Hoeveel % zuurstof

Auteur Topic: Hoeveel % zuurstof  (gelezen 120763 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sajo

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2008, 19:21:43
Maar om de vraag van Jeroen te beantwoorden, een cylinder zuurstof bevat 100% zuurstof.
Zuurstof bij 200 bar en kamertemperatuur is en blijft gasvormig er wordt dus geen vloeistof in 'gegoten'.

Ik denk dat het spreekwoord van de klok en de klepel op Sajo van toepassing is  ;)

Jacques

Jacques fijne gozer, bedankt weer voor je geweldige oplossing over deze vraag !!
Het schijnt dus dat jij de oplossing wel weet?,
Maar waarom geef je dan zelf niet gewoon een passend antwoord op de vraag van Jeroen.
 In plaats van de simpelste uitleg hierboven.
Want dat weten de meeste hier ook wel, En val je wel over mijn reactie.
Ik heb het in ieder geval geprobeerd een beetje uit te leggen,
Dat ik dan in spontaniteit gassen vloeistof noemt is dat nou ineens een doodzonde..
Wat ik bedoel is het verschil tussen technisch zuurstof (wat een lasser e.d gebruikt) en medicinale zuurstof

Waarom is het nou toch elke keer zo dat als hier iemand op het forum  een vraag stelt en een ander geeft daar reactie op, er altijd wel een negatieve reactie uit voort vloeit in plaats van dat we met zijn alle daar een passend antwoord in vinden.
(en okay ik doe het ook niet altijd even netjes dat is alvast meegegeven)

Om in spreekwoordelijke termen te blijven.
Ik denk dan eerder aan de bekende stuurlui en de wal  O0

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2008, 19:34:45
Jacques fijne gozer, bedankt weer voor je geweldige oplossing over deze vraag !!
Het schijnt dus dat jij de oplossing wel weet?,
Maar waarom geef je dan zelf niet gewoon een passend antwoord op de vraag van Jeroen.
 In plaats van de simpelste uitleg hierboven.

Het passende antwoord is gegeven, de vraag was of er 100% in zat of minder, het antwoord is eenvoudig en eenduidig: 100%, Makkelijker of moeilijker kan ik het niet maken, welk aspect had je graag nog toegelicht gezien, dan geef ik die er met alle plezier bij ?

Want dat weten de meeste hier ook wel, En val je wel over mijn reactie.
Ik heb het in ieder geval geprobeerd een beetje uit te leggen,
Dat ik dan in spontaniteit gassen vloeistof noemt is dat nou ineens een doodzonde..

Ik val daar niet over hoor maar ik denk wel dat het goed is om desinformatie te corrigeren om verwarring bij de vraagsteller te voorkomen. De verwisseling gassen - vloeistoffen is inderdaad geen doodzonde, maar om iemand  maar alvast voor dood te verklaren omdat hij/zij 100% zuurstof krijgt ging me wel wat te ver. zeker omdat je andere forumleden daarmee flink op het verkeerde been kunt zetten.

Tja, nu moet ik weer een spreekwoord verzinnen ?  ;D
Vooruit dan maar, met het risico dat het gevoel voor humor niet overal even sterk is, ....."schoenmaker blijf bij je leest  O0"

Jacques ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2008, 19:37:12
Jongens, overdrijf het nou niet hè.  ;) Dat van die klok en de klepel is nogal denigrerend, aangezien je (Sajo) inderdaad serieus antwoord probeerde te geven, maar verder geeft Jacques netjes antwoord op de vraag en ging het ons niet om de vloeistof/gasfase, al is dat leuk om te weten, dus je hebt geen doodzonde begaan.

Uit zo'n fles komt 100% zuurstof en dat is niet dodelijk. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jij dacht van wel. Dan snappen we je reactie ook wat beter en leert iedereen hier wat.

