Welke Navigatie apparatuur heb je op de RIB.

Auteur Topic: Welke Navigatie apparatuur heb je op de RIB.  (gelezen 11545 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 1 mei 2008, 15:45:15
Welke navigatie apparatuur g(Kaartplotter) gebruik je op de open reddingsboot en waarom ?

Als je nu de ideale navigatie apparatuur mocht kiezen welke zou je dan kiezen..

Naast een Kompas, is een plotter software, sounder (fishfinder) heb je misschien een aantal eisen..

Inbouw mogelijkheden, IPX 7 , IP55, 12 volt voeding. Externe Antenne
PC georienteerd of niet ?  (WinGPS of Waypoint GPS)
Koppeling met andere GIS systemen, (CityGIS ?), voor Overgang water en Land...  
Welke GPS coordinaten stelsel moet het systeem aan kunnen
Welke (missie)planningsoftware gebruik je ?

Welke kaartenformats moet het aankunnen,
Welke route informatie bestanden ?
Welke waypoints (POI) formaten wil je kunnen instellen
Welke opties voor het vermijden van bepaalde vaargebieden wil je kunnen invoeren. (Slecht zicht)

Is er het ideale systeem al op de markt ?, of welke benaderd nu de meeste ideale kaart




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2008, 23:21:45
Peter, voor de binnenbrigades een essencieel hulpmiddel bij SAR, maar ik denk niet dat kustbrigades zoiets meezeulen.

Naast een kompas hebben we de beschikking over een richtkompas in de verrekijker van Bushnell 020.



Bovenstaand de Geonaf Touring 5000. Ook de optie "Vishfinder" is gemonteerd welke een beeld van het water tot de bodem kan maken waardoor je voorwerpen kunt zien liggen/zweven. Uiteraard is de diepte te zien, hoe hard je vaart maakt niet uit. Alleen even de kieldiepte verkleinen, je bent immers meer "op" het water.

Vaste routes hebben we gemaakt naar bepaalde punten in de buurt (Amsterdam ingang IJ, een route naar Nijkerkersluis via Stichtse brug, monding Eem enz). De GPS is gekoppeld aan het motor managenent systeem van Mercury, en aan de marifoon voor automatische positie-melding bij distress uitzending. Veel tijd kan worden bespaard met een "position request" uitgezonden door de kustwacht ontvangen en beantwoord door onze marifoon. nb ol  van het incident meteen bij de kustwacht in beeld na het ter plaatse melden. Allerlei alarmen kunnen worden ingesteld, anker, ondiepte, nadering w-point enz.

Niets dan goeds? Nee, ik mis de vertouwdheid van de 1800 kaarten, veel informatie die daar wel op staat mis ik in de eigen kaarten van Geonaf. We hebben een geplastificeerd exemplaar 1810 mee.

Alarm hoor je praktisch niet, veel te zacht.

Ding zit gekit ingebouwd, geen kondens dus met dat ip 5 5 zit het wel goed. De antenne is intern maar de ontvangst is overal goed.

Onze missie plannen we niet. Als er alarm is gaan we. Voorbeeld:

Citaat
21:46:04 27-04-08 ALPHA SCHIPPER HUIZEN SVP KUSTWACHT BELLEN
Station HUI Huizen (Schipper van dienst)

afgelopen zondag vier volwassenen en vier kinderen, twee complete gezinnetjes waaronder een baby en een meisje van vijf zonder verlichting ergens op het Gooimeer in een pasgekocht oud kajuitmotorbootje van amper zes meter met motorpech. Paniek aan boord, vooral bij de moeders, wat oversloeg op de kinderen.

Krijg je de volgende positiemelding door: op het Eemmeer, ze zien het eiland de Dode Hond aan stuurboord. Ja fijn, een eiland aan stuurboord  :-\

Wat dan makkelijk is bij het zoeken naar een speld in een hooiberg is dat je precies je zoekslagen kan zien op het schermpje en kan doorgeven aan de andere eenheden. Het eiland was een trouwens niet de Dode Hond maar een rij bomen aan de vaste wal naast de monding van de Eem twee kilometer verderop.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2008, 00:04:04
idd voor de kustbrigades niet zo heel erg van toepassing. met een kompasje op de boot houdt het wel weer mee op. Maar voorm ijn gevoel ook meer dan voldoende voor het kustgebied.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2008, 14:40:17
Even dit topic omhoog schoppen..

