'Onze ploeg is uit elkaar gerukt' door André Spaansen en Arjen ten Cate
DE PUNT - Het had dit weekend groot feest moeten zijn in het Drentse Eelde, maar het dorp is in diepe rouw gedompeld na het overlijden van drie brandweerlieden. Duizenden steunbetuigingen stromen binnen via internet en het condoleanceregister. "Lieve, lieve jongens! Het wordt nooit meer zoals het was. Onze ploeg is uit elkaar gerukt..."
De vlag bij de brandweerkazerne in Eelde hangt halfstok. Voor het gebouw liggen de drie helmen van Egbert Ubels, Raymond Patrick Soyer en Anne Kregel, omringd door een zee van bloemen en briefjes met hartverscheurende teksten. De drie kwamen vrijdag om het leven, toen ze een brand op een scheepswerf in De Punt probeerden te bestrijden. Het kabinet heeft zijn medeleven betuigd. Het condoleanceregister in het gemeentehuis wordt massaal getekend door collega's, dorpsgenoten en vrienden. "Toppers! Ik heb er geen woorden voor, in mijn hart voor altijd!" noteert brandweercollega Erik Koning uit Zuidlaren. Max Többen uit Eelde schrijft: "Helden, bedankt, vaarwel!"
Janken
De jonge zoon van Egbert Ubels heeft op de site van zijn omgekomen vader aangrijpende woorden geschreven. "Je zet de tv aan en dan zie je: drie brandweermensen vermist", schrijft Nick. " Even later komen je opa en oma met het nieuws dat je vader er misschien één van is! Je zit dan te janken op de bank! En dan vertelt je oom die gebeld is, dat het écht je vader is. Je gaat dan weer op de bank zitten janken! Je kan het gewoon niet geloven dat het écht je vader is."
Romy is de ex-vriendin van de omgekomen Raymond. Ze is zaterdag gaan kijken bij de door de brand verwoeste werf. "Ik wilde zien hoe het er hier uitzag. Het is verschrikkelijk als je je voorstelt hoe hij daar lag", zegt de blonde Drentse met tranen in de ogen. "Hij was een echte brandweerman, het was zijn leven! Hij wilde zo graag een grote brand bestrijden. En nu had hij er een. Ik kan het me voorstellen, hij was vast haantje de voorste."
De uitvaart van de drie mannen is eind deze week. De ceremonie is met korpseer. Het onderzoek naar het drama gaat onverminderd door. Brandweercommandant Fred Heerink beschrijft de minuten nadat het Eelder korps uitrukte. "Er werd volgens de regels gehandeld. Na zeven minuten was de wagen ter plekke. De bevelhebber besloot tot een verkenning met vier mannen binnen, nadat eerst de buitenkant was verkend. Een deur stond open. Van de vier mannen raakten er binnen vier minuten al drie vermist. Het ging razendsnel. De bevelhebber kon zelf geen redding meer brengen."
www.telegraaf.nl