Wildgroei

Auteur Topic: Wildgroei  (gelezen 16376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 27 december 2003, 14:17:25
Stel dat je 50 mensen hebt die zo'n pieper willen dragen. Na een alarmering komt de helft. Da's dan toch ook mooi. Wel weinig, maar je hebt al 25 mensen die iets kunnen.
Mochten de broeders en zusters in hun gele wagens met blauwe lampen komen, dan zou ik de EHBOers wellicht inzetten voor de T3 slachtoffers en eventueel ook de (minder ernstige) T2 slachtoffers.
Niet om hen weg te krijgen, maar de eerste hulp is voor zulke slachtoffers uitermate geschikt en ontlast de andere hulpverleners!

Christian

Ja, het is zonde van een ambupleeg als ie een luisterend oor moet bieden aan een SO. Dat kan een EHBO'r ook.

Henk

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 27 december 2003, 14:19:31
Dat vind ik ook, Henk. Het is misschien wel een beetje lullig voor de eerstehulpverleners dat ze na aankomst van de profs het veld moeten ruimen, maar ja, zo gaat dat.

Christian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #62 Gepost op: 27 december 2003, 23:43:27
Je bent er niet met vijftig vrijwilligers die een pieper willen dragen. We hebben het nog steeds over de eerste 30 minuten. Wil het effectief zijn, dan moeten de eerste EHBO'ers er binnen 5 tot 10 minuten zijn. Die zijn er vaak ook omdat ze er al waren....

Maar wie zorgt voor de alarmering van de 50 EHBO'ers. Dat zou, gezien de responsetijd de 112 (CPA of AC) moeten zijn op basis van de eerste meldingen.

Het moeten in ieder geval tekstpiepers zijn, want met bellen of op een verzamelplaats bijeenkomen, worden kostbare minuten verspild.

Stel dat het alarm binnen 2 minuten uitgegaan is.

Dan gaan mensen reageren. Ik weet van mijn bedrijf (ca. een vierkante kilometer) dat mensen op de lokatie tussen de 2 en vijf minuten terplaatse kunnen zijn en als ze van huis moeten komen tussen de vijf en 10 minuten.

Vrijwillge brandweer mensen halen tijden tussen de twee en vijf minuten om in de kazernes te komen,  maar dat is hun tweede natuur geworden door heel veel te oefenen.

Wat voor de SIGMA, de O&V groepen, en alle andere vrijwilligers die slechts een enkele keer per jaar opgeroepen worden, geldt, geldt ook voor deze EHBO'ers. Als de pieper gaat, dan is er eerder ongeloof dan een automatische reactie.

Al met al  is het geen absurde constatering dat je er van uit moet gaan dat de EHBO'ers tussen de 15 en 30 minuten terplaatse kunnen zijn.

Die kunnen dan inderdaad de reeds aanwezige gele collega's gaan helpen.

Hopelijk waren er dan al de reeds aanwezige, op deze taak voorbereide, EHBO'ers begonnen met de ongeorganiseerde hulpverlening.

En wat het luisterend oor betreft, welke EHBO verenigingen organiseert voor hun leden cursussen voor de opvang van getraumatiseerde slachtoffers ?

Kortom de EHBO kan een verschrikkelijk belangrijke rol in de hulpverlening, maar dan wel in de allereerste minuten als ongeorganiseerde hulpverlening en daarna als zinvolle aanvulling op de georganiseerde hulpverlening.

En gebruik het geld dat het opzetten en operationeel houden van een alarmeringssysteem voor het opleiden van de EHBO'ers voor hulpverlening onder rampomstandigheden.

Rolf

• Gast
Reactie #63 Gepost op: 28 december 2003, 00:07:02
Citaat
Vrijwillge brandweer mensen halen tijden tussen de twee en vijf minuten om in de kazernes te komen,  maar dat is hun tweede natuur geworden door heel veel te oefenen.

Wat voor de SIGMA, de O&V groepen, en alle andere vrijwilligers die slechts een enkele keer per jaar opgeroepen worden, geldt, geldt ook voor deze EHBO'ers. Als de pieper gaat, dan is er eerder ongeloof dan een automatische reactie.

(vrijwillige-)Brandweer mensen hebben zover ik weet
 week1 Wacht
 Week2 Achterwacht (ploeg twee die er uit gaat)
 Week3 geen dienst (alleen bij groet callamiteiten natuurlijk)
 Week 4 idem

Een First resopnder zoals boven gesteld zou 24/7 365-dagen scherp moeten staan dit bestaat niet!
Iemand die brandweer dienst draaid heeft in week 1 en 2  zijn hele doen en laten op scherp staan altijd iemand voor bij de kinderen auto staat klaar (mama doet boodschappen met de fiets deze week) etc.
zo krijg je geen 25 van de 50 mensen t.p.
ik weet dat de SIGMA hier de 1e wagen na 21 minuten aan het rollen had van af standpunt en dan nog eens er heen rijden.
En wat ook al bij de brandweer is aanghaald hoe verplaats je, je door het verkeer????(zonder brokken)
Een brandweer m/v ket de route en kent  alle kritieke punten op die route en toch gaat het vaak mis!! :(

Ik ben pas weer van broodheer veranderd en dus de weg op naar klanten waar je nog nooit geweest bent ik ben vaker een 1/2 uur aan het zoeken en dan heb ik geen spoed.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 28 december 2003, 00:16:01
.

