Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107501 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
ze gebruiken ook wel de voorgeschreven sirene.
misschien om zich in te dekken. Het valt in ieder geval wel goed op
Ik hoorde eerder op het filmpje de wail/yelp gelijk met de 2-toon.
Misschien is dat een optie? Juridisch voer je de 2-toon en in de praktijk wordt je goed gehoord.

(denk ik nu te simpel of te moeilijk?)
Het mág gewoon niet ... Je kunt allerlei leuke dingen gebruiken, maar puur kijkend naar de wetgeving ben je in overtreding. Dát zou je als chauffeur nogal eens duur kunnen komen te staan op het moment dat het fout gaat ....

En begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van zoveel mogelijk herrie en licht ....
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


sylvester1986

  • Gast


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Die bak ziet er ook erg engels uit. Niet echt een standaard Nederlandse opbouw en aankleding ... dus ik snap die sirenes wel.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dion Manschot

  • Hulpverlening Noord-Holland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • Don't Stop Believing
    • 112NHN
Prio 1 06-9433, Automatische rookdetectie Dr. Jenny woonzorgcentrum

Filmer: 112Dinxperlo


Amerikaanse sirene op een ts  ???


Dion Manschot

  • Hulpverlening Noord-Holland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • Don't Stop Believing
    • 112NHN


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Brandweer (Franse sirene!) met spoed onderweg naar GRIP 2 gevaarlijke stoffen in Egmond aan Zee
Volgens mij een gewone `Tweetoon` volgens de nieuwe richtlijn. Ik hoor hier niets Frans aan. Met deze sirene rijden heel veel hulpdiensten tegenwoordig in Nederland.
Als vergelijking een echte franse sirene,
http://www.youtube.com/watch?v=h_gkO0c0vnM
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Hij bedoelt niet die Mercedes aan het begin van het filmpje maar dat haakarmvoertuig.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Citaat van: DeMassel op 15 augustus 2011, 17:11:20
ze gebruiken ook wel de voorgeschreven sirene.
misschien om zich in te dekken. Het valt in ieder geval wel goed op

Citaat van: CMKmaat op 24 juli 2010, 10:23:11
Ik hoorde eerder op het filmpje de wail/yelp gelijk met de 2-toon.
Misschien is dat een optie? Juridisch voer je de 2-toon en in de praktijk wordt je goed gehoord.
(denk ik nu te simpel of te moeilijk?)

Citaat van: Jerommeke op 24 juli 2010, 13:02:45
Het mág gewoon niet ... Je kunt allerlei leuke dingen gebruiken, maar puur kijkend naar de wetgeving ben je in overtreding. Dát zou je als chauffeur nogal eens duur kunnen komen te staan op het moment dat het fout gaat ....

En begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van zoveel mogelijk herrie en licht ....

Er komen een boel wetsartikelen voorbij, maar ik mis nog één elementiair onderdeel. Iedere zichzelf respecterende rechter in dit land zal bij zijn beslissing kijken of er is gehandeld 'in de geest van de wet'. Indien de betreffende hulpverlener die bij een ongeval betrokken zou zijn geraakt terwijl hij/zij een afwijkende sirene gebruikte aannemelijk kan maken dat dit noodzakelijk was, dan zal de rechter waarschijnlijk beslissen dat is gehandeld in de geest van de wet. Zo zou de HV-er kunnen aanvoeren dat hij/zij wordt geacht zich in zijn beroepsuitoefening zo veilig mogelijk door het verkeer te bewegen tijdens het rijden met OGS, en dat in de praktijk is gebleken dat de standaardtoon vaak niet werd opgemerkt door overige verkeersdeelnemers, zodat men (mede) gebruik is gaan maken van een afwijkende toon die beter opviel bij medeweggebruikers. Indien het dan een toon is die internationaal gezien vaak als HV sirenetoon wordt gebruikt, dan is de kans groot dat de rechter het beroep op het niet gebruiken van de standaard signalering ondergeschikt zal achten aan het feit dat men HV-voertuigen met Prio voorrang dient te verlenen. Ik heb het dan dus echt over tonen als wail/yelp/pulse etc en niet over het door de speakers afspelen van Pipi Langkous of andere exotische geluiden.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Mercedes aan het begin van het filmpje maar dat haakarmvoertuig
Sorry, niet lang genoeg gekeken naar deze hoogst interessante filmpjes  ;) Zeker een goedkope compressor met toeters op Marktplaats gekocht.
Citaat

Behalve de forum bezoekers, hoeveel bestuurders zullen weten dat een ambulance de voorgeschreven sirene MOET gebruiken, en dat wanneer hij dat niet doet het geen voorrangsvoertuig is?
Als 99,9 % van het verkeer een als ambulance herkenbaar voertuig, met striping etc, met duidelijk herkenbare blauwe flits draai, wiebel en weet ik wat voor lampen wel vrij baan geeft en die ene bestuurder denkt nee hoor dat doe ik lekker niet....
Mijn mening:
Ambulance schuldig aan het niet voeren van de juiste sirene, bestuurder andere auto schuldig aan het ongeval door het niet verlenen van vrije doorgang aan een duidelijk herkenbaar hulpdienstvoertuig. En de andere sirene doet niet ter zake, want al het andere verkeer regeageert wel en alleen deze bestuurder niet.

Kijk en dat bedoelde ik met mijn eerder geschreven post,
Het ziet er uit als ambulance, er staat op ambulance, heeft de kleue van een ambulande, heeft blauwe lampen als een ambulance en het maakt lawaai, als een (buitenlandse) Ambulance. "En omdat de sirene niet volgens de regels is wilde u geen voorrang verlenen",  >:(
Citaat
Iedere zichzelf respecterende rechter in dit land zal bij zijn beslissing kijken of er is gehandeld 'in de geest van de wet'.
Maar ik denk dat er nog wel jurisprudentie aan vooraf zal gaan.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Maar ik denk dat er nog wel jurisprudentie aan vooraf zal gaan.

Jurisprudentie ontstaat juist door uitspraken van de rechtbank/rechter. Jurisprudentie ontstaat dus bij de praktische toetsing van de wet en niet vooraf. Vooraf kunnen er alleen wetswijzigingen zijn.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl