GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008  (gelezen 130747 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #420 Gepost op: 7 juni 2008, 20:56:13
http://www.delta.tudelft.nl/nieuws/1/23300

TU wachtte op gebruiksvergunning voor Bouwkunde

De TU zou van de brandweer een gebruiksvergunning voor Bouwkunde krijgen als zij aanpassingen in het pand had voltooid. Gedurende die aanpassingen en dus voordat die vergunning er was, brak de brand uit.
Connie Van Uffelen

De TU had geen gebruiksvergunning voor het pand van Bouwkunde toen de brand uitbrak, maar mocht van de brandweer het gebouw wel gebruiken. Volgens een woordvoerster van de TU zat de universiteit nog ‘in het proces om een gebruiksvergunning te krijgen’.

Daarmee bevestigt de TU berichten in NRC Handelsblad van vrijdag 23 mei dat de TU geen gebruiksvergunning had en voor het verkrijgen daarvan nog brandwerende schotten moest aanbrengen. “Wij waren al langer met de brandweer in overleg naar aanleiding van brandvertragende maatregelen in de trappenhuizen, waarna er een nieuwe vergunning kon worden afgegeven”, zegt de woordvoerster van de TU.

Met de brandweer was afgesproken dat de TU tijdens die aanpassingen het gebouw kon gebruiken. Decaan Wytze Patijn spreekt dan ook van ‘een storm in een glas water’. “Gepanikeer. NRC heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. We gebruikten het gebouw met toestemming van de gemeente.”

Op de vraag of het onverantwoordelijk was van de TU om het pand te gebruiken zolang die gebruiksvergunning er niet was, antwoordt Patijn resoluut: “Nee, natuurlijk niet. De brandweer en gemeente wisten dat het gebouw werd gebruikt. Als men het gevoel heeft dat het onveilig is, neemt men maatregelen.”

Voor nog twee andere complexen van de TU geldt dezelfde situatie als bij Bouwkunde: er wordt een vergunning afgegeven als aanpassingen zijn voltooid. De woordvoerster kan nog niet zeggen welke gebouwen het betreft.

Ook zijn er nog vijf nieuwe complexen waarvoor de aanvraag van een gebruiksvergunning in behandeling is. Het gaat om gebouwen die wel al worden gebruikt. Volgens de woordvoerster ook weer met toestemming van de brandweer. Welke gebouwen het betreft is nog niet duidelijk.

Verder zijn er nog dertien complexen waarvoor de TU een gebruiksvergunning heeft, waarbij de woordvoerster opmerkt dat zo’n gebruiksvergunning alleen nodig is voor panden waarin vijftig of meer mensen verblijven.

Overigens hoeven gebruikers van panden volgend jaar geen gebruiksvergunning meer aan te vragen. Voor gebouwen waarin meer dan vijftig mensen verblijven, kan dan worden volstaan met het aanleveren van gegevens over het gebruik en de brandveiligheidsmaatregelen. Deze nieuwe regels van de rijksoverheid gaan waarschijnlijk op 1 januari 2009 in.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #421 Gepost op: 13 juni 2008, 18:13:22
DocumentenWacht redt collectie TU Delft
door Gep Leeflang. vrijdag 13 juni 2008 | 02:57 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 13 juni 2008 | 07:22


 
APELDOORN - Het Beekbergse restauratieatelier Sterken heeft met zijn bedrijf DocumentenWacht opnieuw een aansprekende klus geklaard.

Het ontfermde zich over veertigduizend boeken en honderdduizend prenten en kaarten, die vorige maand werden gered na de brand bij de TU Delft. Afgelopen vrijdag werd nog een unieke collectie van ongeveer 75.000 dia's veiliggesteld.

Sterken heeft een reputatie hoog te houden. Het bedrijf conserveerde eerder al stukjes uit het dagboek van Anne Frank, evenals de paspoorten van de hele familie Frank. Na de moord op Theo van Gogh ontfermde het zich over alle brieven die op de plek van de moord en bij Van Goghs huis werden gelegd. Verder werden kaartjes, briefjes en knuffels die in Enschede herinnerden aan de vuurwerkramp schimmelvrij gemaakt.

Toen vorige maand brand uitbrak in de faculteit bouwkunde van de TU Delft, werd gevreesd dat Nederlands belangrijkste collectie architectuurboeken, -tijdschriften en -tekeningen van Nederland verloren zou gaan. Om te redden wat er te redden viel, werden de experts uit Beekbergen ingehuurd.

