Heb je deze site al ontdekt:
spoorwegincidentbestrijding.nl?
Daar vind je bijvoorbeeld info over de toegang tot (reizigers)treinen:
"Voor het ‘noodopenen’ hebben de meeste reizigerstreinen voorzieningen aan de buitenzijde. Deze zijn er in verschillende uitvoeringen. Vaak is het een rode noodhendel of rode noodknop. De noodontgrendeling bevindt zich - met het gezicht naar de trein staand - onder de linkerdeur. Door aan de hendel te trekken of op de knop te drukken, wordt de vergrendeling opgeheven en kan de hulpverlener de deur openen." -
bronEn ook (voor jou waarschijnlijk teleurstellende) info over crashkaarten:
"Voor brandweerpersoneel zijn de crashkaarten voor personenauto’s een bekend verschijnsel. Crashkaarten voor spoorwegmaterieel, in het Duits Einsatzmerkblätter, zijn bij onze oosterburen al wel gebruikelijk maar in Nederland nog niet.
Vanuit Project Railplan is, met name voor het materieel op de Hogesnelheidslijn-Zuid, het belang onderkend van de aanwezigheid van crashkaarten. De Inspectie Verkeer & Waterstaat is van deze wens op de hoogte gesteld." -
bron