Verder zou ik het erg leuk vinden als iemand van de ambulance hier zou uitleggen wanneer je ongeveer welk percentage zuurstof geeft, wat de risico's kunnen zijn en hoe dat nou zit met rebreathing en non-rebreathing maskers; wanneer je ze gebruikt en hoe ze eruitzien.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2008, 19:47:06
Volgens mij geef je zuurstof (50% of 100%) extra aan de patient, dus naast de lucht die hij/zij zelf inademt. Je creeert daardoor extra zuurstofrijke lucht, die de opname in het bloed vergemakkelijkt.
Maar ik heb dan ook geen medische achtergrond...  ???

Of de patient naast de zuurstof ook nog normale 'buitenlucht' inademd is afhankelijk van het gebruikte masker/brilletje/kapje en de ingestelde zuurstofflow (het aantal liters per minuut)
Afhankelijk van het gebruikte systeem ademt de patient ruwweg 25 ...100% zuurstof.
Bij beademing wordt altijd 100% gebruikt

OK ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

sajo

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2008, 19:47:50
Okay laten we het er op houden dat we allebei hetzelfde bedoelen,maar er een andere kijk op hebben  ;)
Ik heb het idee dat we even een verschilletje hebben in dit;
in de vaktermen geef je iemand idd 100% zuurstof.Want dat zit in die fles.
maar in praktijk is dat niveau lees percentage een stuk lager,
want waarom vraagt men anders aan een pleeg op hoeveel % de flowmeter moet worden ingesteld.

Ik denk dat we nu toch wel een beetje dezelfde richting op gaan of niet?

Cor B.

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 mei 2008, 21:39:09
Kan iemand nu gewoon even uitleggen hoe zo'n zuurstoffles met drukmeters en maskers er uitziet?
En waarom geeft Jacques aan, dat er liters worden ingesteld en waarom geeft sajo aan dat er een percentage moet worden ingesteld?
En kan iemand aangeven wanneer je wel zuurstof mag geven en wanneer niet? (als dit niet te simpel gesteld is?)
En waarom wel of niet?
Ik ben benieuwd.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 4 mei 2008, 21:48:58
Op de reduceer/flowregelaar stel je de flow in, normaal is dit van 1-15 l/min,sommigen gaan hoger en geven bijvoorbeeld tot 25l/min.
Op de fles stel je dus niet het percentage zuurstof in wat de patient inademt, dit is zoals ik al vertelde sterk afhankelijk van welk systeem je gebruikt. Een non-reathing masker of demandsysteem kan 90..100% geven, een neusbrilletje gaat niet veel verder als 25..35%

Wie mogen het allemaal hebbben.....nou eigenlijk iedereen die het nodig heeft, er zijn eigenlijk op de korte termijn geen absolute contraindicaties voor zuurstof, wel wordt niet in alle gevallen het zelfde percentage nagestreefd, denk hierbij bijvoorbeeld aan COPD  patienten, bij hen wordt vaak een lager percentage op geleide van de saturatie (=de verzadiging van de rode bloedcellen met zuurstof) toegediend.
Maar ook deze mensen krijgen wanneer dit noodzakelijk is 100% zuurstof in de pre-hospitale situatie.

Wanneer we het hebben over 100% zuurstof toe dienen, dan bedoelen we daarmee dat we de patient een zo hoog mogelijk percentage laten inademen, vaak zal dit tussen de 90 en 100% zijn, afhankelijk van het systeem, de optredende lekkage, de ingestelde flow en het adem-minuut volume van de patient kan dit wel aans lager uitvallen.

Jacques

een non-rebreathing masker

een eenvoudige flow regelaar/reduceer, tegenwoordig vormen cylinder en reduceer/flowregelaar vaak een geheel en worden ze zo vol afgeleverd en ook weer leeg opgehaald.

Die nieuwe geintergreerde versie zoals die ook in mijn duikongevallenkoffer zit

Cor B.