Vanaf het moment van de brand (14 mei) tot het moment dat DocumentenWacht aan de slag kon, was er dagelijks contact tussen mensen van de universiteit en het restauratiebedrijf. Deskundigen van Het Nationaal Archief, Blue Shield, de Erfgoedinspectie, Defensie en DocumentenWacht bedachten een 'aanvalsplan'. In een vrieshuis werd ruimte gereserveerd om documenten op te slaan en via een snelle invriesmethode (shockvriezen) schade te voorkomen.

Op 30 en 31 mei werd de sloop van het uitgebrande pand stilgelegd en in anderhalve dag tijd werd de ontruiming uitgevoerd. Tot verrassing van de restaurateurs uit Beekbergen bleek de schade vrijwel nihil te zijn. ,,Het unieke geval is dat alle stukken nagenoeg ongeschonden uit het bibliotheekgebouw zijn gehaald'', zegt directeur Jeroen Jochems. ,,Dit is werkelijk ongelofelijk gezien de heftigheid van de brand en het instorten van een gedeelte van het gebouw.''

Die omstandigheid vereiste de grootste zorgvuldigheid bij de berging. ,,Om de bibliotheek waren zeecontainers geplaatst voor bescherming. Bovenop het dak lagen dragline schotten om de mensen in de bibliotheek te beschermen tegen eventueel vallend puin.''

Door een raam werd alles naar buiten gebracht. Binnen in de bibliotheek zag alles er verbijsterend goed uit, merkte Jochems. ,,Je rook geen brandlucht, je zag geen roet, er was nauwelijks water binnen gekomen'', zegt hij. ,,Als je niet beter wist zou je zeggen dat het een gewone normale dag was, net als anders. Maar als je door het raam van de bibliotheek naar buiten keek, zag je een ingestort en verbrand gebouw op nog geen meter afstand.''

,,In de gang was het warmer dan 1200 graden'', weet Jochems, ,,want daar is glas gesmolten door de hitte. Het is ongelofelijk dat de bibliotheek bewaard is gebleven en er zelfs geen roet binnen is gekomen. De wind stond gelukkig van het gebouw af.''

Nadat de bibliotheek was leeggehaald, kwam er nog toestemming om afgelopen vrijdag nog één gedeelte van de kelder te bezoeken. ,,Wat daar lag was in principe al opgegeven'', zegt Jochems. ,,Die kelder ligt deels onder de verwoeste hoogbouw en als je daar iets gaat slopen is er instortingsgevaar. In het stukje net buiten de fundering mocht wel worden geborgen. We hebben daar nog 75.000 dia's vandaan weten te halen. Die vormen samen een unieke architectuurcollectie van gebouwen over de hele wereld.''

De hele collectie lag onder water. Speciale maatregelen waren nodig om te zorgen dat ze kunnen worden behouden. Daarvoor werd uitgeweken naar de Coldstore van Grolleman op de Apeldoornse Ecofactorij. ,,We hebben de dia's daar shockgevroren. Daarna is alles naar ons overgebracht om in klimaatkamers te worden gereconditioneerd.''

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/apeldoorn/3267421/DocumentenWacht-redt-collectie-TU-Delft.ece


alprokon

  • Gast
Reactie #422 Gepost op: 18 juni 2008, 16:31:01
Één brandcompartiment kan ook over verschillende verdiepingen liggen ;). In de regelgeving is er geen maximale hoogte / aantal verdiepingen gedefinieerd voor een brandcompartiment. Er is alleen een m2 eis gedefinieerd die dus over verschillende verdiepingen mag liggen. Ik denk dat naar aanleiding van deze brand daar ook nog weleens naar gekeken mag worden. Is een brand over meerdere verdiepingen (in één brandcompartiment) nog wel te bestrijden voor de brandweer.

Ik kom ook wel eens bij dubbele brand/rookwerende deuren (doorslaande klapdeuren) waar ik bij de aansluiting doorheen kan kijken. Ik vraag dan altijd of ze speciale materialen in het gebouw hebben toegepast die bij brand 'slimme' rook oplevert... Rook die weet dat hij niet voorbij de deur mag komen... Vaak kijken ze me dan raar aan maar na enige uitleg valt meestal het kwartje...  :D ;)

Een 'berucht' bedrijf is de firma Alprokon. Deze levert voorzieningen om deuren tocht / brand / rookdicht te maken. Een brandscheiding is volgens de regelgeving per definitie ook een rookscheiding.
Eigenlijk kunnen zij er niets aan doen omdat in NL de test voor rookwerendheid relateren aan de minuten brandwerendheid...  ::) Bij brand komt ook hitte vrij maar rook kan ook redelijk 'koud' zijn...

