


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
(Vanaf 1:13)
Vrouw met auto te water Verlaatsbrug Leeuwarden
User: annekiestra

Ah, de WO uit Zwaagwesteinde. Altijd leuk. Op dit filmpje heeft hij weer andere sirene's aan:

WO Zwaagwesteinde onderweg naar melding
User: 112filmerdamwoude


Gast

  • Gast
Is dat wellicht een van origine Frans voertuig?




DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
ze gebruiken ook wel de voorgeschreven sirene.
misschien om zich in te dekken. Het valt in ieder geval wel goed op
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV