Luilakmeldingen 2008

Auteur Topic: Luilakmeldingen 2008  (gelezen 5706 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 9 mei 2008, 09:20:25
Vandaag/Vannacht is het dan weer zover.... Luilak!  :)
De nodige drukte weer te verwachten voor de hulpdiensten en dan met name de Brandweer.....

Voor degene die niet weten wat luilak is (volgensmij wordt het *bijna* alleen in N-H gedaan)  http://nl.wikipedia.org/wiki/Luilak




FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2008, 10:35:44
Ehm, valt zoiets er ook onder? :P

p2kflex
09:28:12 09-05-08-GROUP-PRIO 1 Rookdetectie Zwaluwehoeve de OMS 4052 : ZUIDERZEESTRAATWEG 108 HIER 42209
0800175BRW Harderwijk (Bevelvoerder)
0800176BRW Harderwijk (Hierden) (Bevelvoerder)
0800376BRW Harderwijk (Hierden) (Lichtkrant)
0800476BRW Harderwijk (Hierden) (Blusploeg)


Ik lag nog lekker te slapen in mn bed en hierdoor zit ik nu nog steeds met slaapogen achter mn bureau   >:(


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2008, 10:54:18
Ehm, valt zoiets er ook onder? :P

p2kflex
09:28:12 09-05-08-GROUP-PRIO 1 Rookdetectie Zwaluwehoeve de OMS 4052 : ZUIDERZEESTRAATWEG 108 HIER 42209
0800175BRW Harderwijk (Bevelvoerder)
0800176BRW Harderwijk (Hierden) (Bevelvoerder)
0800376BRW Harderwijk (Hierden) (Lichtkrant)
0800476BRW Harderwijk (Hierden) (Blusploeg)


Ik lag nog lekker te slapen in mn bed en hierdoor zit ik nu nog steeds met slaapogen achter mn bureau   >:(

Lijkt me niet... een automaatje zal weinig te maken hebben met Luilak...


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2008, 11:12:09
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luilak
"Het is een viering waarbij langslapers en telaatkomers worden bespot en wakker gemaakt."
Geloof me, dat was hier van toepassing :P

maar wat is de bedoeling eigenlijk dan? verwacht je soms dat mensen dingen in brand steken?


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2008, 11:22:43
Gisteren vertelde mijn vader wat verhalen van vroeger toen hij nog in Beverwijk woonde en daar luilak vierde:

Mijn vader had samen met wat vrienden een blik met een soort van filmrol (specifiek spul, kom ff niet op de naam) in de fik gestoken. Als je de vlammen dooft blijft het nog smeulen en flink roken. Een goede rookbom was dus geboren.
Ze hebben toen het deksel op dat blik gedaan en de hele rokende mikmak in een portaal van een flat gelegd. Binnen een mum van tijd stond het trappenhuis vol met rook.
Het gevolg was dus mensen die dachten dat er brand was terwijl het 'maar' een rookbom was.
Mijn vader en zijn vrienden hadden natuurlijk de grootste lol.

Er was ook een hele onaardige buurman. Altijd klagen over de kids in de buurt enz. Tijdens luilak hebben ze hem eens te pakken genomen.
De beste man woonde op 1 hoog. Mijn vader is 's avonds samen met wat vrienden via het balkon omhoog geklommen.
Ze hebben toen zijn ramen met groene zeep ingesmeerd en hebben er vervolgens zand tegenaan gegooid.
Ik had het gezicht van die kerel wel willen zien toen hij zijn gordijn opentrok.

Dat soort geintjes voerden ze vroeger uit.

Helaas is Luilak niet bekend in Apeldoorn, anders had ik er met alle plezier aan meegedaan  O0*

Ik ben benieuwd wat er nu allemaal verzonnen word en wat voor meldingen er komen (niet al te ernstig hoop ik)


Edit:* natuurlijk op een leuke/lucratieve manier zonder wat te vernielen natuurlijk  ;)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2008, 11:24:17

maar wat is de bedoeling eigenlijk dan? verwacht je soms dat mensen dingen in brand steken?

Dat is wel de bedoeling, tegenwoordig ook eigendommen van anderen  :-\


Lemmen

  • Bevelvoerder - Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2008, 11:30:06
Vorig jaar hebben wij in Wormerveer om het uur een melding gehad. Hieronder vielen dit soort dingen:
Fietsenhok op station
Autobanden midden op straat
Auto in de brand
Zeecontainer met papier
Vuilnisbak
en in het begin van de vroege zaterdag afblussen van de diverse luilakstapels in het dorp.