De brandwerende oplossingen van Alprokon gaan meestal uit van bij hitte opschuimende materialen. Een voorbeeld is: http://www.alprokon.nl/content/producten.php?code=226&subgroep=1201



Zoals je ziet op het plaatje is het geheel afhankelijk van de montage. Een paar millimeter te veel afgeschaafd en je kan er doorheen kijken. Daarnaast gaat de rook er gewoon doorheen omdat zo'n profiel pas echt dicht wordt als er voldoende temperatuur bij is. Dat dit kan ligt niet aan de firma Alprokon maar aan de test methode die de bouwregelgeving voorschrijft. De firma voldoet gewoon aan de norm. Gelukkig gaan we in de toekomst europese normen krijgen waarbij je moet testen met koude rook met een hoeveelheid lekverlies bij een bepaald drukverschil over de deur. Ik denk dat deze profielen niet door deze test gaan komen  ;). Maar we kunnen deze materialen nu nog niet verbieden...  :-X :-X

Deuren met rubberenflappen op de aansluiting voldoen nergens aan en moet je direct afkeuren als toezichthouder....


Bovenstaand bericht plaatst enkele zaken die los staan van elkaar in een verkeerd perspectief.

De Alprokon rookwerende profielen gebruiken géén opschuimende materialen ter voorkoming van "rookdoorslag". Hiervoor wordt een borstel met VIN gebruikt  ;)
Opschuimende materialen worden uitsluitend bij brandwerende profielen gebruikt.

Een update m.b.t. de huidige stand van zaken:
NEN-EN-1634-1 is de nieuwe Europese (brandwerende) norm die binnen afzienbare tijd de NEN 6069:2005 gaat vervangen.
Alprokon heeft inmiddels haar leveringsprogramma grotendeels volgens deze strengere norm succesvol laten testen bij Efectis (voorheen TNO) O0

In Nederland hanteren we voor de rookdichting de nog steeds “zinloze” norm NEN 6075/A1, die er van uitgaat dat de rookwering gelijk is aan 3/2 x de vlamdichtheid. Wel bestaat er inmiddels een Europese norm, NEN-1634-3, maar deze is nog (lang) niet van toepassing. Testen volgens deze norm is niet mogelijk, daar er geen testapparaat (bij Efectis) voorhanden is. We zullen dus voorlopig moeten roeien met de riemen die we hebben.

Overigens is de bijdrage van (alle) preventieve maatregelen afhankelijk van hoe ze worden toegepast, en worden verwerkt.
Een onjuiste toepassing, verkeerde details etc. reduceren deze tot soms nul.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #423 Gepost op: 14 juli 2008, 16:26:51
Onderzoeksraad buigt zich niet over TU brand
Uitgegeven: 14 juli 2008 16:20

DELFT - De Onderzoeksraad voor Veiligheid verricht geen nader onderzoek naar de brand in het gebouw van de faculteit bouwkunde van de Technische Universiteit Delft op 13 mei.
 
Dat liet de gemeente Delft maandag weten.  

De raad, waarvan mr. Pieter van Vollenhoven voorzitter is, noemt de brand "onfortuinlijk maar met een niet ongelukkige afloop".

De onderzoeksraad zal van de brand wel een dossier maken "in het kader van onze aandacht voor brandveiligheid in relatie tot het (veranderend) gebruik van gebouwen waar veel mensen komen".

(c) ANP

bron: nu.nl


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #424 Gepost op: 23 juli 2008, 08:49:16
livep2000
09:16:37 23-07-08BRANgaarne contact RAC
1500024BRW Haaglanden ( Voorlichting )

            
livep2000
09:15:54 23-07-08BRANPrio 1 DELFT (DE) BERLAGEWEG 1 Beknelling (Anders dan Vtgn: ja) (Middel HV: ja)  
1500374BRW Delft ( Kazerneaanvulling B-Brigade )
1500371BRW Delft ( Kazernealarm )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )
livep2000
08:32:12 23-07-08BRANPrio 1 DELFT (DE) BERLAGEWEG 1 Beknelling (Anders dan Vtgn: ja) (Middel HV: ja) 0081
1500504BRW Den Haag-Leidschenveen ( Lichtkrant )
1500104BRW Den Haag-Leidschenveen ( Bevelvoerder )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )

