Hoeveel % zuurstof

Auteur Topic: Hoeveel % zuurstof  (gelezen 120764 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 4 mei 2008, 22:26:39
En daarom valt het geven van zuurstof tegenwoordig onder de "voorbehouden handelingen"  :-\

Die stelling is niet juist, zuurstof geven is in het kader van de wet BIG geen voorbouden handeling.
Instellingen kunnen uiteraard intern andere regels opstellen.

http://www.minvws.nl/images/ondervbh_tcm19-96898.pdf

Artikel 36 Wet BIG

1. Tot het verrichten van heelkundige handelingen - waaronder worden verstaan handelingen, liggende op het gebied van de geneeskunst, waarbij de samenhang der lichaamsweefsels wordt verstoord en deze zich niet direct herstelt - zijn bevoegd:

a. de artsen,

b. de tandartsen,

c. de verloskundigen,

doch de onder b en c genoemde personen uitsluitend voor zover het betreft handelingen, in de aanhef van dit lid bedoeld, die overeenkomstig het bij of krachtens hoofdstuk III bepaalde worden gerekend tot hun gebied van deskundigheid.

2. Tot het verrichten van verloskundige handelingen zijn bevoegd:

a. de artsen,

b. de verloskundigen, doch dezen uitsluitend voor zover het betreft handelingen, in de aanhef van dit lid bedoeld, die overeenkomstig het bij of krachtens hoofdstuk III bepaalde worden gerekend tot hun gebied van deskundigheid.

3. Tot het verrichten van endoscopieën zijn bevoegd:

de artsen.

4. Tot het verrichten van catheterisaties zijn bevoegd:

a. de artsen,

b. de verloskundigen, doch dezen uitsluitend voor zover het betreft handelingen, in de aanhef van dit lid bedoeld, die overeenkomstig het bij of krachtens hoofdstuk III bepaalde worden gerekend tot hun gebied van deskundigheid.

5. Tot het geven van injekties zijn bevoegd:

a. de artsen,

b. de tandartsen,

c. de verloskundigen,

doch de onder b en c genoemde personen uitsluitend voor zover het betreft handelingen, in de aanhef van dit lid bedoeld, die overeenkomstig het bij of krachtens hoofdstuk III bepaalde worden gerekend tot hun gebied van deskundigheid.

6. Tot het verrichten van punkties zijn bevoegd:

a. de artsen,

7. Tot het brengen onder narcose zijn bevoegd:

a. de artsen,

b. de tandartsen, doch dezen uitsluitend voor zover het betreft handelingen, in de aanhef van dit lid bedoeld, die overeenkomstig het bij hoofdstuk III bepaalde worden gerekend tot hun gebied van deskundigheid.

8. Tot het verrichten van handelingen, op het gebied van de individuele gezondheidszorg, met gebruikmaking van radioactieve stoffen of toestellen die ioniserende stralen uitzenden, zijn bevoegd:

a. de artsen,

b. de tandartsen,

doch uitsluitend voor zover zij voldoen aan de krachtens de Kernenergiewet (Stb. 1963, 82) ter zake van het gebruiken van zodanige stoffen en toestellen gestelde eisen, alsmede, voor zover het betreft tandartsen, uitsluitend voor zover het betreft handelingen, in de aanhef van dit lid bedoeld, die overeenkomstig het bij hoofdstuk III bepaalde worden gerekend tot hun gebied van deskundigheid.

9. Tot het verrichten van electieve cardioversie zijn bevoegd:

de artsen.

10. Tot het toepassen van defibrillatie zijn bevoegd:

de artsen.

11. Tot het toepassen van electroconvulsieve therapie zijn bevoegd:

de artsen.

12. Tot steenvergruizing voor geneeskundige doeleinden zijn bevoegd:

de artsen.

13. Tot het verrichten van handelingen ten aanzien van menselijke geslachtscellen en embryo's, gericht op het anders dan op natuurlijke wijze tot stand brengen van een zwangerschap, zijn bevoegd:

de artsen.

