Wildgroei

Auteur Topic: Wildgroei  (gelezen 16378 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #30 Gepost op: 24 december 2003, 23:00:57
Eenheid en duidelijke structuren, anders wordt je als coördinator totaal gestoord.
En voor een goede hulpverlening zeker onder rampenomstandigheden is dat van crusiaal belang.
Dat wil niet zeggen dat incidentele ongeorganiseerde hulp niet gewaardeerd wordt of niet noodzakelijk is zeker omdat de georganiseerde structuren het kunnen laten afweten maar zorg dat je vóór een ramp de zaken als hulpverleners met elkaar op orde hebt.
Praat eens met mensen die in de ramp van 1953 hulp hebben verleend.

Kees

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 24 december 2003, 23:32:26
De maatschappij is een grote jojo die denkt dat het anders beter kan.

Het Oranje Kruis werd opgericht omdat de versnippering tot onwerkbare situaties leidde.

Concurrentie drijft organisaties tot grote hoogte, maar wel ten koste van de andere organisaties. Het doel van concurrentie is namelijk een groter marktaandeel ander in plaats van optimale hulp aan slachtoffers door samenwerken.

Ik zie het al helemaal voor me, grote reclame borden die slachtoffers gouden bergen beloven als ze bij die club zich laten behandelen. Een paar clubs meer of minder maken tenslotte niets uit  in het woud van partijen die we nu al in medich nederland hebben.

Voor alle veiligheid wil ik iedereen een heel gezond 2004 wensen, want het lijkt me beter om even uit de buurt te bblijven.

De enige troost die ik heb, is dat de jojo tot nu toe altijd weer de andere kant uit ging.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 25 december 2003, 00:09:42
Eenheid en duidelijke structuren, anders wordt je als coördinator totaal gestoord.
En voor een goede hulpverlening zeker onder rampenomstandigheden is dat van crusiaal belang.
Dat wil niet zeggen dat incidentele ongeorganiseerde hulp niet gewaardeerd wordt of niet noodzakelijk is zeker omdat de georganiseerde structuren het kunnen laten afweten maar zorg dat je vóór een ramp de zaken als hulpverleners met elkaar op orde hebt.
Praat eens met mensen die in de ramp van 1953 hulp hebben verleend.

Kees

Nou, ik kan nog wel wat meer voorbeelden noemen van rampen waarbij de mensen die het "exclusief" moesten doen het lieten afweten. Zodra een organisatie te groot en daardoor te log wordt is de praktijk dat ze ingehaald wordt. Dat komt omdat de mensen aan de top steeds meer gaan verdienen en zich steeds minder met het eigenlijke doel bezig gaan houden.  Het is van de gekke dat jullie liever hebben dat iets goed georganiseerd niet of slecht gedaan wordt, dan op kleine schaal, slecht georganiseerd wel goed gedaan wordt.

Oke, voorbeeld. Mijn moeder wil thuis blijven wonen. Heeft daar door thuizorg. Zal ik een lijst maken wat voor fouten daar gemaakt worden? Hoe slecht die communicatie is? Overdracht, wat is dat?? Ze "vergeten" mijn moeder eten te geven, terwijl ze suikerpatient is. Medicijnen uit de verkeerde dag. Soms zit ze 's avonds laat nog aangekleed in der stoel, zijn ze helemaal niet op komen dagen. Oh moesten wij moeders nog uitkleden....

En wie lost dat allemaal op? M'n zus, de buren, ik en een vriendin van m'n moeder die ook over de tachtig is. Op papier is het geweldig voor elkaar, de direkteur slaat zich vast op z'n borst. Maar in de praktijk is het een PUINHOOP, elke week is het wel een paar keer raak!

Vertel d'r buren maar dat ze moeten stoppen met hun ongeorganiseerde hulp, want ze werken niet volgens het "thuiszorg" protocol.

Gaan jullie het hun even vertellen???

Henk

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 25 december 2003, 11:09:50
Henk,
Dat is niet ongeorganiseerde hulp maar mantelzorg!
Wanneer iemand, of meerdere personen niet goed functioneren gaan er dingen niet goed. Dat gebeurt georganiseerd, maar ook ongeorganiseerd.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 25 december 2003, 12:56:22
Henk,
Dat is niet ongeorganiseerde hulp maar mantelzorg!
Wanneer iemand, of meerdere personen niet goed functioneren gaan er dingen niet goed. Dat gebeurt georganiseerd, maar ook ongeorganiseerd.

Ik geef alleen een voorbeeld hoe structuren werken, met te weinig geld, te weinig middelen en te weinig mensen. Dan moeten er gaten vallen, en die MOETEN opgevuld worden. Je kunt mensen niet aan hun lot over laten omdat de staat iets niet goed voor elkaar heeft. Dat is de realiteit.
Tijdens oefeningen blijkt nog beter hoe de georganiseerde hulpverlening faalt. Als je een lijstje maakt met dingen die verkeerd gaan is het net een lachfilm, als het niet zo droevig is... :( Het is maar goed dat die hier alleen maar oefenen, en als er  echt iets gebeurd niet meedoen. (te laat niet gealarmeerd geen mensen niet aan gedacht boot is ergens anders...)

Henk

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 25 december 2003, 13:06:46
Hoe zouden jullie het vinden als politie en brandweer op dezelfde manier gaan werken ? Dus ruimte maken voor eigen initiatieven en ook plaats bieden aan andere organisaties die op hun manier aan brandbestrijding doen ? Of, naast de politie, particulieren corpsen die, uiteraard naar amerikaans model, als burgerwacht bepaalde wijken beschermen...  

