Identificatie altijd bij je?

Auteur Topic: Identificatie altijd bij je?  (gelezen 24154 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #70 Gepost op: 18 mei 2012, 22:24:12
Nog even een verschil tussen toon/draagplicht.

Toonplicht of draagplicht
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht.html
Volgens mij heb je wel een draagplicht als je een motorvoertuig bestuurd. De handhaver van de WVW (in veel gevallen de politie) kan u voor zover ik het weet namelijk wel staande houden om te kijken of de bestuurder wel bevoegd is het motorvoertuig te besturen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #71 Gepost op: 24 mei 2012, 15:33:06
Rijbewijs heb ik altijd bij me. Zit in m'n portemonnee.

Paspoort zit in m'n tas. Die heb ik op het werk altijd bij me, als ik de grens over ga ook.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #72 Gepost op: 25 mei 2012, 15:13:43
Rijbewijs heb ik altijd bij me. Zit in m'n portemonnee.

Paspoort zit in m'n tas. Die heb ik op het werk altijd bij me, als ik de grens over ga ook.

Volgens mij heb je wel een draagplicht als je een motorvoertuig bestuurd. De handhaver van de WVW (in veel gevallen de politie) kan u voor zover ik het weet namelijk wel staande houden om te kijken of de bestuurder wel bevoegd is het motorvoertuig te besturen.

Grinnik twee verschillende dingen.
Rijbewijs wordt wel gezien als ID door de politie maar als de Douane echt gaat kijken in haar eigen papiertjes komen ze er achter dat de belastingwetgeving een rijbewijs niet ziet als ID. Bij elk formulier van de belastingdienst waar je een ID bij moet voegen staat ook vet gedrukt "geen rijbewijs". Maar ze zijn niet de enigen ook uitkeringsinstantie's  mogen geen rijbewijs accepteren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #73 Gepost op: 25 mei 2012, 15:28:53
Dat is het verschil tussen een identiteitsbewijs en legitimatiebewijs toch :)
Wat dat met de belastingwet te maken heeft begrijp ik niet helemaal ???


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #74 Gepost op: 26 mei 2012, 00:13:30
Grinnik twee verschillende dingen.
Rijbewijs wordt wel gezien als ID door de politie maar als de Douane echt gaat kijken in haar eigen papiertjes komen ze er achter dat de belastingwetgeving een rijbewijs niet ziet als ID. Bij elk formulier van de belastingdienst waar je een ID bij moet voegen staat ook vet gedrukt "geen rijbewijs". Maar ze zijn niet de enigen ook uitkeringsinstantie's  mogen geen rijbewijs accepteren.
Hoe dit op de formulieren bij de belastingdienst is weet ik niet, maar op onze formulieren word rijbewijs ook gewoon als ID geaccepteerd.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #75 Gepost op: 26 mei 2012, 02:01:59
Grinnik twee verschillende dingen.
Rijbewijs wordt wel gezien als ID door de politie maar als de Douane echt gaat kijken in haar eigen papiertjes komen ze er achter dat de belastingwetgeving een rijbewijs niet ziet als ID. Bij elk formulier van de belastingdienst waar je een ID bij moet voegen staat ook vet gedrukt "geen rijbewijs". Maar ze zijn niet de enigen ook uitkeringsinstantie's  mogen geen rijbewijs accepteren.

Dit komt doordat het rijbewijs geen informatie bevat over nationaliteit of eventuele verblijfsrechtelijke status. Indien deze gegevens vastgesteld moeten worden kan er dus een id-kaart, paspoort of vreemdelingendocument worden verlangd (waarop deze info wel terug is te vinden).
Senior GGP / Oost-Brabant


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #76 Gepost op: 26 mei 2012, 09:43:22
Hier wordt dus wel een punt aangeroerd.

Stel, ik ga straks nog even naar de stad.
Ik heb dus altijd mijn rijbewijs bij mij, moet ook wel, want ik rijd in de auto.
Maar, mijn paspoort ligt thuis, in mijn tas, zoals ik boven al omschreef.

Ik rijd in een algemene politie / douane / belasting / weetikwatnogmeer -fuik.
Die worden hier in de grensstreek wel vaker gehouden, dus een raar idee is dat niet.

Hoe groot zijn mijn problemen dan?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #77 Gepost op: 26 mei 2012, 12:23:14
Hoe groot zijn mijn problemen dan?
Als jij geen smokkelwaar/verboden waar/ belastingschulden of overtredingen aangaande de WVW heb dan heb je geen problemen. Want in eerste instantie zal gevraagd worden om je rijbewijs (je bestuurd namelijk een auto) en daarop kan je al zien vanuit welk land deze afkomstig is. Is deze uit nederland dan kunnen de bevoegde instanties hiermee het een en ander uitvragden indien nodig. Heb jij een duits of belgisch rijbewijs dan zou het wel handig zijn om een id kaart mee te nemen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #78 Gepost op: 26 mei 2012, 13:55:24
Ik vraag me af of een Kmar/diender verplicht is zijn "eigen" ID bij zich te hebben ? Dus naast de algemene wat burgers hebben, die van hun werkgever ook ?

Deze dus:



Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #79 Gepost op: 26 mei 2012, 13:58:28
Ik vraag me af of een Kmar/diender verplicht is zijn "eigen" ID bij zich te hebben ? Dus naast de algemene wat burgers hebben, die van hun werkgever ook ?

In vrije tijd is het niet verplicht om de politiepas bij je te dragen. (Ik weet niet hoe dat bij de kmar geregeld is) Ik zelf heb mijn pas bijna altijd bij me, maar dat is meer omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.