14. Tot het voorschrijven van UR-geneesmiddelen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder s, van de Geneesmiddelenwet zijn bevoegd:

a. de artsen;

b. de tandartsen;

c. de verloskundigen, doch dezen uitsluitend voor zover het betreft handelingen, in de aanhef van dit lid bedoeld, die overeenkomstig het bij of krachtens hoofdstuk III bepaalde worden gerekend tot hun gebied van deskundigheid;

d. verpleegkundigen, die behoren tot een ter bevordering van een goede uitoefening van de individuele gezondheidszorg bij ministeriële regeling aan te wijzen categorie, doch dezen uitsluitend:

1°. voor zover een onder a, b of c bedoelde beroepsbeoefenaar de diagnose heeft gesteld met betrekking tot de patiënt voor wie het geneesmiddel is bestemd,

2°. voor zover medische protocollen en standaarden ter zake van het voorschrijven van UR-geneesmiddelen worden gevolgd, en

3°. binnen de bij de regeling te stellen beperkingen ten aanzien van de reikwijdte van de in de aanhef bedoelde bevoegdheid.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2008, 22:59:08
Ik heb laatst een uit gebreide discussie gevoert met een functionaris van het GHOR en deze was heel stellig als hij een EHBO betrapt met zuurstof in zijn tas dan werd de vergunning voor het evenement ingetrokken (alleen de vergunningen zijn vaak dan toch al afgeven als hij langs komt) in zijn visie alleen toedienen door verpleegkundige.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2008, 23:05:12
Ik heb laatst een uit gebreide discussie gevoert met een functionaris van het GHOR en deze was heel stellig als hij een EHBO betrapt met zuurstof in zijn tas dan werd de vergunning voor het evenement ingetrokken (alleen de vergunningen zijn vaak dan toch al afgeven als hij langs komt) in zijn visie alleen toedienen door verpleegkundige.

Dat is een voorbeeld van een interne regel die toediening (of wellicht beter gezegd de indicatiestelling) alleen toevertrouwd aan artsen en verpleegkundigen. Uiteraard kan een organisatie dit bepalen maar dan alleen voor haar eigen medewerkers.
Verder is het een nogal sterk verhaal van deze man (of vrouw), immers niet de GHOR maar de gemeente verleent de vergunning, de GHOR heeft hierin een adviserende stem.

Maar voor alle duidelijkheid, ik wil ook niet gaan promoten dat nu iedere ehbo'er met zuurstof moet gaan rondlopen.
Ik wil maar aangeven dat er een verschil is tussen "onwenselijk" en "verboden"

Jacques
(Die morgen weer met een hele GHOR auto vol zuurstofflessen en ander materiaal op pad gaat en daarom nu gaat slapen... ::))
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2008, 23:13:19
ik had de zin ff anders moet formuleren hij zou dan wel het advies afgeven dat er geen vergunning kwam

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2008, 23:23:32
Verandert niks aan het antwoord van Jacques.
Arts  www.alphalog.nl

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 5 mei 2008, 22:15:22
Wat een reactie's zeg haha...

Voor sommigen was de vraag denk niet helemaal duidelijk geformuleerd.
Ik bedoelde niet hoeveel % zuurstof er in de FLES zat, maar hoeveel % zuurstof komt er UIT de fles (wat de patiënt dus binnen krijgt)

Maar.... begrijp ik nou goed dat er uit de fles dus ook echt 100% zuurstof komt? (of is er dan nog steeds sprake van ...% zuurstof ...% stikstof etc.)
Kon het antwoord nou niet echt meer duidelijk terug halen tussen alle verhalen door  :)

Sorry... haha

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #26 Gepost op: 6 mei 2008, 00:19:29
Er komt 100% zuurstof uit de fles.

Dus elke liter gas die uit de fles komt bestaat enkel uit zuurstofmoleculen ;)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 6 mei 2008, 10:25:20
Vulling van de cilinder
theoretisch komt uit een medicinale zuurstof cilinder 100% zuurstof..  De praktijk is dat verschilt per leverancier..

Lindegas (oude hoekloos) levert 99,87% O2
Medidis levert 98,9%
Er zijn ook leveranciers die 98,2% vullen.
Eigendoms cilinders worden wel gevuld met 100% zuurstof alleen zit er in praktijk dus 98,2% in..

Sinds medicinale zuurstof een geregistreerd medicijn is, moeten leveranciers van zuurstof ook de exacte percentage benoemen op de cilinder en etikettering..

Toediening aan de patient

Buiten het ziekenhuis en thuiszorg situaties is het de bedoeling dat de trauma patient (emergency oxygen) 100% zuurstof geeft.. (Dus de longen worden gevuld met 100% zuurstof)

De wijze waar op je dat bereikt hangt af van een aantal omstandigheden..
Ademd te patient zelfstandig of niet ?, welke toedieningsystemen gebruik je. Dus welke aansluiting op je reduceeer (Freeflow of Middendruk); welk type masker.

Ik heb op dit forum al meerdere artikelen geschreven over medicinale zuurstof, waarin dat uitgebreid word beschreven..

In het kort, als we praten over emergency oxygen.

