Volgens mij dwalen we af. Ik heb althans geen antwoord op al mijn vragen. Maar goed, misschien dat ik die nog krijg.
Zelf dienst doende bij een bewakende brigade waar wij dit jaar ook weer hoogwater krijgen (ik ben geen medium maar bij ons is dit ieder jaar zo geweest dus het zou mij verbazen als dit nu niet zo zou zijn) moet ik zeggen dat voor zowel de rib als de vlet wat te zeggen is.
RIB
+ meer pk's waardoor beter te sturen op stroming (en geloof me stroming is er!)
+ ideaal voor hogere waterstand (hoogwater waar normaal ook al een plas of rivier is)
- V-vormige kiel waardoor deze in ondergelopen gebied (straten e.d.) sneller de grond raakt en zeer instabiel wordt
- veel minder plaats voor geëvacueerden.
Vlet
+ bolle onderkant met twee schaatsen waardoor deze in ondergelopen gebied minder snel de grond raakt (gewicht wordt meer verdeeld) en als deze de grond raakt staat deze vrij stabiel door de schaatsen.
+ licht van gewicht en voorzien van handgrepen waardoor deze makkelijker te verplaatsen is te voet in ondergelopen gebied.+ meer zitplaatsen voor geëvacueerden dan een RIB.
- Weinig pk's en lage rompsnelheid door de vorm van de kiel.
- bijna niet te gebruiken in stroming (of je moet liever lui dan moe zijn, maar lopen gaat dan waarschijnlijk net zo snel)
Zelf denk ik dat het idealer zou zijn als de bond platbodems met voldoende pk's zou verstrekken aan de BiZa eenheden (ook al zit je dan waarschijnlijk met bevoegdheden).
Shoot!
Luke
Luke,
Ik ben het op een paar punten niet met je eens.
- Op een beetje rib kun je meer mensen kwijt, dan op
een vlettje.
- Natuurlijk heb je met een deep - V hul te maken met
een diepgang, van deze 0.5 meter, maar vaak
voorzien van een motortrim... een vlet heeft een
diepgang van 0,3 meter dankzij de motor...
- Ook een rib heeft een reddingslijn rondom de boot,
zoals je het kent op de vlet.
Ik zie het nut van die vlettjes niet. Ze zijn gewoon niet geschikt voor het reddingswerk, na de vele aanpassingen die ze hebben ondergaan!
Dave