Goed, we gaan er dus vanuit dat je eerst moet weten wat je gaat doen met die boot voor je weet welke eisen je er aan gaat stellen.
Maar minimaal moet de polyester/aluminiumboot een zodanig eigen drijfvermogen hebben dat je er met ook bij het vol raken met water met je hele bemanning nog op moet kunnen klimmen om je desnoods liggen drijvende te houden. Ook nadat er schade aan de boot is ontstaan. Dus niet één dubbele bodem, maar meerdere luchtkamers en compartimenten, langs maar ook dwars gescheiden. Waarvan de helft vodoende moet zijn om dit te bewerkstelligen.
En rubberboot met vaste bodem lengte tot vijf meter drie, vijf tot tien vijf kamers, meer dan 10 meter 7.
Minimale bemanning twee. Op groot water IJmeer, Markermeer, meer dan 2 kilometer uit de kust drie.
Iedereen van de bemanning moet de boot behoorlijk kunnen besturen. (Ik heb zelf eens een niersteenaanval gehad -dat kan dus gebeuren- tijdens een aktie met twee cursisten die ik aan het opleiden was gehad, zelfs toen hebben we de aktie afgemaakt en toen heeft een van de meisjes ons veilig naar huis gevaren.)
De knrm is nu alles wat een schroef heeft aan het verangen door waterjets. Zullen we dat ook als eis toevoegen?
Als je van plan bent drenkelingen uit het water te halen is het handig een werkvloer in je boot te hebben waar het SO neer kunt leggen en omheen kunt knielen. EHBO materiaal als je ook eerste hulp wilt kunnen geven. Dat kan enorm varieren van pleisters om met zoetwaterreddertje te spreken of zoals bij Medical Rescue en HOGE een ILS uitrusting.
Ben je van plan te bergen een duik uitrusting en een kraantje met motorpomp. Liefst bij je, want anders geldt het zelfde als bij de AED.Van plan te slepen een sleeptros met beting, pechhulp een gereedschapkist en reseveonderdelen als filters.
Wordt vervolgd...
Henk