@Haageneesch: mijn dank. De technische informatie over de striping ontbreekt nog maar het lijkt op Diamond Grade gezien de "streepjes" in de striping. Als dit inderdaad zo is, dan kan BiZa daar inderdaad iets van leren: Diamond Grade (of vergelijkbaar materiaal met klasse C met een andere naam van een andere fabrikant
) reflecteert veel en veel beter dan het klasse E spul wat op HV-voertuigen wordt geplakt.
Over de uitvoering van de striping zelf kan nog wel gediscussieerd worden. Ik kan niet helemaal goed beoordelen of er nu ook nog gele reflectie tussen de witte en rode banen zit (op de zijkant lijkt dit wel zo?), maar ik betwijfel sterk of de huidige configuratie inderdaad een goed verkeersgeleidende werking heeft, waar het blijkens de beschrijving voor is bedoeld.
De zijkant heeft inderdaad een soort vage pijlvorm, maar schuin geplaatst (zie beide foto's) is dat nauwelijks zichtbaar, en bovendien functioneert je retroreflectie dan ook minder goed dan met een loodrechte aanstraling. Het beste resultaat krijgt men dus door 'm dwars op straat te plaatsen. Daarnaast is precies op de punt in koeienletters (niet reflecterend neem ik aan?) een woord geplakt. Lijkt mij niet handig. Overdag kun je je verder nog afvragen of de witte striping voldoende contrasteert met de gele achtergrond (kleurenblinden mogen ook rijden!). Gegeven het feit dat weggebruikers geneigd zijn om aan de lage kant van een schuine streep te passeren (dus "auto /// afgezet" in plaats van "auto \\\ afgezet"), is het in elk geval wél een verbetering ten opzichte van de BiZa striping. Hier heb ik dacht ik al eens eerder een reactie over geplaatst maar ik weet niet meer waar...
De achterkant ziet er heel aardig uit en zal ongetwijfeld uitstekend opvallen van recht achter beschenen, maar de configuratie zelf is wat mij betreft een net-nietje. De omhoog wijzende pijl die op Engelse voertuigen, actieramen en bij o.a. RWS duidelijk zichtbaar is, ontbreekt op de wagen van de ANWB. Er is dus geen echte oriëntering op het midden: het blijft volgens mij de vraag hoe je hier als weggebruiker mee om moet gaan en wat er van je wordt verwacht. Inderdaad: nog altijd beter dan BiZa want die pijlen wijzen juist naar binnen/beneden. Overigens is de rode kleur voor overdag goed gekozen: rood contrasteert een stuk beter met geel. Voor 's nachts is rood echter de minst reflecterende van de kleuren wit, geel en rood. Desondanks is het met klasse C bijna mogelijk zonder achterlichten te rijden
Opvallend is dat de voorkant wel duidelijk een pijl weergeeft. Weliswaar omlaag wijzend, maar aanwezig. Nadeel van het beplakken van de motorkap is altijd dat de retroreflectie nauwelijks tot zijn recht komt, maar dat zal voor de Wegenwacht waarschijnlijk van ondergeschikt belang zijn (zijkant en achterkant zijn denk ik belangrijker).
Samenvattend: ik ben het met Jerommeke eens dat BiZa er iets van kan leren (zowel met gebruikte materiaal als de configuratie), maar dat er nog wel verschillende verbeterpunten zijn. Maar goed, we moeten natuurlijk ook LSV en zijn concullega's aan het werk houden