OM: Beuving knoeide met stop
DVHN | Gepubliceerd op 28 juli 2008, 18:10
assen/de punt -
Eigenaar Wessel Beuving van de jachtwerf in De Punt wordt ervan verdacht bewust (en illegaal) een zekering in de meterkast te hebben uitgeschakeld, waardoor de fatale brand op 9 mei ontstond. Het Openbaar Ministerie (OM) concludeert dat uit zijn onderzoek en verdenkt Beuving ook van brandstichting. Bij de brand in De Punt kwamen drie brandweerlieden uit Eelde om.
Beuving heeft personeel, werkzaam in de loods, in gevaar gebracht, aldus het OM. Omdat zijn handelen de dood van de brandweermannen tot gevolg heeft gehad, staat daar maximaal levenslang op.
In de meterkast is een draad door een van de stoppen getrokken, zodat die niet zou doorslaan. Het OM bevestigt desgevraagd dat Beuving er van verdacht wordt zo'n stop te hebben gebruikt. Het kwam meerdere keren voor dat de zekering doorsloeg als een compressor in de loods werd aangezet.
Niek Heidanus, de advocaat van Beuving, eist een tegenonderzoek. "Ik wil tien tot vijftien getuigen horen, onder wie rechercheurs, Essent en de installateur. Mijn cliënt ontkent aan de meterkast te hebben gezeten."
Bron: DvhN
"Zekering te hebben uitgeschakeld"
Waar leest u "knoeide met stop"
Wat mij betreft moge de moderators op deze tendentieuze berichtgeving ingrijpen
Artikel 157 Wetboek van Strafrecht
Hij die opzettelijk brand sticht, een ontploffing teweegbrengt of een overstroming veroorzaakt, wordt gestraft:
1. met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gemeen gevaar voor goederen te duchten is;
2. met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander te duchten is;
3. met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar voor een ander te duchten is en het feit iemands dood ten gevolge heeft.
Nu nog het wettig en overtuigend bewijs, of is dat hier niet meer nodig?
Artikel 159Sr
Hij die opzettelijk bij of in het vooruitzicht van brand blusgereedschappen of blusmiddelen wederrechtelijk verbergt of onbruikbaar maakt, of op enige wijze de blussing van brand verhindert of belemmert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.