ook voor de ideale wervelplank moet je kijken naar de toepassing en gebruik..
De
Ferno Millennia™ Boards, zijn vaak die regulier bij de ambulancediensten in gebruik.
De nadelen van deze plank zijn, gemaakt van thermoharder, verwerk met polyester, Delen zijn opelkaar gelijmd, Dit maakt de plank erg kwetsbaar. De plank is niet waterdicht en bij frequent rescue gebruik erg kwetsbaar.
Ferno heeft twee jaar geleden de
NaJo boards overgenomen, en dit zijn met stip de beste planken op de internationale markt, echter de Nederlandse Importeur van Ferno wil deze modellen niet importeren.. (ik haal ze dan ook via Ferno Italie..)
De
NAJO Redi-Wide is uitermate geschikt voor zwembaden, en ook geschikt zeer brede en dikkemensen. Stijf, regide en gemaakt van een thermo-soft, en zelfs bij ernstige (rescue-convined spacing, ruwe en scherpe ondergronden) beschadigingen, snel eenvoudig te herstellen.
De
NAJO RediHold® is er in een smalle en normale uitvoering , zeer veelzijdig. Stijf, regide en gemaakt van een thermo-soft, en zelfs bij ernstige (rescue-convined spacing, ruwe en scherpe ondergronden) beschadigingen, snel eenvoudig te herstellen. Nadeel slecht leverbaar in nederland.
De
Laerdal Board is zeer bruikbaar, goed leverbaar, echter heeft een dikke rand, die bij body-slide technieken je in de weg zit.
Stijf, regide en gemaakt van een thermo-soft, en zelfs bij ernstige (rescue-convined spacing, ruwe en scherpe ondergronden) beschadigingen, snel eenvoudig te herstellen. Tip bij deze plank, als je niet gebruikt maakt van de leardal hoofd immobilisatie gebruik de plank dan op de kop.. Ben je flexibeler met oplossingen voor hoofdimmobliisatie.
Mijn favoriete rescue-variant blijft
BAK-PAK, Rigide, veelzijdig, zeer flexibel aan te passen..
Er zijn ook veel echt slechte wervelplanken waarvan ik er 1 met name wil noemen de LSP plank en haar klonen zijn erg slecht, daarin tegen wel erg goedkoop.. LSP kan zich beter met O2 voorzieningen bezig houden, want daarin zijn ze wel erg goed..
..
Verder van de Headbloks set, heb je eigenlijk alleen de zijkussens nodig, de rest snel weggooien...
Niet elke SPIN is een goede strap, Er is best veel kwaliteitverschil en Ik kies persoonlijk liever voor losse riemen, zeker bij multi-trauma, of dwangstanden of complexe reddingsituaties of zelfs een rapid extraction en ik kies liever een losse headbloks, echter opgerolde handdoeken zijn eigenlijk nog beter..
, De fixatie onderkussen weggooien.. gebruik losse padding..
Wil je echt alle varianten zien, maak even een afspraak met me , want ik heb alle variaties die er zijn inmiddels liggen.. Dan moet je even een keer naar Heerde of Kampen komen..