Ideeën om het aantal slachtoffers bij woningbranden te verminderen?

Auteur Topic: Ideeën om het aantal slachtoffers bij woningbranden te verminderen?  (gelezen 11361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
In Nederland zie je dat er jaarlijks bij branden in woningen toch nog een (groot?) aantal slachtoffers omkomen.

Wie heeft er ideeën (materialen, installaties, aanpassingen van de wetgeving, enz, enz) om dit aantal terug te dringen of moeten we deze aantallen slachtoffers gewoon zien als 'het is zo'??  :-X




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Woningsprinkler !   8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Ik mag dan MrSprinkler als nickname hebben, maar bij IKEA hebben ze voor 5 Euro rookmelders met een 5-jaars batterij. Welliswaar "alleen maar" met VdS keur, en niet met die prachtige huisvrouwenkeur die in Nederland verplicht lijkt, maar als je die melders (die zelfs een zelfklevende strip op de achterzijde hebben) nu eens namens de overheid als gebaar aan elke huishouden zou verstrekken, samen met een TV campagne en een prijsvraag (b.v. een aantal auto's als prijs uitreiken aan mensen die met een poster op het raam hebben laten blijken de melders ook op te hebben gehangen). Dan heb je voor enkele tientallen miljoenen per 5 jaar volgens mij 80% minder slachtoffers.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Ik mag dan MrSprinkler als nickname hebben, maar bij IKEA hebben ze voor 5 Euro rookmelders met een 5-jaars batterij. Welliswaar "alleen maar" met VdS keur, en niet met die prachtige huisvrouwenkeur die in Nederland verplicht lijkt, maar als je die melders (die zelfs een zelfklevende strip op de achterzijde hebben) nu eens namens de overheid als gebaar aan elke huishouden zou verstrekken, samen met een TV campagne en een prijsvraag (b.v. een aantal auto's als prijs uitreiken aan mensen die met een poster op het raam hebben laten blijken de melders ook op te hebben gehangen). Dan heb je voor enkele tientallen miljoenen per 5 jaar volgens mij 80% minder slachtoffers.
Vind ik persoonlijk een erg goed idee! Maar..... De Nederlandse regering is erg op de centjes. Ik denk dat het valse hoop is  dat ze een actie als deze ooit zullen doen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
NIST Technical Note 1455-1, February 2008 Revision,   Full Report (3/3/2008)
Performance of Home Smoke Alarms Analysis of the Response of Several Available Technologies in Residential Fire Settings

http://smokealarm.nist.gov/pdf_files/NIST_TN_1455-1_Feb2008.pdf
blz. 259 conclusie 2g
Residential sprinklers activated well after the smoke alarms and after the heat alarms in all of the scenarios. While these sprinklers have an outstanding record
of saving lives and property,
the later activation time implies that residential sprinkler installations should always include smoke alarms (as currently required
in NFPA 13D and 13R) to provide greater escape times for those capable of escaping.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Vind ik persoonlijk een erg goed idee! Maar..... De Nederlandse regering is erg op de centjes. Ik denk dat het valse hoop is  dat ze een actie als deze ooit zullen doen.

Tot er iets aan ontwikkelingshulp gedaan moet worden  :-X

Voor hier een hele politieke discussie losbarst, ik denk inderdaad dat het gratis verstrekken van rookmelders een goede optie is. Tevens zouden er door (allerlei) campagnes over bijvoorbeeld troep in de gang, het standby laten staan van televisie's ook allerlei mensen wakker geschud worden. Als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze er meteen een campagne over ''Hoe te rijden bij benadering door een prioriteitsvoertuig'' bij stoppen  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Tot er iets aan ontwikkelingshulp gedaan moet worden  :-X

Voor hier een hele politieke discussie losbarst, ik denk inderdaad dat het gratis verstrekken van rookmelders een goede optie is. Tevens zouden er door (allerlei) campagnes over bijvoorbeeld troep in de gang, het standby laten staan van televisie's ook allerlei mensen wakker geschud worden. Als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze er meteen een campagne over ''Hoe te rijden bij benadering door een prioriteitsvoertuig'' bij stoppen  :-X
En voor de politieagenten in zwolle een campagne "Hoe zet ik mijn OGS aan zonder dat dit een schrikreactie teweeg brengt bij de auto die op nog geen 5 meter voor mij rijd." Maar das een andere discussie en heel erg off-topic

OT: Ik ben het er mee eens dat er meer van dat soort campagnes moeten komen.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Wat te denken van verplichte voorlichting. Denk aan een voorlichtings lesuur op scholen neem dit op in de regelgeving. Denk aan verplichte scholing bij bedrijven. Neem dit op in de arboregelgeving. Hiermee bereik je in ieder geval een grote doelgroep. Ik denk dat er altijd doden en gewonden zullen vallen, dit moet je accepteren. Maar je moet de mensen wel duidelijk maken waar gevaren op de loer liggen. En duidelijk maken dat met eenvoudige middelen, zoals bv een rookmelder er een grotere overlevingskans is.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de redenen waarom mensen bij een woningbrand overlijden. Als ik afga op berichten in de media over dit soort tragedies dan krijg ik de indruk dat de oorzaak meestal verstikking is. Met name als een brand uitbreekt terwijl iemand slaapt, zal het vaak gebeuren dat mensen de brand/rook te laat (of helemaal niet) opmerken. Een andere catgegorie die ik nogal vaak lees betreft oudere mensen die bij een brand omkomen. Hun soms beperkte mobiliteit zal daarbij ook een grote rol kunnen spelen.

Ik denk dat rook- of brandmelders een zeer belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het vroeger ontdekken van brand. Dat de overheid miljarden investeert in het veiliger maken van de infrastructuur vind ik een goede zaak. Maar waarom dan niet enkele miljoenen euro investeren in rookmelders voor iedereen? Voor 25 miljoen, en misschien nog 5 miljoen euro overheadkosten, kan je over een periode van een paar jaar tientallen mensenlevens redden.  (Stel: prijs van een rookmelder = 5 euro. Nederland heeft zo'n 8 miljoen woningen, waarvan misschien nu zo'n 3 miljoen zijn al voorzien van een rookmelder. Er moeten dan nog 5 miljoen rookmelders worden huizen verstrekt.)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Kijk ook eens naar waarom mensen omkomen.......niet elk slachtoffer is met preventieve maatregelen te voorkomen, misdrijf, opzet etc spelen ook een belangrijke rol ;)

Zo kan er al weer een aantal van het lijstje geschrapt worden die toch niet te voorkomen waren.