Electrische ramen moderne auto's niet te open bij te water raken

Auteur Topic: Electrische ramen moderne auto's niet te open bij te water raken  (gelezen 20407 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Als dit een probleem is... hoe moet het dan straks met gelaagde zijruiten... Tegenwoordig worden de duurdere modellen al geleverd met gelaagde zijruiten. Als je elektronica dan weigert krijg je ook met een hamer de ruit niet meer open... :-X

Heeft iemand al ervaring met gelaagde ruiten?

http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/3049206/Minister-veiligheidshamer-in-elke-auto.ece

Minister: veiligheidshamer in elke auto

zaterdag 26 april 2008 | 13:29 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 26 april 2008 | 20:37
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Minister Camiel Eurlings (Verkeer) doet een oproep om in iedere auto een veiligheidshamer onder handbereik te bevestigen, wat levens kan redden als de auto te water raakt. ANP Photo

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) doet een oproep om in iedere auto een veiligheidshamer onder handbereik te bevestigen, wat levens kan redden als de auto te water raakt. ANP Photo

DEN HAAG (ANP) - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) doet een oproep om in iedere auto een veiligheidshamer onder handbereik te bevestigen. Dit simpele en goedkope middel kan levens redden als de auto te water raakt.

De CDA-bewindsman schrijft dat aan de Tweede Kamer, nadat testen hebben plaatsgevonden met auto's. Daaruit blijkt dat in de meeste gevallen elektrische raambedieningen meteen na het te water raken niet meer betrouwbaar zijn, waardoor de ramen niet goed te openen zijn.

Het probleem doet zich vooral voor bij auto's met moderne elektronica. Eurlings geeft de industrie de kans hieraan iets te doen, maar als dat niet afdoende blijkt, overweegt hij aanpassing van de voertuigeisen.

Zijramen zijn volgens de minister de meest geschikte weg om uit de auto te ontsnappen als die te water is geraakt. Dit in tegenstelling tot wat veel automobilisten denken, namelijk dat het verstandig is een raam op een kier te zetten, de wagen te laten vollopen en dan via de deur te vluchten. Maar volgens de brief aan de Tweede Kamer kan men via de deuren niet goed ontsnappen.

De oproep van Eurlings krijgt bijval van de RAI Vereniging. De branchevereniging van onder meer autofabrikanten en -importeurs liet in reactie weten dat nu al bijna 80 procent van de Nederlandse importeurs een veiligheidshamer in elke nieuw af te leveren auto monteert. De RAI Vereniging heeft ook uitgebreid meegewerkt aan onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer naar ontvluchting uit auto's die te water zijn geraakt.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2009, 22:55:48
http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous

en dan zoeken op:

Raambediening en deurvergrendeling: effect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen
Bestand:     11175 Kb
Dossiernr.:    29398
Datum ondertekening:    01-07-2008
Bijlage bij:    29398, nr. 129
Document-id:    BLG18387
Omvang:    128 pag.


Rapport:

Raambediening en deurvergrendeling
EfÍect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen
I juli 2008

(...)

Voorwoord

Dit rapport, vervaardigd in opdracht van de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat,
doet verslag van een onderzoek naar het effect van water op het functioneren van raambedieningen en
deurvergrendelingen. Het onderzoek bestond uit het opstellen van een testprotocol, het testen van de
bestverkochte automodellen van de 20 bestverkochte automerken, het generaliseren van de
testresultaten, en het in kaart brengen van andere oorzaken van fouten van voertuigelektronica en
i nform atie u it on geval le n registratie b ro n n en .
Een groot aantal belanghebbenden hebben een waardevolle bijdrage geleverd aan de realisatie van het
onderzoek.
In de fase waarin de 20 automodellen getest ztjn, de kern van het onderzoek, is de betrokkenheid en de
enorme inzet van de importeurs een belangrijke succesfactor geweest.

(...)