Miscchien een leuke poll. Moet een hulpverleningsorganisatie pluriform zijn ?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 25 december 2003, 13:50:27
Hoe zouden jullie het vinden als politie en brandweer op dezelfde manier gaan werken ? Dus ruimte maken voor eigen initiatieven en ook plaats bieden aan andere organisaties die op hun manier aan brandbestrijding doen ? Of, naast de politie, particulieren corpsen die, uiteraard naar amerikaans model, als burgerwacht bepaalde wijken beschermen...  

Miscchien een leuke poll. Moet een hulpverleningsorganisatie pluriform zijn ?

zie de discussie elders op het forum over: niet alles meer persé door de politie laten doen.

Met de brandweer is het al zo, goed geregeld. Overal hangen in hotels slangenhaspels en grote brandblussers, die je zo mag pakken en mee mag gaan blussen zonder toestemming van de brandweer. Soms komt de brandweer dan voor niets, en dat is wel sneu.

Ook de politie krijgt veel hulp van burgers en roept voordurend op wijkavonden dat ze onze hulp nodig hebben, geven ook toe dat ze het niet alleen kunnen. Met gejuig wordt dan een "buurtpreventie" project opgezet. Ook "buurtvader" verheugen zich in onverdeelde steun van alle kanten en komen als helden in de krant.

Alleen de hulpverlening blijft nog wat achter.

Henk

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 25 december 2003, 14:25:37
EHBO`er,
Met jou eens, het wordt een losgeslagen geheel waar geen kwaliteit meer wordt geboden, onoverzichtelijk en ga zo maar door.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 25 december 2003, 17:27:07
zie de discussie elders op het forum over: niet alles meer persé door de politie laten doen.

Met de brandweer is het al zo, goed geregeld. Overal hangen in hotels slangenhaspels en grote brandblussers, die je zo mag pakken en mee mag gaan blussen zonder toestemming van de brandweer. Soms komt de brandweer dan voor niets, en dat is wel sneu.

Ook de politie krijgt veel hulp van burgers en roept voordurend op wijkavonden dat ze onze hulp nodig hebben, geven ook toe dat ze het niet alleen kunnen. Met gejuig wordt dan een "buurtpreventie" project opgezet. Ook "buurtvader" verheugen zich in onverdeelde steun van alle kanten en komen als helden in de krant.

Alleen de hulpverlening blijft nog wat achter.

De EHBO'er was de voorbijganger die met de brandhaspels aan de gang ging, maar wat nu gebreurd is dat de de voorbijganger voortaan in een zelf gebouwde brandweerauto rond rijdt heeft om branden te blussen en het belachelijk vindt dat de gemeente hem niet belt als er brand in de buurt is. Hij kan er immers sneller zijn dan de overgeorganiseerde brandweer.

EHBO'ers zijn waardevol omdat ze met velen zijn, zodat er altijd een in de buurt is als er een ongeval gebeurd.

Dat rechtvaardigt echter niet de conclusie dat een bepaalde EHBO'er  sneller ter plaatse kan zijn.

De SIGMA moet in een uur operationeel zijn.
Dat is een reele tijd.

Hoe kunnen EHBO groepen waarborgen dat deze tijden aanzienlijk verkort worden, door hen in te zetten.
Nogmaals tijdens rampen blijven (toevallig) aanwezige EHBO'ers een bijzi\onder waardevolle, en vaak miskende, groep hulpverleners.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 25 december 2003, 18:48:21
De EHBO'er was de voorbijganger die met de brandhaspels aan de gang ging, maar wat nu gebreurd is dat de de voorbijganger voortaan in een zelf gebouwde brandweerauto rond rijdt heeft om branden te blussen en het belachelijk vindt dat de gemeente hem niet belt als er brand in de buurt is. Hij kan er immers sneller zijn dan de overgeorganiseerde brandweer.

EHBO'ers zijn waardevol omdat ze met velen zijn, zodat er altijd een in de buurt is als er een ongeval gebeurd.

Dat rechtvaardigt echter niet de conclusie dat een bepaalde EHBO'er  sneller ter plaatse kan zijn.

De SIGMA moet in een uur operationeel zijn.
Dat is een reele tijd.

Hoe kunnen EHBO groepen waarborgen dat deze tijden aanzienlijk verkort worden, door hen in te zetten.
Nogmaals tijdens rampen blijven (toevallig) aanwezige EHBO'ers een bijzi\onder waardevolle, en vaak miskende, groep hulpverleners.

Ik vind het altijd sneu als je het standpunt van de "tegenspeler" in het extreme moet trekken om je gelijk te halen. Rondrijden met slangehaspels ;D ;D

Nee, we hadden het over gaten. Als de brandweer iets goed kan dan is het rondrijden met slangetjes. Daar zit dus geen probleem. Te doen alsof ik dat zou willen maakt mij dus belachelijk.  Maar om alle misverstand uit te sluiten over hoe ik daar over denk: ik ben ook niet voor het rondrijden met slangehaspels.

Zo nu dit uit de wereld is verder over het onderwerp en ik zal proberen wat duidelijker te zijn:

Als er gaten vallen wil het zeggen dat er dingen niet gedaan worden die wel gedaan zouden moeten worden.

Daar is iedereen het over eens, toch?

Er zijn dan kennelijk instanties die het zouden moeten doen, maar die doen het niet, want anders waren het geen gaten, toch?

En waar we dus over van mening verschillen is dat ik vind dat burgers die het initiatief nemen om dat te doen wat na gelaten wordt en anders dus niet gebeurd (o wat lekker duidelijk) gehuldigd dienen te worden.

En anderen vinden dat ze juist afgeschoten moeten worden, want ze verstoren de georganiseerde structuur.

Henk