Het gaat bij communicatie om de kwaliteit, niet om de kwantiteit (dit wordt door velen nog steeds niet begrepen helaas).
Op alle water met meerdere verkeersdeelnemers, voor alle (niet KNBRD specifieke) verbindingen tussen vaartuigen, marifoon (ook aan de kust heb je voldoende aan het basiscertificaat).
Denk hierbij ook aan coordinatie van Politie te Water, Verkeersposten en KWC.
C2000 niet noodzakelijk. alle verbindingen op het land kunnen gecoordineerd worden door de eigen CP met de landlijn. Ook hier weer, doelmatige communicatie!
D.m.v. Sitreps blijft de Cdt op de hoogte en kan coordinerend optreden.
Ook op het buitenwater (zeker de kustwateren) is het niet verkeerd (alhoewel nog niet verplicht) om naast de praktische vaardigheid ook de theoretische achtergrond van het vaarbewijs te bezitten.
Als "eerste helper" zal men uiteraard ook over een normaal geldig certificaat moeten beschikken lijkt mij. Verschil tussen land en zee mag iemand mij nog eens trachten uit te leggen want ik zie dit niet.
Mijn conclusie, voor iedere KNBRD-redder een wettelijke minimumeis aan (inter)nationionaal geldende certificaten, net zoals bijv in Australie (geen bondspapiertjes die bij andere diensten niets waard zijn)
m.v.g. Kees