Bijlage A Het testprotocol 67
Bijlage B Componenten van de raambediening 91
Bijlage C CAN Bus systemen 92
Bijlage D Componenten van de deurvergrendeling 93
Bijlage E Volkswagen Golf 94
Bijlage F Peugeot 3O7 96
Bijlage G Ford Focus 98
Bijlage H Renault Scenic 100
Bijlage I Toyota Yaris 102
Bijlage J Citroën C4 1O4
Bijlage K Hyundai Tucson 106
Bijlage L Volvo V50 108
Bijlage M Fiat Panda'l1O
Bijfage N Kia Picanio 112
Bijlage O Audi A4 1'14
Bijlage P BMW 3-serie 116
Bijlage Q Mercedes-Benz A-klasse 118
Bijlage R Suzuki Swift 120
Bijfage 5 Seat Leon 122
Bijfage T Nissan Micra 124
Bijlage U Chevrolet Matiz 125
Bijlage V Skoda Octavia 128
Bijlage W Mitsubishi Colt í30

(...)

Ramen in meeste gevallen niet te openen bij te water raken geteste automodellen
Op basis van de testresultaten kan geconcludeerd worden dat in de meeste gevallen raambedieningen
niet meer goed functioneren en onbetrouwbaar zijn na contact met water. Dit bemoeilijkt zondermeer
het ontsnappen uit een auto die te water is geraakt.
Bij 2 van de 19 automodellen functioneert de raambediening voor de gehele duur van de tests naar
behoren. Bij de andere 17 automodellen beïnvloedt het water hetfunctioneren van de raambediening.
De raammotor stopt in eerste instantie volledig en reageert niet op het bedienen van de
raambedieningsknop. Dit is terug te leiden naar het te water raken van ofwel een component met
intelligentie (CAN Bus of raammotor met Smart lO) ofwel de knop van de raambediening. Het vervolg
van de test laat een wisselend beeld zien van activiteiten van de raammotor.

Deuren in enkele gevallen niet te openen bij te water raken geteste automodellen
Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat het probleem bij autodeuren, dat ontstaat
door het effect van water op de deurvergrendeling geringer is dan het probleem met de raambediening.
De elektronische deurvergrendeling functioneert bij te water raken in veel gevallen echter niet meer naar
behoren. Hierdoor kan de deur van enkele automodellen soms niet worden geopend, waardoor
ontsnappen uit een auto die te water is geraakt wordt bemoeilijkt.
Bij 4 automodellen komen tijdens de tests perioden voor, waarin de deur niet (mechanisch) te openen is.
De langste periode is ongeveer 1O minuten, maar veelal zijn het kortere perioden. Bij de andere
automodellen zi)n de deuren na contact met water wel te openen aangezien er ondanks de invloed van
water geen elektronische blokkades optreden (5), ondanks eventuele elektronische blokkades de deur
altijd te openen is (6), of omdat water geen effect heeft op het functioneren van de deurvergrendeling
(4). Bij de 12 tests van de 4 automodellen met een 'Safe Lock", treedt er in ieder geval 2 keer (niet bij
hetzelfde automodel) een 'Safe Lock' op.

Accu's blijven operationeel bij te water raken geteste automodellen
7o goed als alle accu's die in de test gebruikt zijn, blijven operationeel ondanks het contact met water.
Dit betekent dat de accu zo goed als uitgesloten kan worden als oorzaak voor het mogelijk niet kunnen
openen van de ramen en deuren in water.

Als een auto te water raakt, is er een redelijke kans dat ramen en deuren niet te openen zijn, met name
als de auto is uitgerust met intelligente systemen

Ondanks het testen van de automodellen die in Nederland het meest rondrijden en die overeenkomen
met de Nederlandse verhouding luxe, middenklasse en eenvoudige voertuigen, kunnen de resultaten niet
één op één doorvertaald worden naar het totale Nederlandse wagenpark. Voornamelijk omdat in het
onderzoek alleen nieuwe automodellen bij de tests zijn betrokken. Daarmee is het onduidelijk en moeilijk
in te schatten bij hoeveel voertuigen op de Nederlandse wegen de ramen en deuren niet te openen zijn
als ze in het water terechtkomen. Wel geven de resultaten een reëel beeld over het functioneren van
raambedieningen en deurvergrendelingen bij contact met water. Met name bij de automodellen die
uitgevoerd zijn met intelligente systemen (CAN Bus) heeft het water effect op het functioneren van de
raambediening en deurvergrendeling. De ramen kunnen vaak niet meer geopend worden. Over het
totale wagenpark kan het volgende gezegd worden.
. Als een auto te water raakt, is er een redelijke kans dat ramen en deuren niet geopend kunnen
worden,
. De kans dat de ramen niet meer geopend kunnen worden, is groter dan de kans dat de deuren
niet meer geopend kunnen worden.
. Deze kans is groter bij automodellen die zijn uitgerust met intelligente systemen (CAN Bus)

