Wildgroei

Auteur Topic: Wildgroei  (gelezen 16379 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 26 december 2003, 15:19:24
En niet zo dwars doen SIT en SITMA  ::)
Gewoon bij het SIGMA
en alles word beter

Arno, ik heb het al meer gezegd, sommige mensen twijfelen aan het huidige systeem en willen zich ook inzetten bij een ramp, maar niet via een SIGMA, omdat dat wellicht te lang duurt voor ze inzetbaar zijn. Op zich is het alleen maar lovenswaardig, zij zorgen voor de verschrikkelijk belangrijke eerste eerste hulp, voordat de SIGMA arriveert, wat mijn inziens heel erg belangrijk is!

Christian

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 26 december 2003, 15:29:12
Ik bekijk het vanuit een iets ander perspectief.
Je kunt beter pas op de plaats maken en dan gestructureerd aan het werk gaan, dan als een kip zonder kop aan de slag.
Als mensen willen helpen en zij sluiten zich niet aan vind ik dat vreemd.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 26 december 2003, 16:32:47
HOi allemaal

VOORBEELD de volendamse cafe brand het SIGMA team uit HOORN werd opgeroepen maar keer maar 6 mensen op de wagen en je hoopt op 8 maar toch werd er uitgerukt want zo blijkt maar weer da je afhankelijk ben van mensen.
groetjes Arno

Fijne kerst allemaal  p.s. ik hoop dat ik niemand op zijn heb getrapt
 ;D 8) :P

Ja dat was vervelend en dan moet ook nog iemand van de reddingsbrigade Blaricum voor gaan doen hoe je zo'n tent opzet. :(

Henk

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #53 Gepost op: 26 december 2003, 17:22:49
Volgens mij kunnen we beter discussieren terwijl mensen in hun waarde worden gelaten.  >:(

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 26 december 2003, 18:03:39
Ik nodig iedereen die tegen mijn standpunt is uit mijn argumenten te weerleggen.

Ondertussen verbaas ik mij nog even over de uitspraak van Henk dat niet alles in goede banen hoeft te worden geleid. Sprak jij laatst niet over je moeder, en wat voor schande het was dat de thuiszorg zoveel steken liet vallen? Ik ben het daarmee volledig eens, ik ben er echter wel voor om dat in goede banen te leiden, en volledig af te timmeren in Nederland!

Het SIGMA is er niet alleen voor de levensreddende handelingen. Daarvoor zijn immers ook de toevallig ter plaatse zijnde EHBO'ers. Misschien is het verstandig de taakomschrijving van het SIGMA eens te lezen voordat er weer wordt gereageerd.

Groeten van Michel

Ik zou ook wel alles goed willen dicht willen timmeren, maar zie in dat dat nooit goed lukt niet in goede tijden, maar zeker niet in deze tijd van bezuinigingen. En ook niet in handen van de overheid. Waarom denk je dat de KNRM kiest voor geen overheidsbemoeienis. Is er wel iets waar de overheid zich mee bemoeit wat wel goed, snel werkt? Waar we het steeds meer over eens worden is dat de eerste opvang dus door de EHBO'rs zal moeten gebeuren, want die zijn de enigen die al na enkele minuten in grote getale aanwezig kunnen zijn.

Graag stel ik mij daarna ter beschikking van de SIGMA of wat dan ook maar opdaagt van wat daarvoor bedacht is.

Met voorbeeld van mijn moeder wou ik slechts aantonen hoe goed sommige instituten er op papier er uitzien en hoe slecht ze in werkelijkheid functioneren. En dat we dus respect moeten hebben voor de mensen die dat weer rechtbreien.  Eerst moest alles naar de staat en nu moeten we weer terug naar een "zorgzame samenleving" want het geld is op.

Henk

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 27 december 2003, 11:59:44
Henk,

Dat is nu precies de belangrijkste taak van de EHBO en ook de taak waarin zij goed moeten en kunnen zijn.

Omdat zij terplaatse zijn kunnen zij direct eerste hulp verlenen. Meestal zonder direct de beschikking te hebben aan hulpmiddelen.

Want dat si de praktijk immers.

Gezond boerenverstand en creatief omgaan met de  beschikbare materialen zijn de  kernbegrippen voor de EHBO.

Dat gat zal nooit opgevild moeten worden.

Het gaat mis als je het probeert om te draaien en EHBOérs uitrust met piepers omdat die snel terplaatse kunnen zijn.

Vergelijk het maar met waarom iedereen zou moeten leren reanimeren. Het gaat er immers niet om hoe groot de kans is dat je als hulpverlener moet ranimeren,  maar hoe groot de kans is dat er iemand in de buurt is die kan reanimeren als een slachtoffer een circulatiestilstand krijgt.

