Opheffen MKA in zijn huidge vorm...

Auteur Topic: Opheffen MKA in zijn huidge vorm...  (gelezen 4036 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 29 april 2008, 16:01:44
In Medisch Contact staat een artikel van de Medisch Manager van de RADHM (Ambulancedienst Hollands Midden) die aangeeft dat de triage zoals deze momenteel wordt toegepast in de meldkamer wat hem betreft tot het verleden mag gaan behoren.

In zijn visie is het plegen van telefonische triage ontzettend moeilijk (daar heeft die een punt) en zou daarom altijd een ambulance op een 112 melding af moeten gaan.

De centralisten zouden alleen nog de keuze hebben over de urgentie en voor de rest puur logistiek bezig zijn....
Echt uitvragen zit er niet meer bij.

Wat vinden jullie hiervan?


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 april 2008, 22:57:02
Ik heb in juli 2007 een aantal dagen de ambulancedienst van Londen van dichtbij bekeken. Hierbij heb ik in de praktijk het effect gezien van een ambulancedienst die op alle meldingen 'moet' reageren met een ambulance en/of rapid responder.

Tijdens de 2 nachtdiensten die ik meedraaide met een rapid responder waren ruim 50% van de meldingen voor dronken personen die absoluut geen medische hulp nodig hadden. De chauffeurs van de bussen en bewakers van openbare gebouwen hadden langzamerhand doorgekregen dat de ambulancedienst hun probleem met dronken personen een stuk sneller op kwam lossen dan de politie........

groeten,
René de Caluwé


Bart S

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2008, 03:40:23
Mee eens René. Ik heb meegedraaid bij twee diensten in de Verenigde Staten en die rijden ook op alles, en moeten zo'n beetje alles vervoeren. Verschrikkelijk veel BS-calls hebben ze daar (Bull Shit Calls) en ze waren jaloers op ons mooie systeem.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2008, 12:25:54
Goh, Bart, dat lijkt mij ook leuk....hoe heb je dat geregeld?  ;D ;D

Hoe was je vakantie?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2008, 15:34:46
Ik denk dat het zo ontzettig lastig is om prefekt uit te kunnen vragen want aan die andere kant van de lijn zit geen medicus. dus volgens mij is het ook een gevoel laats meegemaakt met een huisarts simpele melding teken van hyperventalie en het zat hem niet lekker en toch ff voor de zekerheid kijken en t.p enige minuten later zakt de patient weg en hebben te maken met een reanimatie dus gevoel en elke centje twijfel rijden zo ik zeggen


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2008, 15:58:03
Ik heb in juli 2007 een aantal dagen de ambulancedienst van Londen van dichtbij bekeken. Hierbij heb ik in de praktijk het effect gezien van een ambulancedienst die op alle meldingen 'moet' reageren met een ambulance en/of rapid responder.

Tijdens de 2 nachtdiensten die ik meedraaide met een rapid responder waren ruim 50% van de meldingen voor dronken personen die absoluut geen medische hulp nodig hadden. De chauffeurs van de bussen en bewakers van openbare gebouwen hadden langzamerhand doorgekregen dat de ambulancedienst hun probleem met dronken personen een stuk sneller op kwam lossen dan de politie........



En ik kan dat alleen maar bevestigen.  Ik werk nu sinds 2006 hier in de UK, en vindt 't systeem hier in grote lijnen 'n stuk beter dan in de Europese landen waar ik gewerkt heb (Nederland, Belgie) met uitzondering van met meldkamer systeem.

Een systeem met verpleegkundige centralisten is veel beter als 't systeem hier met calltakers en dispatchers met maar 'n geringe opleiding.

Zodra 999 gebeld wordt worden wij erop uitgestuurd (met OGS) voor 'n "prealert", zonder dus te weten waarvoor we uitrukken, we gaan dan dus ook niet terplaatse voordat we dat weten want 't kan dus een gevaarlijke situatie zijn.

