Ik heb in juli 2007 een aantal dagen de ambulancedienst van Londen van dichtbij bekeken. Hierbij heb ik in de praktijk het effect gezien van een ambulancedienst die op alle meldingen 'moet' reageren met een ambulance en/of rapid responder.
Tijdens de 2 nachtdiensten die ik meedraaide met een rapid responder waren ruim 50% van de meldingen voor dronken personen die absoluut geen medische hulp nodig hadden. De chauffeurs van de bussen en bewakers van openbare gebouwen hadden langzamerhand doorgekregen dat de ambulancedienst hun probleem met dronken personen een stuk sneller op kwam lossen dan de politie........
En ik kan dat alleen maar bevestigen. Ik werk nu sinds 2006 hier in de UK, en vindt 't systeem hier in grote lijnen 'n stuk beter dan in de Europese landen waar ik gewerkt heb (Nederland, Belgie) met uitzondering van met meldkamer systeem.
Een systeem met verpleegkundige centralisten is veel beter als 't systeem hier met calltakers en dispatchers met maar 'n geringe opleiding.
Zodra 999 gebeld wordt worden wij erop uitgestuurd (met OGS) voor 'n "prealert", zonder dus te weten waarvoor we uitrukken, we gaan dan dus ook niet terplaatse voordat we dat weten want 't kan dus een gevaarlijke situatie zijn.
En onderweg krijgen we dan 'n update, maar veel zaken voor hier onder 'n bepaalde noemer en alles onder die noemer wordt met OGS gereden.
voorbeeldje van gistermiddag :
14:02 - "352 red call for you, prealert in westcliff"
14:02 - wij vertrekken met OGS.
14:03 - (adress in westcliff wordt toegevoegd en naar de terrafix/sat nav gestuurd)
14:05 - (terrafix geeft een update: "haemorrhage")
14:07 - "352 you're responding to a 82 year old lady with a nosebleed, patient is on warfarin"
14:08 - 352 AS (at scene)
Dus pas na 5 minuten met OGS rijden weten we waarvoor we nodig zijn terwijl naar de Nederland waarschijnlijk niet eens een ambu voor gestuurd zou zijn, en zeker niet met OGS.
Maar aan de andere kant, we doen hier geen B vervoer, enkel 999 meldingen. Als we alleen naar echt serieuse meldingen zouden gaan zouden we veel minder ritten hebben, en alleen maar ellende zien. Dit soort semi urgentie´s, of echte LOC ritjes (load of crap) zijn vaak een prettige afwisselingen tussen de trauma´s en serieuze zaken door.