Michel

• Gast
Reactie #56 Gepost op: 27 december 2003, 12:02:09
Mooi, we gaan het ergens over eens worden!

Natuurlijk doet de EHBO de eerste hulp. Toevallig aanwezige EHBO'ers doen dat meteen. Dan moeten we hopen dat die in grote getale aanwezig zijn. Wat mij betreft kunnen de EHBO-verenigingen ook een alarmploeg krijgen voor die taak. Tijdens de ramp in Volendam hebben we kunnen zien hoe lang het duurde voordat de EHBO'ers de last konden overdragen aan de professionele hulpverlening. Kortom, ik ben het hiermee altijd eens geweest.
Wat ik jammer vind, is dat de medische assistentie wordt overgenomen door andere instanties dan de daarvoor ingestelde SIGMA's van het GHOR. Ik betwijfel namelijk dat een EHBO-vereniging sneller met materieel aanwezig kan zijn dan een SIGMA.
Wanneer een SIGMA arriveert is het ook niet de bedoeling dat EHBO'ers zich ter beschikking van een SIGMA-lid stellen. EHBO'ers geven de eerste hulp totdat er andere hulp komt. Een SIGMA-lid is ervoor om de ambulanceteams en traumateams te ondersteunen in logistieke zin, assisteren bij medische handelingen, bewaken en zonodig herstellen van vitale functies.
Als je kijkt naar het aantal ambulances wat binnen een uur ter plaatse kan zijn, dan is dat in sommige delen van Nederland ook lang hoor. Daarom vind ik de opkomsttijd van één uur voor het SIGMA zo gek nog niet. Daar komt nog bij dat wanneer er een ramp in bijvoorbeeld Leeuwarden zou plaatsvinden, het SIGMA al na een 20 minuten ter plaatse is. Dat is in de voorgaande berichten nog niet eerder genoemd, er wordt steeds uitgegaan van de maximale tijd.

Groeten van Michel

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #57 Gepost op: 27 december 2003, 13:14:43
Je zegt eigenlijk 2 dingen die tegenstrijdig zijn.

Wat mij betreft kunnen de EHBO-verenigingen ook een alarmploeg krijgen voor die taak.
Wat ik jammer vind, is dat de medische assistentie wordt overgenomen door andere instanties dan de daarvoor ingestelde SIGMA's van het GHOR.

Je moet m.i. geen rampenploegen oprichten, maar EHBO'ers voorbereiden op de "ongeorganiseerde" hulpverlening gedurende de tijd die nodig om de "georganiseerde" hulp op te starten.

Daarom moeten EHBO'ers in hun opleidingen vertrouwd gemaakt worden met de werkwijzes van de "georganiseerde" hulpverleners.

Ook in Volendam en alle andere rampen is gebleken dat de EHBO daarna een rol kan blijven spelen.
Het zou daarom nog eens niet zo gek zijn als er in de hulpverleningsvoertuigen hesjes voor de EHBO'ers aanwezig zouden zijn.

Michel

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 27 december 2003, 13:32:29
Wat ik met een alarmploeg van een EHBO-vereniging bedoel, is een groep die wel bereid is te helpen bij een grote calamiteit, maar die geen medische assistentie wil/kan geven omdat ze daarvoor geen materieel hebben.
Immers ik ben er groot voorstander van dat alleen SIGMA's van het GHOR die taak op zich nemen.
Ik denk echter dat je het in de eerste kwartieren toch alleen hebt over EHBO'ers die toevallig in de buurt zijn. Ik vraag mij dan ook af of zo'n alarmploeg van de EHBO echt snel zal zijn. Ik wil alleen benadrukken dat ik niet EHBO'ers van een rampterrein wil weren. Maar laat ze Oranje-Kruis-boekje-hulp geven in plaats van medische assistentie.

Groeten van Michel

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 27 december 2003, 14:04:18
Stel dat je 50 mensen hebt die zo'n pieper willen dragen. Na een alarmering komt de helft. Da's dan toch ook mooi. Wel weinig, maar je hebt al 25 mensen die iets kunnen.
Mochten de broeders en zusters in hun gele wagens met blauwe lampen komen, dan zou ik de EHBOers wellicht inzetten voor de T3 slachtoffers en eventueel ook de (minder ernstige) T2 slachtoffers.
Niet om hen weg te krijgen, maar de eerste hulp is voor zulke slachtoffers uitermate geschikt en ontlast de andere hulpverleners!

Christian