Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 107517 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Klopt, ik bedoelde nog wel wat aan rechtzaken aan vooraf gaan met beroep etc, die heel veel jurisprudentie zullen opleveren voordat er uiteindelijk een definitieve uitspraak zal zijn. ( wat ik wilde zeggen niet opgeschreven  ;))
En dan zal misschien ondertussen één van de kamerleden in Brussel wel hebben ingezien dat het volgens de EU richtlijnen een Waill Yelp etc. ook toegestaan zal worden in heel verenigd Europa. Hebben we na de Pleuro toch nog iets positiefs overgehouden aan de EU. >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Klopt, ik bedoelde nog wel wat aan rechtzaken aan vooraf gaan met beroep etc, die heel veel jurisprudentie zullen opleveren voordat er uiteindelijk een definitieve uitspraak zal zijn. ( wat ik wilde zeggen niet opgeschreven  ;))
En dan zal misschien ondertussen één van de kamerleden in Brussel wel hebben ingezien dat het volgens de EU richtlijnen een Waill Yelp etc. ook toegestaan zal worden in heel verenigd Europa. Hebben we na de Pleuro toch nog iets positiefs overgehouden aan de EU. >:D

Het spijt me zeer dat ik je dit moet mededelen, maar er is juist afgesproken dat er overal in Europa een 2-toon en blauw ligt gevoerd gaat worden. Echter hebben heel veel landen daar lak aan, en ik vind dat Nederland zich daarachter mag scharen.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
....Echter hebben heel veel landen daar lak aan, en ik vind dat Nederland zich daarachter mag scharen.

Ben jij gek  ?? Dan mag onze premier mischien straks niet meer op schoot bij Angela, Silvio en Nicolas als braafste jongetje van de klas  ::) ;)
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Waarom zijn er toch zo veel regels. Een sirene is toch een sirene. Als er spoed is doen die mensen toch hun best om zo snel en veilig mogelijk op de bestemming aan te komen. Wat maakt het dan uit of het een 2-toon, 3-toon, wail, yelp etc. is. Mensen gingen er 50 jaar, 30 jaar, 10 jaar geleden en nu nog voor aan de kant. Ik zou zeggen, voor alles met opvallend licht en veel lawaai, ga aan de kant. Ik denk dat vrijwel iedereen dit doet.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Het spijt me zeer dat ik je dit moet mededelen, maar er is juist afgesproken dat er overal in Europa een 2-toon en blauw ligt gevoerd gaat worden. Echter hebben heel veel landen daar lak aan, en ik vind dat Nederland zich daarachter mag scharen.

Is dit misschien ook ergens terug te vinden want ik hoor het wel vaker maar heb het nog nooit ergens gelezen. Net als dat de Nederlandse politie weer een blauw overhemd zou krijgen ivm Europa. Zie ik nog niet gebeuren.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Brandweer Hoofddorp rijdt al sinds aanschaf van de nieuwe HV met rode lenzen op twee van de zeven lampen in de lichtbalk. Het werkt perfect en is vele malen beter zichtbaar dan alleen blauw. Zelfde geld voor de ''trein''toeter op hun (voormalige) hoogwerker, ook dat is niet juridisch dichtgetimmerd maar werkt super bij kruisingen.
Zó! Ik zie maar amper blauw. Deze rode lampen vallen wel erg goed op in vergelijking met het blauw dat ook in de balk zit.
Het gebruik van rood komt de zichtbaarheid zeker ten goede. Ik hoop alleen niet dat ze met spoed een klapper maken, dan mogen ze een hele goeie advocaat in de arm nemen :|
Sorry voor de late reactie, maar lees nu dit topic.

Ik woon en werk in Nood-Amerika en ben het niet eens met commentaren boven. Ik kom bijna dagelijks op mijn reis van en naar het werk wel een busje/brandweerauto of politieauto tegen met de lampjes aan.

Rood valt veel minder op dan blauw, vooral overdag. Ambulance en Brandweer rijden hier met rode zwaai/knipperlampen/leds die veel minder opvallen dan blauw (ondanks dat ze super fel zijn). Waarom? Simpel, in het verkeer is het gros aan lichten al rood en valt de rode zwaai/knipperlamp daardoor niet op!

In het verkeer heeft verder niemand blauw licht, dus valt dit veel eerder op dan rood! Wanneer er ergens een ongeval is en er staat een busje met de rode lampjes aan, dan zie ik die veel minder snel dan wanneer er een politieauto staat met de blauwe flitsers aan. Ook als ze je tegemoed komen valt het minder op dan het blauw (voorkant van busjes en brandweer is meestal rood-wit-rood-wit etc flitsers).

Nog een leuke weetje: Hier is de ambulancedienst aan het experimenteren met een nieuwe sirene omdat mensen niet goed meer reageren op de Amerikaanse sirenes. Een keer raden wat dat voor nieuw geluid is? Juist: de (oude) Nederlandse drietoon van de ambulances! Ik keek dus ook vreemd op toen ik die hoorde, zo van he dat geluid ken ik, maar wacht eens, er klopt iets niet....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik woon en werk in Nood-Amerika en ben het niet eens met commentaren boven. Ik kom bijna dagelijks op mijn reis van en naar het werk wel een busje/brandweerauto of politieauto tegen met de lampjes aan.

Daarom is de mooiste combi ook rood/blauw (en een beetje wit). ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
... Een keer raden wat dat voor nieuw geluid is? Juist: de (oude) Nederlandse drietoon van de ambulances! ...

3 Jaar geleden heb ik een 3toon sirene-versterker verkocht aan een Vollie firefighter die hem naast zijn wail/yelp/piercer in zijn POV had gebouwd, hij was er dol-enthousiast over  0098


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Ik kwam op de jijbuis dit filmpje tegen (niet de beste beeldkwaliteit maar op zich volstrekt niet onplezierig) waarbij er door de brandweer wat assistentie verleend werdt bij een evenement. Om puur on-topic te blijven ... vanaf 1:02 ongeveer is het betreffende geluid te horen.

(maar om nou gelijk die voorgaande minuut over te slaan ...  ;) )

Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Gast

  • Gast
Ik vermoed dat de Wail/Yelp/Piercer eronder gemixt is.