http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymousen dan zoeken op:
Raambediening en deurvergrendeling: effect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen
Bestand: 11175 Kb
Dossiernr.: 29398
Datum ondertekening: 01-07-2008
Bijlage bij: 29398, nr. 129
Document-id: BLG18387
Omvang:
128 pag.Rapport:
Raambediening en deurvergrendeling
EfÍect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen
I juli 2008
(...)
Voorwoord
Dit rapport, vervaardigd in opdracht van de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat,
doet verslag van een onderzoek naar het effect van water op het functioneren van raambedieningen en
deurvergrendelingen. Het onderzoek bestond uit het opstellen van een testprotocol, het testen van de
bestverkochte automodellen van de 20 bestverkochte automerken, het generaliseren van de
testresultaten, en het in kaart brengen van andere oorzaken van fouten van voertuigelektronica en
i nform atie u it on geval le n registratie b ro n n en .
Een groot aantal belanghebbenden hebben een waardevolle bijdrage geleverd aan de realisatie van het
onderzoek.
In de fase waarin de
20 automodellen getest ztjn, de kern van het onderzoek, is de betrokkenheid en de
enorme inzet van de importeurs een belangrijke succesfactor geweest.
(...)
Bijlage A Het testprotocol 67
Bijlage B Componenten van de raambediening 91
Bijlage C CAN Bus systemen 92
Bijlage D Componenten van de deurvergrendeling 93
Bijlage E Volkswagen Golf 94
Bijlage F Peugeot 3O7 96
Bijlage G Ford Focus 98
Bijlage H Renault Scenic 100
Bijlage I Toyota Yaris 102
Bijlage J Citroën C4 1O4
Bijlage K Hyundai Tucson 106
Bijlage L Volvo V50 108
Bijlage M Fiat Panda'l1O
Bijfage N Kia Picanio 112
Bijlage O Audi A4 1'14
Bijlage P BMW 3-serie 116
Bijlage Q Mercedes-Benz A-klasse 118
Bijlage R Suzuki Swift 120
Bijfage 5 Seat Leon 122
Bijfage T Nissan Micra 124
Bijlage U Chevrolet Matiz 125
Bijlage V Skoda Octavia 128
Bijlage W Mitsubishi Colt í30
(...)
Ramen in meeste gevallen niet te openen bij te water raken geteste automodellenOp basis van de testresultaten kan geconcludeerd worden dat in de meeste gevallen raambedieningen
niet meer goed functioneren en onbetrouwbaar zijn na contact met water. Dit bemoeilijkt zondermeer
het ontsnappen uit een auto die te water is geraakt.
Bij 2 van de 19 automodellen functioneert de raambediening voor de gehele duur van de tests naar
behoren.
Bij de andere 17 automodellen beïnvloedt het water hetfunctioneren van de raambediening.De raammotor stopt in eerste instantie volledig en reageert niet op het bedienen van de
raambedieningsknop. Dit is terug te leiden naar het te water raken van ofwel een component met
intelligentie (CAN Bus of raammotor met Smart lO) ofwel de knop van de raambediening. Het vervolg
van de test laat een wisselend beeld zien van activiteiten van de raammotor.
Deuren in enkele gevallen niet te openen bij te water raken geteste automodellenOp basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat het probleem bij autodeuren, dat ontstaat
door het effect van water op de deurvergrendeling geringer is dan het probleem met de raambediening.
De elektronische deurvergrendeling functioneert bij te water raken in veel gevallen echter niet meer naar
behoren. Hierdoor kan de deur van enkele automodellen soms niet worden geopend, waardoor
ontsnappen uit een auto die te water is geraakt wordt bemoeilijkt.
Bij 4 automodellen komen tijdens de tests perioden voor, waarin de deur niet (mechanisch) te openen is.
De langste periode is ongeveer 1O minuten, maar veelal zijn het kortere perioden. Bij de andere
automodellen zi)n de deuren na contact met water wel te openen aangezien er ondanks de invloed van
water geen elektronische blokkades optreden (5), ondanks eventuele elektronische blokkades de deur
altijd te openen is (6), of omdat water geen effect heeft op het functioneren van de deurvergrendeling
(4). Bij de 12 tests van de 4 automodellen met een 'Safe Lock", treedt er in ieder geval 2 keer (niet bij
hetzelfde automodel) een 'Safe Lock' op.
Accu's blijven operationeel bij te water raken geteste automodellen7o goed als alle accu's die in de test gebruikt zijn, blijven operationeel ondanks het contact met water.
Dit betekent dat de accu zo goed als uitgesloten kan worden als oorzaak voor het mogelijk niet kunnen
openen van de ramen en deuren in water.
Als een auto te water raakt, is er een redelijke kans dat ramen en deuren niet te openen zijn, met name
als de auto is uitgerust met intelligente systemenOndanks het testen van de automodellen die in Nederland het meest rondrijden en die overeenkomen
met de Nederlandse verhouding luxe, middenklasse en eenvoudige voertuigen, kunnen de resultaten niet
één op één doorvertaald worden naar het totale Nederlandse wagenpark. Voornamelijk omdat in het
onderzoek alleen nieuwe automodellen bij de tests zijn betrokken. Daarmee is het onduidelijk en moeilijk
in te schatten bij hoeveel voertuigen op de Nederlandse wegen de ramen en deuren niet te openen zijn
als ze in het water terechtkomen. Wel geven de resultaten een reëel beeld over het functioneren van
raambedieningen en deurvergrendelingen bij contact met water. Met name bij de automodellen die
uitgevoerd zijn met intelligente systemen (CAN Bus) heeft het water effect op het functioneren van de
raambediening en deurvergrendeling. De ramen kunnen vaak niet meer geopend worden. Over het
totale wagenpark kan het volgende gezegd worden.
. Als een auto te water raakt, is er een redelijke kans dat ramen en deuren niet geopend kunnen
worden,
. De kans dat de ramen niet meer geopend kunnen worden, is groter dan de kans dat de deuren
niet meer geopend kunnen worden.
. Deze kans is groter bij automodellen die zijn uitgerust met intelligente systemen (CAN Bus)
(....)