We zien steeds meer reddingsboten worden afgeleverd, ook bij de KNRM..

We missen op de digitale kaarten vaak voldoende gedetaileerde kaarten, en mogelijkheden om zelf informatie per object toe te voegen..,

Zo missen we door vaarhoogtes, informatie over objecten,  we mogen ongeveer wel een aanvalskaarten per object gaan maken, met alle info.
In de praktijk zien we dat veel kaarten erg onnauwkeurig zijn.  

Wie heeft zich in dit soort navigatietools echt verdiept..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2008, 07:08:11
Ben bang dat de meeste station geen gebruik maken van dergelijke kaarten, meestal zal het van lokale bekendheid uitgaan. Kan me voorstellen dat dit moeilijker wordt als het water kleiner wordt, de ijssel is geen noordzee. Hiernaast kan je deze plannen moeilijk up to date houden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2008, 10:16:29
Ik ben er van overtuigd dat de meeste stations wel een GPS hebben, en daarmee geavanceerde kaarten. Die van enige betekenis en met hulp aan de scheepvaart tenminste. Jachthavens staan er in met alle diensten die ze te bieden hebben, zoals boothelling, douches en of er een kraan is of een benzinepomp. Als ik met de joysick op een punt ga staan (op een boei bijvoorbeeld de flikkerfrequentie) krijg ik alle bijzonderheden.  Zelf kan ik ook allerlei bijzonderheden toevoegen en daar een symbool aan toevoegen. Routes kan ik van te voren plannen en opslaan. Hoef ik alleen maar (al is het midden in de nacht zonder zicht) het lijntje te volgen en groen te houden.

Tijden zijn veranderd, je kan tegenwoordig niet meer alleen op een kompas en walmerk je koers bepalen. Wel moet je investeren in steeds weer nieuwe kaarten: er verandert veel in een jaar. En een kaart kost al gauw 100 euro of meer.


Het nut van de GPS zelf heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen tijdens de zoekakties. Zoekslagen zijn te zien door het spoor wat je boot op de kaart achterlaat, je weet precies wat je al afgezocht hebt . Een geografische positie is met een druk op de knop op te vragen door de kustwacht doordat de marifoon gekoppeld is aan de GPS. Op het motormanagement systeem staat de uit de GPS gehaalde snelheid. Geef een positie op en je weet hoeveel brandstof nodig is om daar te komen en bij welke snelheid, hoeveel je daarna nog over hebt en of je daarmee nog thuis kan komen.
Zo wisten we 's nachts na een aktie bij de houtribsluizen dat de 13 liter die we nog in de tank hadden precies genoeg zouden zijn om in Huizen te komen bij een gebruik van 12 liter per uur en een snelheid van 33 km/uur. Bij de ingang van de Huizerhaven stond de meter al een poosje op 1 liter  ;D.

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2008, 12:57:04
Momenteel heb ik de volgende navigatie apparatuur op de MilfHunter:

SIMRAD Kaartplotter 10 inch en 15 inch LCD-scherm.

SIMRAD D.P.G.S. 10 inch en 15 inch LCD-scherm.

SIMRAD fishfinder 10 inch en 15 inch LCD-scherm.

SIMRAD 32 Mijls radar 10 inch LCD-sherm.

ICS Navtex.

SIMRAD Stuurautomaat.

SIMRAD VHF + D.S.C. (Zeevaart).

SIMRAD VHF (binnenvaart).

Radio/CD/cassette recorder (4x 80 watt)  

Magnetron/Oven/koelkast

8 kva Hulpset voor 220volt


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2008, 14:23:46
MilfHunter, wat is dat voor RIB?

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2008, 17:58:53
De dimensies van de Milfhunter zijn gelijk aan een het type Arie Visser waar de KNRM mee vaart, met modificaties!

Groeten,

Tim


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 26 september 2008, 18:17:17
wij varen aan de kust al jaren met zeer geavanceerde apparatuur. Minimaal 4 aan boord, maar meestal 6. Omdat ze per 2 gekoppeld zijn heb je er minimaal 4 nodig mochten er twee uitgeschakeld worden. We hebben een aantal jaar aanvullend met GPS gevaren, maar de meerwaarde bleek voor ons werk te beperkt, en de meerkosten te hoog, dus op de huidige boten zit geen GPS meer. Heb een plaatje van onze huidige navigatie toegevoegd...



sorry, vrijdagmiddag  :D zal vanaf nu weer serieus zijn!  8)
[img]/img]