En gebruik het geld dat het opzetten en operationeel houden van een alarmeringssysteem voor het opleiden van de EHBO'ers voor hulpverlening onder rampomstandigheden.

Ik denk niet dat de doorsnee EHBO'r zit te wachten om opgeleid te worden voor hulp onder rampen omstandigheden jammergenoeg. Als het zover is zullen ze wel helpen. En ongeorganiseerd. Maar dat gaat ook dan wel weer snel. Plannen maken kost tijd. Dat komt later dan wel weer.

Ik moet ineens (maar dit terzijde) denken aan een fantastische oefening die ik eens bedacht had voor een zondagmorgen. Oefen-alarm gegeven en aan de overkant staan wachten als "observer" tot de reddingsboot de haven uit zou komen. Later vroeg ik waarom dat zolang op zich liet wachten. Hadden ze eerst een plan van aanpak bijelkaar vergaderd, want ze wilden het nu eens helemaal goed doen ;D. Ja, je kan iets ook over-organiseren.   ::)

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 28 december 2003, 10:11:48
(vrijwillige-)Brandweer mensen hebben zover ik weet
 week1 Wacht
 Week2 Achterwacht (ploeg twee die er uit gaat)
 Week3 geen dienst (alleen bij groet callamiteiten natuurlijk)
 Week 4 idem

Een First resopnder zoals boven gesteld zou 24/7 365-dagen scherp moeten staan dit bestaat niet!
Iemand die brandweer dienst draaid heeft in week 1 en 2  zijn hele doen en laten op scherp staan altijd iemand voor bij de kinderen auto staat klaar (mama doet boodschappen met de fiets deze week) etc.
zo krijg je geen 25 van de 50 mensen t.p.
ik weet dat de SIGMA hier de 1e wagen na 21 minuten aan het rollen had van af standpunt en dan nog eens er heen rijden.
En wat ook al bij de brandweer is aanghaald hoe verplaats je, je door het verkeer????(zonder brokken)
Een brandweer m/v ket de route en kent  alle kritieke punten op die route en toch gaat het vaak mis!! :(

Ik ben pas weer van broodheer veranderd en dus de weg op naar klanten waar je nog nooit geweest bent ik ben vaker een 1/2 uur aan het zoeken en dan heb ik geen spoed.  
in de weken dat je dienst hebt reken je op het feit dat je op moet komen voor een alarmering,maar ook in de week dat je geen dienst hebt moeten wij opkomen aangezien wij maar 2 ploegen hebben.

Zoals aanstaande week met oud en nieuw heb ik zelf dienst,dus laat de alcohol maar staan en zet de fiets maar richting de kazerne :-X ;D

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 28 december 2003, 10:43:00
in de weken dat je dienst hebt reken je op het feit dat je op moet komen voor een alarmering,maar ook in de week dat je geen dienst hebt moeten wij opkomen aangezien wij maar 2 ploegen hebben.

Zoals aanstaande week met oud en nieuw heb ik zelf dienst,dus laat de alcohol maar staan en zet de fiets maar richting de kazerne :-X ;D

Dus eigenlijk zijn jullie ook één ploeg. En altijd scherp. Moeders moet de boodschappen altijd met de fiets doen. :'(

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 28 december 2003, 10:46:57
Dus eigenlijk zijn jullie ook één ploeg. En altijd scherp. Moeders moet de boodschappen altijd met de fiets doen. :'(

Henk
ik zou het liever iets anders zeggen Henk,moeders moet haar boodschappenplannen met de auto soms  iets bijstellen ;D

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 28 december 2003, 10:58:14
ik zou het liever iets anders zeggen Henk,moeders moet haar boodschappenplannen met de auto soms  iets bijstellen ;D

En jij je alcohol gebruik, Peter :D  ;D

Willem58

• Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 28 december 2003, 11:11:41
Best wel moeilijk, met wie kunnen wij als brandweer nou wel of niet samenwerken??
Heb eens een multidisciplin. oefening meegedraaid, ontspoorde dubbeldekstrein met veel s.o's toen was het al vervelend om te constateren dat er "vijandigheid"was tussen de ambu beman-     ningen /trauma artsen en de sigma/rodekruis eenheden wij als brandweer kregen in de brieving mee, om alles wat geen ambu was buiten de trein te houden, kortom, die trein moest zo snel mogelijk leeg.
Ik vraag me wel eens af, of er wel plaats is voor weer een groep hulpverleners, het wordt steeds lastiger te coordineren, en je kunt niet met 4 verschillende hesjes aan hetzelfde dode paard gaan trekken.
Overigens bestaat mijn korps ook voor 99% uit vrijwilligers, en de bezetting laat het niet toe met verschillende ploegen te werken bij toerbeurt, alle collegas hebben 365 dagen en nachten/jaar dienst, en dus, de pieper aan en het is nog niet altijd mogelijk alle drie de voertuigen vol te krijgen (overdag)
Groeten, Willem