        
livep2000
08:28:10 23-07-08BRANPrio 1 DELFT (DE) BERLAGEWEG 1 Beknelling (Anders dan Vtgn: ja) (Middel HV: ja) 0634
1500519BRW Delft ( Lichtkrant )
1500371BRW Delft ( Kazernealarm )
1500024BRW Haaglanden ( Voorlichting )
1500021BRW Haaglanden ( HOvDB )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )
livep2000
08:27:57 23-07-08AMBUA1 HELI BERLAGEWEG DELFT dt bon 53456

             HELI 1420059 MKA Rotterdam-Rijnmond ( Trauma Heli Lifeliner 2 )
            
livep2000
08:26:36 23-07-08AMBUA1 BERLAGEWEG DELFT (DE) 59473
1520052GGD Den Haag-Delft ( Ambulance 52 )

            
livep2000
08:26:35 23-07-08AMBUA1 BERLAGEWEG DELFT (DE) 59472
1520051GGD Den Haag-Delft ( Ambulance 51 )

            
livep2000
08:26:33 23-07-08AMBUA1 BERLAGEWEG DELFT (DE) 59471
1520084RAD Haaglanden ( Motorambulance 15-384 )

            
livep2000
08:26:16 23-07-08BRANPrio 1 DELFT (DE) BERLAGEWEG Beknelling 0775 0631 0890
1500519BRW Delft ( Lichtkrant )
1500371BRW Delft ( Kazernealarm )
1500027BRW Haaglanden ( OvD Zuid )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #425 Gepost op: 23 juli 2008, 09:00:26
livep2000
08:32:12 23-07-08BRANPrio 1 DELFT (DE) BERLAGEWEG 1 Beknelling (Anders dan Vtgn: ja) (Middel HV: ja) 0081
1500504BRW Den Haag-Leidschenveen ( Lichtkrant )
1500104BRW Den Haag-Leidschenveen ( Bevelvoerder )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )

Ik zit er momenteel tegenover op mijn werk. Schijnt bij de sloop van het TU-gebouw en stuk beton naar beneden te zijn gevallen op een sloopkraan. Persoon zit bekneld en er stroomt olie/brandstof uit de kraan. As we speak rijden er nog steeds voertuigen met P1 voorbij.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #426 Gepost op: 23 juli 2008, 10:14:43
livep2000
09:15:54 23-07-08BRANPrio 1 DELFT (DE) BERLAGEWEG 1 Beknelling (Anders dan Vtgn: ja) (Middel HV: ja)  
1500374BRW Delft ( Kazerneaanvulling B-Brigade )
1500371BRW Delft ( Kazernealarm )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )

Man gewond geraakt bij bouwongeval Delft
23-07-08 10:04

DELFT - Bij de TU Delft is een man gewond geraakt toen een betonnen plaat op zijn graafmachine viel. De bestuurder van de shovel raakte bekneld onder de plaat.
 
Het ongeluk gebeurde rond half negen woensdagmorgen tijdens sloopwerkzaamheden bij de afgebrande faculteit Bouwkunde. Er is een traumahelicopter naar de plaats van het ongeluk gestuurd. Het bouwvoertuig stond op de Berlageweg in Delft.

Bron: Radio TV West
http://denhaag.rtvwest.nl
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #427 Gepost op: 23 juli 2008, 12:21:42
livep2000
12:15:16 23-07-08BRAN1e ts gaarne aflossen rayon rwk ivm middelhv
1500502BRW Den Haag-Escamp ( Lichtkrant )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )

            
livep2000
12:15:08 23-07-08BRAN1e ts gaarne aflossen rayon rwk ivm middelhv DELFT
1500502BRW Den Haag-Escamp ( Lichtkrant )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )

            
livep2000
12:14:16 23-07-08BRANts rwk gaarne aflossen rayon DELFT ivm middelhv
1500523BRW Rijswijk ( Lichtkrant )
1500010BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #428 Gepost op: 23 juli 2008, 13:04:43
SO is zojuist onder politiebegeleiding en per glijdend vervoer afgevoerd met de ambu.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #429 Gepost op: 23 juli 2008, 13:22:18
Ik zag ook zojuist de Lifeliner opstijgen en terug naar Rotterdam airport gaan.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat