Bron Dagblad van het Noorden
Eelde verbijsterd na aanhouding eigenaar rampwerf
DVHN | Gepubliceerd op 25 juni 2008, 22:30
assen/de punt -
Woede en verbazing overheersen in de reacties op het aanhouden gisteren van de 52-jarige eigenaar van de scheepswerf in De Punt. Hij wordt ervan verdacht de meterkast in de loods gemanipuleerd te hebben. Justitie houdt er rekening mee dat dat de brand van 9 mei kan hebben veroorzaakt. Bij de brand drie brandweermannen uit Eelde om het leven.
Advocaat Niek Heidanus is woedend over de aanhouding. "Mijn cliënt is niet meer in de meterkast geweest, nadat Essent en de installateur een dag voor de brand werkzaamheden aan het elektriciteitnet hebben verricht. Hij is bang voor elektra. Deze man is nu al zwaar beschadigd. In de praktijk blijkt dat er van zo'n zaak niets overblijft. Maar de zweem van verdachte blijft om hem heen hangen. Vooral in de gevoelige zaak waarbij drie mensen zijn omgekomen, moet Justitie zorgvuldig te werk gaan."
De advocaat is evenals commandant Hans de Haas van de brandweer in Tynaarlo zeer verrast en verbaasd dat het openbaar ministerie terugkomt op zijn conclusie dat niemand strafrechtelijk iets te verwijten valt. Justitie had aanvankelijk een deel van het in beslag genomen bewijsmateriaal niet onderzocht. Nu dat is gebeurd, blijkt dat er mogelijk toch een strafbaar feit is gepleegd, aldus Justitie. Meer wil men niet zeggen.
"Erg slordig en dubieus. Het zegt iets over de kwaliteit van het onderzoek", meent advocaat Heidanus. "Als ik hiervoor verantwoordelijk was, zou het schaamrood op mijn kaken staan", reageert commandant De Haas.
De eigenaar van de werf is voorlopig voor drie dagen in verzekering gesteld.
Gr.T