Wildgroei

Auteur Topic: Wildgroei  (gelezen 16377 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 25 december 2003, 21:08:31
Er kan een gat zijn in de hulpverlening.
Als een ieder dan zomaar iets opstart wordt het m.i. een puinhoop. Zoals ook in andere discussies is mijn standpunt dat je dat volgens de bestaande lijnen moet oplossen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 25 december 2003, 21:18:06
Er kan een gat zijn in de hulpverlening.
Als een ieder dan zomaar iets opstart wordt het m.i. een puinhoop. Zoals ook in andere discussies is mijn standpunt dat je dat volgens de bestaande lijnen moet oplossen.

Natuurlijk moet er dan gezocht worden naar een oplossing door de oude, vertrouwde, bestaande instanties en die nemen het werk dan weer over. Maarja, als er te weinig middelen waren en deze mensen nu ineens ergens anders vandaan komen valt daar weer een gat. Dus er moet structureel iets gebeuren. Dat er geen gaten meer vallen, dan hoef je ook niet zo boos te worden op de mensen die het gat voor je vullen. En zeg nou zelf, als alles dan goed geregeld is dan komen die amateurs toch vanzelf niet meer aan de bak.

Henk

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 25 december 2003, 22:59:08
Henk,

Het laatste wat ik wil is iemand belachelijk maken.
Maar als ik lees dat allerlei first responderachtige initiatieven de revu zie passeren, dan lijkt mij de vergelijking met het willen hebben van die brandweerauto niet eens zo absurd

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 26 december 2003, 01:01:57
Henk,

Het laatste wat ik wil is iemand belachelijk maken.
Maar als ik lees dat allerlei first responderachtige initiatieven de revu zie passeren, dan lijkt mij de vergelijking met het willen hebben van die brandweerauto niet eens zo absurd

Waarom negeert iedereen de gaten, maar roept iedereen alleen maar ach en wee over het niet mogen opvullen.
Beetje éénzijdig, niet?

Henk

Michel

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 26 december 2003, 11:01:26
Natuurlijk moet er dan gezocht worden naar een oplossing door de oude, vertrouwde, bestaande instanties en die nemen het werk dan weer over. Maarja, als er te weinig middelen waren en deze mensen nu ineens ergens anders vandaan komen valt daar weer een gat. Dus er moet structureel iets gebeuren. Dat er geen gaten meer vallen, dan hoef je ook niet zo boos te worden op de mensen die het gat voor je vullen. En zeg nou zelf, als alles dan goed geregeld is dan komen die amateurs toch vanzelf niet meer aan de bak.

Henk

Henk,

In meerdere reacties heb ik gezegd dat ik het goed vind dat er mensen zijn die de nu beruchte 'gaten' opvullen. Het is voor hen dan ook niet aardig van je hen tendentieus amateurs te noemen. Ik word dan ook niet boos als ze zo'n 'gat' opvullen. Ik wil alleen graag dat ze een SIGMA oprichten die onder het GHOR valt. Ze hebben dan toch een groep mensen? Het materieel van hun is toch ook niet gratis? Het kan alleen maar onwil zijn als ze zich niet in een bestaande structuur willen inpassen.

Ik zal nog een keer wat voordelen opsommen die ik zie in één organisatie voor medische assisitentie tijdens grootschalige geneeskundige hulpverlening:

- Landelijk worden dezelfde kwaliteitseisen gesteld.
- Omdat de opleiding en het materieel in het hele land gelijk zijn, kunnen GE-leden in het hele land worden ingezet. Daarbij ontstaat dan geen probleem met werkwijzen.
- Het materieel wordt vannuit één punt in Nederland binnen 24 uur aangevuld. Voor materiaal dat over datum drijgt te raken, zijn er afspraken gemaakt met ziekenhuizen en andere instellingen. Daardoor gaat er geen kostbaar materiaal verloren.
- Het SIGMA maakt deel uit van een combinatie die als geheel optreedt bij grootschalige calamiteiten. De disciplines in deze combinatie weten wat zij aan elkaar hebben omdat zij met elkaar hebben geoefend. Daardoor zal er een betere communicatie zijn.

Dit zijn volgens mij belangrijke argumenten om het één organisatie te laten zijn.

Groeten van Michel

Michel

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 26 december 2003, 11:12:05
Ik vind het altijd sneu als je het standpunt van de "tegenspeler" in het extreme moet trekken om je gelijk te halen. Rondrijden met slangehaspels ;D ;D

Nee, we hadden het over gaten. Als de brandweer iets goed kan dan is het rondrijden met slangetjes. Daar zit dus geen probleem. Te doen alsof ik dat zou willen maakt mij dus belachelijk.  

Hierbij kan ik alleen maar zeggen: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Je bezigt het woord sneu wel vaak hoor. Misschien wordt je belachelijk gemaakt als reactie op je eigen geschreven bericht. Als ik het zo teruglees, vind ik het namelijk niet zo'n vreemde uitspraak die gedaan is.

