http://www.ad.nl/binnenland/2288868/Brand_rijt_wond_vuurwerkramp_open.htmlBrand rijt wond vuurwerkramp open
Door EDDY VAN DER LEY
ENSCHEDE - Precies acht jaar na de vuurwerkramp raakte een deel van Enschede opnieuw bedekt onder onheilspellende rookwolken.
Een grote brand bij kunststofverwerkend bedrijf Rodepa bracht in de Twentse stad bij toeschouwers de gitzwarte herinnering van 13 mei 2000 boven.
In vergelijking met de apocalyptische vuurwerkramp, die aan 23 mensen het leven kostte en een complete woonwijk van de aardbodem veegde, valt de schade nu mee. Drie bedrijven gaan in vlammen op, één werknemer van Rodepa raakt gewond. Maar de psychische averij is vele malen groter.
,,Ik droom toch niet?’’ vraagt Claudia Visser zich af. ,,Ik had 13 mei 2000 net in mijn hoofd, toen ik door het raam de rookwolken zag. Het leek alsof de tijd had stilgestaan.’’
Stadgenoot Gerard Leferink, die bij de ramp een vriend kwijtraakte: ,,Ik sta te trillen op mijn benen. Alle beelden van toen komen terug. Schreeuwende, vluchtende mensen, de vlammen. Waar hebben we dit aan verdiend?’’ Eigenaar De Paauw van Rodepa herleeft ook 2000. Bij de vuurwerkramp raakte hij ook al een bedrijf kwijt.
Burgemeester Peter den Oudsten, ’s middags bij de herdenking van de slachtoffers uit 2000, rept van een ‘extra nare herbeleving’. ,,Het is voor veel mensen al een moeilijke dag, maar deze brand maakt de herinnering nog intensiever. Bizar dat het juist nu moest gebeuren.’’