Mooi, we gaan het ergens over eens worden!
Natuurlijk doet de EHBO de eerste hulp. Toevallig aanwezige EHBO'ers doen dat meteen. Dan moeten we hopen dat die in grote getale aanwezig zijn. Wat mij betreft kunnen de EHBO-verenigingen ook een alarmploeg krijgen voor die taak. Tijdens de ramp in Volendam hebben we kunnen zien hoe lang het duurde voordat de EHBO'ers de last konden overdragen aan de professionele hulpverlening. Kortom, ik ben het hiermee altijd eens geweest.
Wat ik jammer vind, is dat de medische assistentie wordt overgenomen door andere instanties dan de daarvoor ingestelde SIGMA's van het GHOR. Ik betwijfel namelijk dat een EHBO-vereniging sneller met materieel aanwezig kan zijn dan een SIGMA.
Wanneer een SIGMA arriveert is het ook niet de bedoeling dat EHBO'ers zich ter beschikking van een SIGMA-lid stellen. EHBO'ers geven de eerste hulp totdat er andere hulp komt. Een SIGMA-lid is ervoor om de ambulanceteams en traumateams te ondersteunen in logistieke zin, assisteren bij medische handelingen, bewaken en zonodig herstellen van vitale functies.
Als je kijkt naar het aantal ambulances wat binnen een uur ter plaatse kan zijn, dan is dat in sommige delen van Nederland ook lang hoor. Daarom vind ik de opkomsttijd van één uur voor het SIGMA zo gek nog niet. Daar komt nog bij dat wanneer er een ramp in bijvoorbeeld Leeuwarden zou plaatsvinden, het SIGMA al na een 20 minuten ter plaatse is. Dat is in de voorgaande berichten nog niet eerder genoemd, er wordt steeds uitgegaan van de maximale tijd.
Groeten van Michel