Groeten van Michel

Robert

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 26 december 2003, 11:35:12
De vraag is of je gaten wilt en kunt opvullen. Mijns inziens in het geheel niet. Bovendien moeten wij met elkaar accepteren dat in onze maatschappij niet alles geregeld, afgeket en verzekerd kan en dien te zijn. Fijn als een medeburger je wil helpen als een ongeval of ramp jou treft. Institutionaliseren dank je, neen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 26 december 2003, 12:03:49
De vraag is of je gaten wilt en kunt opvullen. Mijns inziens in het geheel niet. Bovendien moeten wij met elkaar accepteren dat in onze maatschappij niet alles geregeld, afgeket en verzekerd kan en dien te zijn. Fijn als een medeburger je wil helpen als een ongeval of ramp jou treft. Institutionaliseren dank je, neen!

Helemaal mee eens, Robert. Dat is juist het probleem ten eerste moeten we dat niet willen en ten tweede is er geen geld voor.

Niet alles georganiseerd en netjes in banen geleid. En niet: "gaten zijn er", maar ze moeten er  wel van af blijven.

Dat ik het amateurs noem is een kompliment. Ik ben ook zo'n amateur. Ik doe het nl niet voor mijn beroep. Ik ben wel deskundig. Ik roep dan ook "professionele hulp in". En terwijl ik daar op wacht geef ik naar beste eer en geweten georganiseerde (als ik op de reddingsboot zit) en ongeorganiseerde (als ik een ramp of ongeval) tegen kom. Want voor de eerste levensreddende handelingen vind ik een uur veel te lang. (dan hoeft het meestal niet meer.)

Henk

ARNO

• Junior gebruiker
  • **
  • BRW Stede-Broec / Instructeur BHV
Reactie #48 Gepost op: 26 december 2003, 12:54:23
HOi allemaal

jullie kunnen wel spreken over wildgroei en dat is ook zekeraan de orde het is ook geen discussie voor ons maar voor de ambulance personeel
wat die moet met deze mesens werken en opdrachten geven .
dat moet wel nabehoren gebeuren
dus ik vin dat je het SIT SITMA en andere wildgroei moet bannen
want hebben ze de zelfde opleiding gehad als het SIGMA?????????????
als dat zo is dat is het gewoom een SIGMA-team
en geen sit of SITMA ect.
als ze niet de zelfde opleiding hebben gehad
dan kunnen ze ook niet samen werken.
en kwa de inzet van het SIGMA mag er een hele hoop veranderen maar dat komt door het overleg tussen BIZA
GHOR SMH ect.
zij moeten beter plan ontwikkelen voor de inzet.
en in feite is de GNK nog een jonge hulpverlenings afdeling. die nog veel moet leren.
en zal een SIT of SITMA  sneller ter plaatse zijn dan het SIGMA TEAM en hebben ze de zelfde materaal bij hun
de praktijk zal het uitwijzen
Ik ben van mening dat wildgroei de kwaliteit van de hulpverlening drastich achter uit gaat
Tenzij ze de zelfde opleiding hebben gehad en dan ZIJN ze dus SIGMA en geen SIT of SITMA.
En het is ook bekend dat er tekort SIGMA leden zijn in de regios wij hebben er maar 16 dat is dus te kort
VOORBEELD de volendamse cafe brand het SIGMA team uit HOORN werd opgeroepen maar keer maar 6 mensen op de wagen en je hoopt op 8 maar toch werd er uitgerukt want zo blijkt maar weer da je afhankelijk ben van mensen. Dus als al die SIT en SITMA mensen nou gewoon bij het SIGMA gaan in hun regio dan zal in de uitruk veel sneller gaan dan nu en geen wildgroei
dus probleem opgelost Dus meer mensen bij het SIGMA
En niet zo dwars doen SIT en SITMA  ::)
Gewoon bij het SIGMA
en alles word beter

groetjes Arno

Fijne kerst allemaal  p.s. ik hoop dat ik niemand op zijn heb getrapt
 ;D 8) :P

Michel

• Gast
Reactie #49 Gepost op: 26 december 2003, 13:29:29
Helemaal mee eens, Robert. Dat is juist het probleem ten eerste moeten we dat niet willen en ten tweede is er geen geld voor.

Niet alles georganiseerd en netjes in banen geleid. En niet: "gaten zijn er", maar ze moeten er  wel van af blijven.

Dat ik het amateurs noem is een kompliment. Ik ben ook zo'n amateur. Ik doe het nl niet voor mijn beroep. Ik ben wel deskundig. Ik roep dan ook "professionele hulp in". En terwijl ik daar op wacht geef ik naar beste eer en geweten georganiseerde (als ik op de reddingsboot zit) en ongeorganiseerde (als ik een ramp of ongeval) tegen kom. Want voor de eerste levensreddende handelingen vind ik een uur veel te lang. (dan hoeft het meestal niet meer.)

Henk

Ik nodig iedereen die tegen mijn standpunt is uit mijn argumenten te weerleggen.

Ondertussen verbaas ik mij nog even over de uitspraak van Henk dat niet alles in goede banen hoeft te worden geleid. Sprak jij laatst niet over je moeder, en wat voor schande het was dat de thuiszorg zoveel steken liet vallen? Ik ben het daarmee volledig eens, ik ben er echter wel voor om dat in goede banen te leiden, en volledig af te timmeren in Nederland!

Het SIGMA is er niet alleen voor de levensreddende handelingen. Daarvoor zijn immers ook de toevallig ter plaatse zijnde EHBO'ers. Misschien is het verstandig de taakomschrijving van het SIGMA eens te lezen voordat er weer wordt gereageerd.

Groeten van Michel