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2008, 22:05:31
@Jacques

Bedankt Jacques.
Als ik het goed begrijp stel je de fles in op een aantal liters en afhankelijk van de wijze van toediening vind er meer of minder vermenging plaats met omgevingslucht, waardoor er resp. een lager percentage zuurstof (neusbrilletje) wordt ingeademd of juist een hoger percentage zuurstof (non-rebreathing / demandsysteem).
Iedereen mag op korte termijn zuurstof toegediend krijgen.

Vragen:
Is er op lange termijn wel schade mogelijk?
Zijn er contraindicaties voor de toediening van zuurstof?
Wat is een gangbaar aantal liters om de reduceer/flowregelaar in te stellen?
Wanneer gebruik je dan de verschillende systemen van toediening?

(Ik realiseer me, dat hier min of meer uitgebreid op te antwoorden valt en dat de avond al gevorderd is.
Ik zie je reactie wel verschijnen. Vast bedankt.)

Cor
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2008, 22:06:26
Kan iemand nu gewoon even uitleggen hoe zo'n zuurstoffles met drukmeters en maskers er uitziet?
En waarom geeft Jacques aan, dat er liters worden ingesteld en waarom geeft sajo aan dat er een percentage moet worden ingesteld?
En kan iemand aangeven wanneer je wel zuurstof mag geven en wanneer niet? (als dit niet te simpel gesteld is?)
En waarom wel of niet?
Ik ben benieuwd.

En daarom valt het geven van zuurstof tegenwoordig onder de "voorbehouden handelingen"  :-\
CN NRK

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 4 mei 2008, 22:25:32
Is er op lange termijn wel schade mogelijk?
Ja zeker, bij langdurige toediening kan er schade aan de longen ontstaan, maar we hebben het dan wel over percentages van 50% of meer en urenlange toediening.
Ook Asthma/COPD patienten kunnen in de problemen komen wanneer ze meer zuurstof krijgen dan dat ze gewend zijn.
De ademhaling kan dan vertragen (of zich inefficient over de longen verdelen) waardoor er niet voldoende CO2 uitgeademd wordt, dit zorgt voor verzuring wat kan leiden tot coma en zelfs de dood. Ook hier hebben we het over toediening gedurende meerdere uren, maar dan kan 6 liter/minuut al genoeg zijn om serieuse problemen te veroorzaken

Citaat
Zijn er contraindicaties voor de toediening van zuurstof?
Eigenlijk niet wanneer je het bovenstaande in de gaten houdt, in de pre-hospitale situatie zul je hier dus weinig last van hebben.
Maar ook de ernstig gewonde COPD'er krijgt maximaal zuurtof wanneer dat nodig is om een acceptabele saturatie te verkrijgen.

Citaat
Wat is een gangbaar aantal liters om de reduceer/flowregelaar in te stellen?
Dat is afhankelijk van het type systeem en de lokale regels en protocollen
Denk bij een neusbril aan 1 tot 4 (soms 6) l/minuut (hoger is irriterend en uitdrogend voor de neussluimvliezen en ook niet zo efficient)
Bij een non-rebreathing masker over het algemeen 12-15 liter/minuut, soms wordt ook 10l/min als ondergrens aangehouden.
Daaronder is het risico te groot dat de CO2 die de patient uitademd niet volledig uit het masker gespoeld is.
Uiteraard hoe je ook de vulling van het zakje in de gaten, net als de saturatie en de toestand van de patient.

Bij gebruik van venturiemaskers kun je het percentage vrij nauwkeurig instellen onafhankelijk van de hoeveelheid lucht die de patient inademd. In de pre hospitale hulpverlening wordt dit soort maskers niet toegepast.

Citaat
Wanneer gebruik je dan de verschillende systemen van toediening?
Bij trauma's, infarcten, CVA's etc geef je over het algemeen 100%
Bij COPD patienten die een beetje benauwd zijn, begin je vaak met een brilletje en 1..2 liter/minuut
(Bij hen is een saturatie van 90% vaak al mooi, terwijl je bij anderen 95% of hoger nastreeft)