Je kunt er dus op wachten dat er vandaag / vannacht weer dingen in de brand gaan...


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2008, 12:02:36
Ze hebben toen het deksel op dat blik gedaan en de hele rokende mikmak in een portaal van een flat gelegd. Binnen een mum van tijd stond het trappenhuis vol met rook.
Het gevolg was dus mensen die dachten dat er brand was terwijl het 'maar' een rookbom was.
Mijn vader en zijn vrienden hadden natuurlijk de grootste lol.

... Het leverde wel een aantal gewonden, aangezien mensen in paniek raakte en van hun balkon naar beneden sprongen. Daarnaast raakte een man gewond die uitweek voor een brandweerwagen, die met prio 1 naar deze melding onderweg was. ...  :-\

Sorry, ik heb ook best (heel) wat ongein uitgehaald, maar hier snap ik echt de humor niet van...  :( Maar dat is weer een andere discussie...
Met vriendelijke groet, Arlé  


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2008, 12:52:35
zag daarstraks bij de supermarkt in oostzaan , 4 jochies van een jaar of 13 á 14 met elk 3 dozen eieren en rollen toiletpapier lopen ( oostzaan is gewaarschuwd )  :D


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2008, 13:07:01
De eerste luilak gerelateerde uitrukken zijn al geweest...

14:19:42 06-05-08  -GROUP- PRIO 2 8640 BUITENBRAND (Betreft: afval) ONEGASTRAAT ZAANDAM
BRW Zaanstad (Dagdienst Zuid)
BRW Zaanstad (Lichtkrant)
BRW Zaanstreek (Lichtkrant)

02:58:22 08-05-08  -GROUP- PRIO 2 8641 8601 BUITENBRAND APOTHEEK KALF 'T DE KUIL 2 ZAANDAM
BRW Zaanstad (Zaandam Kalf) (Blusploeg)
BRW Zaanstad (Zaandam Kalf) (Kazernecommandant)
BRW Zaanstreek (Lichtkrant)

03:45:40 08-05-08  -GROUP- PRIO 2 OVD WEST CONTACT AC.
BRW Zaanstreek Waterland (OvD West)  
BRW Zaanstreek (Lichtkrant)

03:57:39 08-05-08  -GROUP- PRIO 2 8685 BUITENBRAND APOTHEEK KALF 'T DE KUIL 2 ZAANDAM
BRW Zaanstreek Waterland (Ademluchtdienst)

07:23:12 08-05-08  -GROUP- PRIO 2 8691 OVDW CONTACT AC
BRW Zaanstreek Waterland (OvD West)  
BRW Zaanstreek (Lichtkrant)

07:32:37 08-05-08  -GROUP- PRIO 2 8640 BUITENBRAND (Betreft: afval) APOTHEEK KALF 'T DE KUIL 2 ZAANDAM
BRW Zaanstad (Dagdienst Zuid)
BRW Zaanstad (Lichtkrant)
BRW Zaanstreek (Lichtkrant)

NIEUWS - Donderdag 8 Mei 2008 Geen Luilakvuur voor de Zaanse inwoners
ZAANDAM - De inwoners van de Zaandamse wijk het Kalf zullen het vrijdagnacht zonder Luilakvuur moeten stellen. De door de bewoners gemaakte brandstapel ging woensdagnacht rond drie uur in vlammen op. Het is deze week al de tweede brandstapel die vroegtijdig afbrand. Eerder was de stapel in de Onegastraat in Zaandam al het doelwit van mensen die niet konden wachten.


Bron: www.webregio.nl Fotograaf: Ron Swart

Op verschillende kazernes binnen Zaanstad zal vanavond/vannacht (op eigen initiatief) een vaste bemanning zitten. Verder rijdt er ter controle van de legale brandstapels (daar waar en vergunning voor is afgegeven) een auto van preventie door de Zaanstreek, net als de OvD. In samenspraak met OvD en/of politie wordt soms overgegaan tot blussing van brandstapels die al dan niet illegaal zijn. Dit om mogelijke escallatie van de situatie te voorkomen... (die paar eieren tegen de spuit vorig jaar, vallen daar dan weer niet onder ::))

(de brandstapels kunnen vergeleken worden met de oudejaarsstapels in andere regio's, of de bekende paasvuren)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."