Ideeën om het aantal slachtoffers bij woningbranden te verminderen?

Auteur Topic: Ideeën om het aantal slachtoffers bij woningbranden te verminderen?  (gelezen 11360 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2008, 15:58:46
Ik denk dat rook- of brandmelders een zeer belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het vroeger ontdekken van brand. Dat de overheid miljarden investeert in het veiliger maken van de infrastructuur vind ik een goede zaak. Maar waarom dan niet enkele miljoenen euro investeren in rookmelders voor iedereen? Voor 25 miljoen, en misschien nog 5 miljoen euro overheadkosten, kan je over een periode van een paar jaar tientallen mensenlevens redden.  (Stel: prijs van een rookmelder = 5 euro. Nederland heeft zo'n 8 miljoen woningen, waarvan misschien nu zo'n 3 miljoen zijn al voorzien van een rookmelder. Er moeten dan nog 5 miljoen rookmelders worden huizen verstrekt.)

Zeg, Feder.

Voor dat geld gaan we toch zeker niet de belastingen nog een keer verhogen, of wat?

Wie voor zichzelf deze kleine investering ten bate van zijn eigen veiligheid niet wil maken, die zoekt het wat mij betreft maar mooi uit!

Het wordt wat anders als je dat niet KUNT, dan vind ik een subsidie regeling te billijken.
Maar zolang we met z'n alle nog vrolijk 2 keer per jaar op vakantie moeten, maar geen rookmelders willen kopen omdat men dat te duur vind, met dat soort volk ben ik gauw klaar.

Er is nog altijd zoiets als de eigen verantwoordelijkheid.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2008, 21:06:47
Ik denk dat ze niet bij de overheid de plicht moeten neerleggen, maar bij de verzekeringsmaatschappijen.

Net zoals de APK een verplichte keuring is voor auto's die ouder zijn dan x jaar, maar jonger dan y jaren, (precieze getallen weet ik niet, maar het gaat om het idee), zo zou je ook bij de woonhuisverzekering/inboedel/brand/opstal etc. een brandmelder/rookmelder/koolmonoxydemelder verplicht kunnen stellen.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2008, 20:47:07
Dan geef je net het verkeerde voorbeeld; APK plicht wordt door de overheid opgelegd! En waarom? voor de veiligheid.

Van een belgische site geplukt:

Elk jaar worden ongeveer 25.000 branden geregistreerd.
Balans: 900 personen met ernstige brandwonden, 120 doden!!

Uit Britse cijfers blijkt dat door plaatsing van rookmelders het aantal slachtoffers met 70% afneemt (Belgische BrandwondenStichting)


Dus als een dode door brand de maatschappij b.v. 200.000 kost, en een ernstige brandwond b.v. 50.000 (ik doe maar een gooi), dan heb je al 100% rendement op je investering.

Ik richt een bedrijfje (sorry: ideële stichting) op dat e.e.a. organiseert voor de overheid, ik koop bij Ikea voor 25 miljoen aan rookmelders, ik besteed 8 miljoen aan de organisatie, geef 8 miljoen terug aan de schatkist, en vertrek met 8 miljoen naar Marbella  :D. Iedereen blij en 70% minder doden door brand.

PS: rekenfoutje: die IKEA melder gaat 5 jaar mee: dus alle inkomsten x 5  :P


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2008, 11:20:21
Ik richt een bedrijfje (sorry: ideële stichting) op dat e.e.a. organiseert voor de overheid, ik koop bij Ikea voor 25 miljoen aan rookmelders, ik besteed 8 miljoen aan de organisatie, geef 8 miljoen terug aan de schatkist, en vertrek met 8 miljoen naar Marbella  :D. Iedereen blij en 70% minder doden door brand.

PS: rekenfoutje: die IKEA melder gaat 5 jaar mee: dus alle inkomsten x 5  :P

dan doe ik mee, v.o.f :D
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2008, 21:40:52
Citaat
dan doe ik mee, v.o.f

Verdorie, moet ik die 40 miljoen gaan delen  >:(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
ff topic kick...  :D

Zou het verplicht voorschrijven van een rookmelder niet helpen. Gewoon voorschrijven in de wetgeving dat de eigenaar van een woning verplicht een rookmelder moet ophangen en deze werkzaam moet houden. Om te motiveren ook opnemen dat de verzekeringsmaatschappij bij brandschade maar 50% van het verzekerd bedrag hoeft uit te keren als de rookmelder niet gewerkt heeft.


q300r_bc2

  • Gast
Zou het verplicht voorschrijven van een rookmelder niet helpen. Gewoon voorschrijven in de wetgeving dat de eigenaar van een woning verplicht een rookmelder moet ophangen en deze werkzaam moet houden. Om te motiveren ook opnemen dat de verzekeringsmaatschappij bij brandschade maar 50% van het verzekerd bedrag hoeft uit te keren als de rookmelder niet gewerkt heeft.

Vind het een goed idee, maar de link naar de verzekering lijkt me lastig. Als ik zo'n ding volgens de instructie van de fabrikant ophang en onderhoudt, maar hij gaat toch niet af? En hoe stel je vast of een rookmelder gewerkt heeft? In de stad relatief makkelijk (buren, voorbijgangers etc.), maar hoe doe je dat bij een boerderij waarvan de bewoners op vakantie zijn? Ben bang dat je dan een hoop gekisssebis krijgt over of de rookmelder wel of niet goed hing en of die dan wel of niet werkte, en door wie dat vervolgens dan kwam. Brandweermannen die moeten gaan verklaren of ze wel of geen rookmelder hebben gehoord...
Dus m.i. goed idee, behalve de verzekerings-link :)


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Is het behalve de rookmelders ook niet een idee om in ieder huis verplicht een brandslang te hebben en een blusdeken?
Want het lijkt mij (als leek zijnde) dat je daarmee toch ook kunt voorkomen dat kleine brandjes uitmonden in een grote(re) brand.

Of vinden jullie dat ik nu onzin kraam?


q300r_bc2

  • Gast
Is het behalve de rookmelders ook niet een idee om in ieder huis verplicht een brandslang te hebben en een blusdeken?
Want het lijkt mij (als leek zijnde) dat je daarmee toch ook kunt voorkomen dat kleine brandjes uitmonden in een grote(re) brand.

Of vinden jullie dat ik nu onzin kraam?
Vind 't geen heel raar idee, maar zou dan voor een schuimblusser gaan i.p.v. een haspel. Water op een oliebrand (vlam in de pan enzo) is niet handig. Bij zo'n verplichting zou dan wel instructie moeten horen. Zonder gaan er slachtoffers ontstaan door verkeerd gebruik. Met instructie ook, maar minder mag je aannemen ;)
Maar of zo'n verplichting gaat werken... Mensen die het echt niet willen hangen zo'n ding achter in een kast of laten het nooit keuren. Controleren op naleving is zo goed als onmogelijk (of héél duur). Uiteindelijk is het mensen hun eigen verantwoordelijkheid... Overheid schept randvoorwaarden als de verkrijgbaarheid van degelijk materiaal, voorlichting en preventie door bijvoorbeeld controle op bouwplannen. Misschien zou dat voldoende moeten zijn?


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Vandaar ook de blusdeken, ivm vlam in de pan. En ja instructie zou daar goed in passen.

Wat betreft de plek van het ophangen: dit zou de verzekering moeten controleren. Niet op de juiste plek neergehangen? Dan niet of maar gedeeltelijk gedekt zijn tegen schade.
Is dat niet een manier?