Bij ademde patienten :
  • Middendruk (witte slang) met Demand Systeem met tru-fit masker of vergelijkbaar masker levert 99,8%
  • Freeflow (Transparante dunne slang) met non-rebreatherSysteem met tru-fit masker of vergelijkbaar masker levert 96,0% bij 15 liter per minuut of meer..

Bij niet ademde patienten :
  • Middendruk (witte slang) met MTV of beademingsballon masker op middendruk ongeveer 99,8% (geintubeert levert het zelde resultaat, alleen levert minder verspilling op.)
  • Freeflow (Transparante dunne slang) met beademingsballon en geintubeerd levert ongeveer 98,% met Masker ongeveer masker levert 96,0%
  • Freeflow (Transparante dunne slang) op beademingsmakser met aanvullend zuurstof aansluiting levert ongeveer 40,0%

Andere type toedieningsystemen hebben geen zin in emergency oxygen situaties.
Neusbrilletje, rebreathermaksers hebben geen zin..
In de ambulancezorg en intramuraal heeft pulseoxymetrie alleen zin, als diagnose middel, je percentage zuurstof blijft protocolair altijd 100% in emergency oxygen.

Maar voor alle duidelijkheid, ik wil ook niet gaan promoten dat nu iedere ehbo'er met zuurstof moet gaan rondlopen.

de Mobisil Cilinder van Lindegas heeft een nieuwe betere opvolger gekregen in de LIV Cilinder (Linde Intergrated Valve).  Deze relatief nieuwe geintegreerde reduceer maakt de kans op fouten door gebruiker nagenoeg nihil.  Naast de houder onder druk, en vetten en onstekingsbronnen veiligheidsregels kan de gebruiker eigenlijk geen fouten maken. De trainingsduur kan dan ook aanzienlijk verkort worden..

In een 4 urige training kan je iedere eerste hulpverlener met normale hersencapaciteit trainen in emergency oxygen.
Voor de erg slimmerikken met voorkennis kan je het zelfs in een uur doen..

Lindegas introduceert een nieuw product LIV-Line.. Een laagdrempelig simpel huurconcept voor nog geen 1 euro per dag.  Voorwaarde is dat er een gekwalificeerde opleiding voor de gebruiker is..  
Alle DAN O2 trainingen en enkele anderen trainingen worden hier voor geaccepteerd.

Linde gas Nieuwbericht

Ellis Kluitmans (Bereikbaar alleen op Wo, Do en Vr) van Lindegas Therapeutics kan je daar alles over vertellen.

Wij hebben inmiddels alle cilinders omgezet naar LIV Cilinder en dat bevalt enorm goed.  Het is voor het eerst mogelijk om een zuurstof set volledig verzegeld en gelijktijdig altijd gebruiksklaar te hebben..

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 6 mei 2008, 22:25:13
Hoi Allen,

Dank voor de antwoorden.
Niet verwacht dat er zoveel (verschillende) reactie's zouden komen, maar zo zie je maar weer dat er over iets kleins een hoop gebabbelt kan worden (in positieve zin dan)

Het laatste antwoord was voor mij het duidelijkst.
Ik had het er laatst met mijn collega over op mijn werk (Verpleeghuis, Terminale/Chronisch Complexe zorg) waarin we ons deze "simpele" vraag afvroegen maar er beide eigenlijk geen antwoord op wisten.

Ik weet dat onze leverancier Medidis is en begrijp uit het laatste antwoord dat er dus uit een fles zuurstof van deze firma 98,9% zuurstof komt.
Dat was het antwoord op mijn vraag  :)

Ik heb zelfs begrepen (dit is weer een ander verhaal hoor :-)) dat er ook nog verschil zit in de manier van toediening (neusbrilletje, kapje etc.) en het opnemen van het aantal % van het zuurstof en dat daar ook weer een andere theorie aan zit.

Ook andere manieren van zuurstoftoediening zoals dit apparaat dat hier weer vloeibare zuurstof in gaat, en er dus ook geen 98,9% uit komt maar dat die waarde wéér anders is  ::)

(de naam hoe wij zo een apparaat noemen ligt echt op het uiterste puntje van mijn tong maar krijg hem er net niet uit  ::))

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #29 Gepost op: 6 mei 2008, 23:13:04
Citaat
(de naam hoe wij zo een apparaat noemen ligt echt op het uiterste puntje van mijn tong maar krijg hem er net niet uit  )

Ja zo'n dingetje dat je moet bijvullen vanaf een moedervat. Die noemde wij op de stage altijd de ambulox, maar heeft ook meerdere namen blijkbaar:

http://www.farmadomo.com/international/web/lg/nl/likelgfarmadomonl30.nsf/docbyalias/Ambulox_fotos
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!