Hoeveel % zuurstof

Auteur Topic: Hoeveel % zuurstof  (gelezen 120719 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 11 mei 2008, 00:55:17
Een hvs patient stopt met ademhaling wanneer zijn Po2 concentratie te hoog is en de Co2 concentratie te laag. Bij zuurstof toediening verhoog je zijn de Po2 en verlaagd de Pco2.

Dit is voor mij nieuw, wat is de gedachte hierachter ?
Een hvs patient heeft immers geen hypoxic drive en een dergelijk persoon kun je hyperbare zuurstof van 3 bar  laten ademhalen zonder dat hij stopt met ademen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #51 Gepost op: 11 mei 2008, 06:49:36
Ze vallen flauw door het gebrek aan CO2, en meestal nemen de chemoreceptoren de AH dan over, dus ze zullen wel even een apneu krijgen.
Arts  www.alphalog.nl

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 11 mei 2008, 09:40:03
Dit is voor mij nieuw, wat is de gedachte hierachter ?
Een hvs patient heeft immers geen hypoxic drive en een dergelijk persoon kun je hyperbare zuurstof van 3 bar  laten ademhalen zonder dat hij stopt met ademen.

Jacques

Je wil niet weten wat je met een telaag PCo2 voor verschijnselen kunt krijgen!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 11 mei 2008, 12:36:55
Leuk artikel in deze context..   Het Hyperventilatiesyndroom bestaat niet..

Misschien even voor de duidelijkheid we hebben het hier over noodgevallen situaties, waarbij hypoxie een belangrijke compliicaties is en de kans op herstel aanzienlijk verminderd..    Denk even aan koolmonoxidevergiftigingen, verdrinken, reanimaties, duikongevallen en trauma's en zo kan het lijstje nog even doorgaan..

Bij een Hyperventilaties is o2 niet het eerste middel, maar het op iemand laten inpraten, iemand zich laten concentreren op hun ademhaling en rustig maar beslist tegen iemand praten, help al heel veel..

Je hoeft niet bij iedereen die "out"gaat direct O2 er op drukken..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #54 Gepost op: 11 mei 2008, 20:02:42
Je wil niet weten wat je met een telaag PCo2 voor verschijnselen kunt krijgen!

Dat wou ik nu juist wel weten ...... :)

de meest voor de hand liggende is een constrictie van de bloedtoevoer  naar de hersenen....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 11 mei 2008, 22:09:40
Inderdaad, waarbij zelfs het korte termijn geheugen compleet van door de war raakt. Meegemaakt met een patient.
Maar ook gelijkende verschijnselen van epilepsie kom je tegen. Het bekende pijn op de borst, tintelingen in handen, armen, voeten, benen.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2008, 23:12:41
voor de "leken" en andere belangstellende ;)

check eens op wikipedia ademhalingscentrum en hyperventilatie

maar je moet altijd wel de vraag blijven stellen:  waarom hyperventileert iemand? wat probeert iemand te compenseren?  (zie wiki)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 12 mei 2008, 10:29:58
Citaat van: muistroom link=topic=22699.[sub
msg571068#msg571068 date=1210536580]
Inderdaad, waarbij zelfs het korte termijn geheugen compleet van door de war raakt. Meegemaakt met een patient.
Maar ook gelijkende verschijnselen van epilepsie kom je tegen. Het bekende pijn op de borst, tintelingen in handen, armen, voeten, benen.

Dat klopt wel, dat zijn precies de symptomen van het hvs, maar daar zijn we het wel over eens hoor, het gaat mij specifiek om het stoppen met ademen, je gaf aan dat dat kon door te veel O2, waarop ik zeg dat ik dat bij COPD patienten met de theorie van de hypoxic drive me wel kan voorstellen,maar niet bij de 'normale patient', vandaar de opmerking over de hyperbare zuurstof therapie.
Maar vooral dat iemand stopt met ademen (mede) door te weinig CO2 is juist dat stukje waar ik graag de onderbouwing van zou willen weten. Waroom (fysiologisch beredeneerd) stopte de HVS patient van SEH zustertje met ademen kort nadat er 100% zuurstof werd toegediend ? ( ik ga er even vanuit dat het hier geen COPD patient betrof)

Jacques

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #58 Gepost op: 12 mei 2008, 11:16:38
logisch nagedacht klopt t verhaal niet.
door het toedienen van zuurstof via een kapje stijgt de po2 weliswaar maar de pCO2 blijft gelijk (of daalt verder door de hyperventilatie maar niet oiv de zuurstof).  Dus door het opzetten van een zuurstofkap kun je geen apneu krijgen
het lijkt mij dat deze patient hoe dan ook een apneu zou hebben gehad, zuurstof of niet.......
Wat betreft hypercapnie en zuurstof toediening, ik heb een keer een COPD patient op de IC gehad die hypercapnisch werd en derhalve beademingsbehoeftig.  Eerst werd er heel hard geroepen dat dit door de zuurstoftoediening kwam, later werd het bijgesteld en lag de co2 stapeling waarschijnlijk aan de dbz pneumonie die meneer had.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 12 mei 2008, 13:21:55
Paul heeft het juist! ;)
Patient werd ingestuurd verdenking pob,kwam met 15l binnen en stopte idd. met ademen.
Zij bleek achteraf absoluut geen cardiale klachten te hebben.....alleen een verkeerd ademhalingspatroon