Welke Navigatie apparatuur heb je op de RIB.

Auteur Topic: Welke Navigatie apparatuur heb je op de RIB.  (gelezen 11532 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #20 Gepost op: 2 oktober 2008, 17:43:36
Ik zeg, het is de nieuwe snelle boot van Noordgat, revisie datum van de tekening is 2005,,,,,,,,

Res  8)  O0
NoordBorgh go's North again in 2009


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 8 oktober 2008, 20:56:58
Misschien is het niet een slecht idee om reddingboten uit te voeren met een locator, zodat een meldkamer reddingsbrigade kan zien waar iedereen vaart. Zeker bij bewakingen over grotere wateren en langs de kust lijkt het mij een hele goede oplossing.

Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,22927.msg600332.html#msg600332

RR (ik heb geen aandelen hierin)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #22 Gepost op: 8 oktober 2008, 22:05:04
Heel eerlijk gezegd lijkt me dat geheel overbodig.
Wellicht die locator in onze voertuigen, maar meer niet


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #23 Gepost op: 8 oktober 2008, 22:40:49
Voor grote bewakingen en/of inzetten lijkt het me ideaal, voor bijvoorbeeld de VC. En ook voor onze situatie: verschillende meren, weteringen, kanalen, sloten in de buurt waar ook gevaren wordt is het handig om te zien waar iedereen zit. Nu moet de hele tijd gemeld worden waar iedereen vaart/rijdt.

Een hoop onnodige communicatie dus. Als je op de (komende) C2000 mob's een gps ontvanger zet en een soort van CITYGIS bij de bevelvoerder, met meteen de statussen en dergelijke erbij. En dat het AC ook meteen mee kan kijken bij incidenten enz.

En je ook op je plotter kan zien waar iedereen zich bevindt, daar willen ook nog wel is misverstanden over zijn. En mischien kan je er ook nog een soort van MDT van maken zodat je bijv. in een voertuig kan kijken wat het signalement van een vermiste is en of er bijv. een telefoon gevonden is....


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 8 oktober 2008, 23:54:01
Maar waarom een apart systeem? Is citigis (met eventuele aanpassingen) niet toepasbaar voor op het water?

Scheelt ook weer een systeem in de diverse meldkamers. Lijkt mij wel zo makkelijk, als je zowel voertuigen als vaartuigen in één systeem gevisualiseerd hebt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 9 oktober 2008, 00:19:20
We hebben in de Seeker zoals gezegd de marifoon gekoppeld aan de GPS. Iedereen die bekend is met ons MSI nummer kan onze positie opvragen. De marifoon begint te piepen en met een druk op de knop is door de Seeker haar geografische positie verzonden. Als je op de post een DSC marifoon hebt staan kun je de positie opvragen van je boten met een druk op de knop. Die kun je koppelen aan de laptopje zie je bootjes meteen op de kaart. We hebben AIS overwogen, maar er staat voor de Randmeren en het IJmeer nog geen ontvanger dicht genoeg bij. Amsterdam is wel goed te zien, en voorst de gehele kust.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 9 oktober 2008, 08:16:43
Even een misverstand weg werken..  CItygis is de presentatielaag, het presenteert op een kaart waar het object zich begeeft..

Citygis kan in principe werken met verschillende systemen, die GPS en object informatie kan aanleveren..

Verschillende vormen van infrastructuur zijn er :
  • GPS die via AIS info werken, mits er voldoende AIS ontvang stations zijn in dat gebied..  Je kan ook altijd een extra AIS ontvanger in een VC zetten die de informatie door zet via een IP netwerk naar een citygis applicatie
  • GPSTrackers die werken met GSM, SMS, GPRS versie.  Er zijn veel verschillende varianten op dit thema.
  • APRS werk met zendapparatuur, word veel gebruikt in de zendamateur wereld
  • Ook via Tetra, cq C2000 zijn er mogelijkheden om GPS voorzieningen in porto's te maken en die via C2000 datatransport naar een presentatielaag te voeren.
  • (er is nog meer, zal het lijstje later een keer ff afmaken..)
Elk van die infrastructuur heeft zijn eigen voordelen en nadelen...

De oplossing van Henk, is geen oplossing die geschikt is voor presentatielagen en meldkamer toepassingen, echter wel relatief goedkoop.

Volledig AIS is tegenwoordig al vanaf 800 euro in een boot te bouwen, echter heeft de beperking dat er relatief weinig wal (ontvang)stations staan in sommige gebieden. Alleen maritiem en min of meer geschikt voor de grotere boten.

Alles met GSM, SMS en GPRS/UMTS oplossingen, is afhankelijk van het  bereik van GSM netwerk..  Echter eenvoudig te implementeren, inmiddels ook al in zeer kleine en waterdichte units, en de kosten van GPRS, SMS vallen eigenlijk wel mee..  Het verschil zit hem in de soort trackers die je gebruikt..

C2000 data, zou eigenlijk zeer geschikt zijn, maar je bent ook uitsluitend zichtbaar binnen het C2000 netwerk en als je ingemeld staat.  Technisch is het mogelijk, echter nog niet geimplementeerd..

APRS is eigenlijk geschikt alleen voor voertuigen, echter je bent niet afhankelijk van GSM netwerk, maar je bent ook beperkt van (vrijwillige) APRS stations..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 9 oktober 2008, 09:34:30
Ja, inderdaat Peter de GPRS/umts oplossing zit eigenlijk al in mijn Omnia. Positie bepaling dmv de zendmasten van het GSM netwerk én de ingebouwde GPS. Het enige wat je hoeft te doen is de aplicatie de gegevens uit te laten zenden zoals je zegt dmv bv SMS.

Trouwens Peter de staat vlakbij Elburg nu een motorboot in de brand, bij eiland "de Kwak", de mensen zijn in het bij-bootje overgestapt, kun je er niet even uit, het is vlak bij de ligplaats van de Chester...

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 9 oktober 2008, 11:06:32
Even een misverstand weg werken..  CItygis is de presentatielaag, het presenteert op een kaart waar het object zich begeeft..

Citygis kan in principe werken met verschillende systemen, die GPS en object informatie kan aanleveren..
(...)

Bedankt voor de verduidelijking Peter :)

Van welke infrastructuur wordt nu gebruik gemaakt in de voertuigen ten behoeve van CityGIS?
Is dat GPRS?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #29 Gepost op: 9 oktober 2008, 16:35:46
Maar waarom een apart systeem? Is citigis (met eventuele aanpassingen) niet toepasbaar voor op het water?

Scheelt ook weer een systeem in de diverse meldkamers. Lijkt mij wel zo makkelijk, als je zowel voertuigen als vaartuigen in één systeem gevisualiseerd hebt.

Ik bedoeld e ook gewoon Citygis maar dan aangepast voor plotters(ook waterkaarten enz.), en reddingsbrigade taken enz.