(....)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2009, 00:30:19
is gelukkig een hele goede oplossing voor!  :)

Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2009, 00:34:30
is gelukkig een hele goede oplossing voor!  :)

http://partners.drivewerks.com/catalog/images/drivewerks/nov8/lifehammer.jpg

http://www.hulpbijautotewater.nl/meer_informatie/7  ;)

Dus die zit bij jouw in de hemel van je auto bevestigd? of bij je voeten (waar je op z'n kop niet bij kunt..)  ;)



http://www.hulpbijautotewater.nl/meer_informatie/2

Citaat

(...)
Automatische deurvergrendeling

Als u bij iemand in de auto stapt, kan het geen kwaad even te checken hoe de deuren open gaan, vooral als die tijdens het rijden automatisch worden vergrendeld. Bij sommige auto ontgrendelen de deuren automatisch bij een botsing, maar dat geldt helaas niet voor alle modellen.
Let op: bij een kinderslot is het portier van buitenaf wel te openen maar niet van binnenuit.

Reist u per bus, kijk dan even waar noodluiken en nooddeuren zitten. In het vliegtuig is dat heel gewoon, dus waarom zou u er in de bus ook geen gewoonte van maken?
(...)

Gezien het onderzoek kan je soms gewoon je deuren niet openkrijgen...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2009, 00:40:29
Dus die zit bij jouw in de hemel van je auto bevestigd? of bij je voeten (waar je op z'n kop niet bij kunt..)  ;)

heb er inderdaad 2 in mijn auto hangen  ;D
Samen sterk in de hulpverlening!


shameete

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2009, 14:23:51
ik heb bij de levering van mijn auto ook 2 lifehammers erbij gekregen, eentje heb ik er beneden aan de zijkant van de middenconsole gemonteerd en de andere zit op de hemel.

alleen jammer dat de dealer die dingen niet gewoon gemonteerd heeft ik durf er me hand voor in het vuur te steken dat bij een hoop auto's die dingen gewoon in het handschoenenkastje zwerven


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2009, 18:36:36
Mooi voorbeeld hoe het dus gaat in de praktijk:

Ouder echtpaar uit zinkende auto van dood gered    
 
05 januari 2009, Den Bosch - Maandagmorgen omstreeks tien uur raakte een personenauto met twee inzittenden te water in de Gouverneur van den Bogaerdesingel. Het echtpaar , een man van 79- en een vrouw van 78 jaar, raakten in de slip en schoten door in de naast de weg gelegen watergang.
Als gevolg hiervan schakelde de elektrische spanning in de auto zich uit waardoor de deuren niet meer geopend konden worden. Bovendien zaten de beide personen vast in de gordel.

Een 38-jarige vrouw uit Den Bosch en een 42-jarige man uit Herpen waren getuige van het ongeval en sprongen direct in het ijskoude water. Gewapend met hamer werden de ramen van de auto ingeslagen en trokken zij het echtpaar uit de inmiddels zinkende auto die onder water verdween.

De Bossche brandweer was inmiddels onderweg met een waterongevallenwagen (duikers), een hulpverleningswagen en een ladderwagen. De twee inzittenden alsmede hun redders zijn door toegesnelde ambulances opgevangen.

Naast een nat pak, waterkou en schrik zijn alle vier en zonder ernstige verwondingen vanaf gekomen.


Veel geluk gehad dus. Een heldendaad volgens de politie om deze mensen hieruit te bevrijden!

Bron: http://www.brandweerdenbosch.nl/verslagen/2009/050109tewater.html


guest2539

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2009, 20:00:42
is gelukkig een hele goede oplossing voor!  :)
Lifehammer is alweer ouderwets joh ;) heb zelf de ResQMe, een mini lifehammer en riemsnijder in sleutelbosvorm.


Bron: http://www.safety-vision.nl/


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2009, 02:20:29
tsja, is meer van hetzelfde hoor  :)
Komt allemaal op hetzelfde neer, als het maar binnen handbereik is!
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2009, 13:51:06
tsja, is meer van hetzelfde hoor  :)
Komt allemaal op hetzelfde neer, als het maar binnen handbereik is!


Een soort centerpen (zoals dit apparaat) werkt wel een beetje gemakkelijker dan een hamer...  ;)