Graag jullie mening over het volgende.
Al een tijd wist ik van het bestaan van het SITMA (Snel Inzetbaar Team ter Medische Assistentie). Nu hoorde ik onlangs dat er nog een andere, SIT als ik het goed heb, is opgericht. Er zou zelfs nog een vierde eenheid naast het SIGMA zijn.
Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen?
Persoonlijk ben ik er ongelukig mee. Immers, waarom worden er nieuwe eenheden ontwikkeld en opgeleid terwijl er een landelijke uniforme eenheid voor die taak bestaat? De Geneeskundige Combinatie is toch ontwikkeld zodat de verschillende disciplines in de medische grootschalige hulpverlening efficient met elkaar kunnen samenwerken omdat dat is geleerd in de pro-actie fase? Ik heb gelezen dat de betreffende eenheden zijn ingesteld omdat het SIGMA niet op tijd ter plaatse zou kunnen zijn. Moet dan niet worden overwogen het SIGMA materieel in het betreffende gebied anders te stallen?
Mijn mening is duidelijk. Ik zou willen dat BZK verbied dat dergelijke verenigingen, hoe goed ze het ook bedoelen, worden ingezet bij grootschalige hulpverleningen. Daarvoor is in Nederland het SIGMA ontwikkeld. Een uniforme dienst waardoor de gehele keten, waar je ook in Nederland hulp verleent, weet wat je aan elkaar hebt.
Groeten van Michel