Veiligheidshamer kon drama A73 voorkomen
door Theo Kuijpers en Harrie Nijen Twilhaar
BEUNINGEN - Het lugubere ongeval afgelopen maandag op de A73 bij Beuningen, waarbij vier mensen levend zijn verbrand, had minder ernstige gevolgen kunnen hebben als de te hulp geschoten omstanders de ruiten van de auto hadden ingeslagen.
De volledig uitgebrande auto waarbij rechts duidelijk de rail van de schuifdeur is te zien.
De Renault Kangoo is met een schuifdeurmechanisme uitgerust.
Foto: Renault
De helpers die getuige waren van het macabere ongeval, konden in de consternatie en rookontwikkeling de autoportieren niet openen omdat ze niet wisten dat het om schuifdeuren ging. Zoals het er nu naar uitziet zaten de slachtoffers in een Renault Kangoo, die uitgerust is met een dergelijk schuifmechanisme. Mogelijk zijn de rails van de schuifdeuren door de zware klap beschadigd geraakt waardoor de achterportieren zijn ontzet. Renault Nederland benadrukte gisteren dat de sloten vanzelf worden geopend zodra de airbags en gordelspanners bij een aanrijding geactiveerd worden.
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zegt naar aanleiding van het ongeval aan te raden auto's te voorzien van vier zogenoemde 'lifehammers' om in noodsituaties autoruiten stuk te slaan.
Het omgekomen gezin woonde in Helmond in een keurige middenklassewijk. Een overbuurvrouw van het gezin vertelt, zichtbaar aangeslagen, dat de slachtoffers erg geliefd waren in de buurt. "Ze deden veel mee aan allerlei activiteiten. Het waren lieve, aardige mensen. Ik kan me niet voorstellen dat ze er niet meer zijn. Even verderop staat een buurtbewoner zijn voortuin te sproeien. "Ik kreeg het een paar uur geleden te horen van het buurtcomité. Die zijn alle deuren afgegaan om het iedereen persoonlijk te vertellen. Er ging een schok door me heen. Ik zie de kopjes van die jongens nog zo voor me.
Casper voetbalde met de 'F-jes' mee van Voetbalvereniging Bruheze. Zijn vader Henk was leider van het F8-team. Verslagenheid overheerste daar gisteravond. "De trainingen zijn afgelast. Zijn team is bijeengekomen in de kantine en is lamgeslagen, vertelt Mike Martens, voorzitter van de club. "Ergens hopen we nog steeds dat het niet waar is.
Duidelijk is intussen wel geworden dat de slachtoffers door een 31-jarige chauffeur uit het Duitse Werne van achteren zijn aangereden. Hij wordt mogelijk strafrechtelijk vervolgd."
www.telegraaf.nl