En onderweg krijgen we dan 'n update, maar veel zaken voor hier onder 'n bepaalde noemer en alles onder die noemer wordt met OGS gereden.

voorbeeldje van gistermiddag :

14:02  -  "352 red call for you, prealert in westcliff"
14:02 - wij vertrekken met OGS.
14:03 - (adress in westcliff wordt toegevoegd en naar de terrafix/sat nav gestuurd)
14:05 - (terrafix geeft een update:  "haemorrhage")
14:07 - "352 you're responding to a 82 year old lady with a nosebleed, patient is on warfarin"  
14:08 - 352 AS (at scene)

Dus pas na 5 minuten met OGS rijden weten we waarvoor we nodig zijn terwijl naar de Nederland waarschijnlijk niet eens een ambu voor gestuurd zou zijn, en zeker niet met OGS.


Maar aan de andere kant, we doen hier geen B vervoer, enkel 999 meldingen. Als we alleen naar echt serieuse meldingen zouden gaan zouden we veel minder ritten hebben, en alleen maar ellende zien. Dit soort semi urgentie´s, of echte LOC ritjes (load of crap) zijn vaak een prettige afwisselingen tussen de trauma´s en serieuze zaken door.


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2008, 20:56:57
Goh, Bart, dat lijkt mij ook leuk....hoe heb je dat geregeld?  ;D ;D

Hoe was je vakantie?

WM

Daar heeft een zekere WM van alles mee te maken gehad, misschien ken je hem wel ;D

Vakantie was heerlijk, spreek je verder wel weer even privé ')


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2008, 13:14:52
Hallo allemaal,

Als verpleegkundig centralist MKA wil ik graag mijn steentje bijdragen aan deze topic.

Als er geen triage meer zou plaatsvinden binnen de MKA dan zou er een groot probleem ontstaan in de paraatheid binnen de regio's. Als op iedere 112-melding daadwerkelijk gereden zou moeten worden hadden we een chronisch tekort aan wagens.
Ik ben het met de betreffende MMA eens dat mensen niet voor niets 112 bellen, zij hebben wel degelijk een hulpvraag, het is alleen lang niet altijd zo dat een ambulance-inzet de meest geďndiceerde hulp is. Bovendien zou de ambulancezorg op deze manier wel erg kostbaar worden.

Groetjes,

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2008, 16:48:47
Hallo allemaal,

Als verpleegkundig centralist MKA wil ik graag mijn steentje bijdragen aan deze topic.

Als er geen triage meer zou plaatsvinden binnen de MKA dan zou er een groot probleem ontstaan in de paraatheid binnen de regio's. Als op iedere 112-melding daadwerkelijk gereden zou moeten worden hadden we een chronisch tekort aan wagens.
Ik ben het met de betreffende MMA eens dat mensen niet voor niets 112 bellen, zij hebben wel degelijk een hulpvraag, het is alleen lang niet altijd zo dat een ambulance-inzet de meest geďndiceerde hulp is. Bovendien zou de ambulancezorg op deze manier wel erg kostbaar worden.

Groetjes,

Danny

Worden alle beschikbare ambulances altijd ingezet voor 112 vervoer?  ::) ::) ;) Als je de ambu's niet meer zou gebruiken voor 'besteld vervoer'... zou je dan wel genoeg capaciteit hebben?  ???


Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2008, 01:21:11
In principe zijn alle ambulances in de avond- en nachturen (en weekenden) zogenaamde ALS-voertuigen, deze worden dus voor alle ritten, zowel spoed- als besteld vervoer ingezet.
Tja zonder B-vervoer houd je natuurlijk meer capaciteit over, maar met name in weekenden kan het 's avonds en 's nachts flink spoken met meldingen. Er is op die tijden in principe geen B-vervoer, maar ook een beperkte bezetting.

Het probleem blijft dus in principe bestaan, ook als alle B-ritten door andere wagens gedaan worden.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.