GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008  (gelezen 130795 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #220 Gepost op: 13 mei 2008, 20:37:23
Wat natuurlijk wel een raadsel is hoe in een pand waar volop mensen aanwezig zijn, met een BMI, een brandende koffieautomaat (eerste melding over C2000) volgens BHV termen een begin van brand, niet door de BHV geblust kon worden(te lange opkomsttijd BHV??) en zich nog voor de aankomst van de eerste TS kan uitbreiden tot een uitslaande brand op één etage met een dusdanige hitte dat men besluit om zich terug te trekken van de brandende etage. Daarna breidt de brand zich heel snel uit over meerdere bouwlagen en wordt het een verloren zaak.
Inderdaad juiste conclusie om zich terug te trekken, wegens instortingsgevaar. Alleen was dat al heel snel besloten terwijl het gebouw nog uren daarna heeft stand gehouden.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #221 Gepost op: 13 mei 2008, 20:38:47
Ik heb geen OMS melding gezien...  ;)


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #222 Gepost op: 13 mei 2008, 20:43:19
De verhalen over de late blussing kan je volgens mij herleiden naar de binnenaanval, dan lijkt het voor de buitenstaander al gauw alsof men binnen koffie zit te drinken.  ;)


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #223 Gepost op: 13 mei 2008, 20:46:21
Wat natuurlijk wel een raadsel is hoe in een pand waar volop mensen aanwezig zijn, met een BMI, een brandende koffieautomaat (eerste melding over C2000) volgens BHV termen een begin van brand, niet door de BHV geblust kon worden(te lange opkomsttijd BHV??) en zich nog voor de aankomst van de eerste TS kan uitbreiden tot een uitslaande brand op één etage met een dusdanige hitte dat men besluit om zich terug te trekken van de brandende etage. Daarna breidt de brand zich heel snel uit over meerdere bouwlagen en wordt het een verloren zaak.
Inderdaad juiste conclusie om zich terug te trekken, wegens instortingsgevaar. Alleen was dat al heel snel besloten terwijl het gebouw nog uren daarna heeft stand gehouden.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.

Het feit dat de BHV'ers niet konden blussen kwam door de sterke rookontwikkeling. Zonder ademluchtbescherming zouden ze stikken natuurlijk. Kennelijk heeft de brand snel om zich heen gegrepen, waardoor de brandweer ook niets meer kon uithalen. Een gebouw wordt dusdanig ontworpen dat het een bepaalde tijd in staat moet zijn om een brand te doorstaan. Als deze tijd wordt overschreden dan moet het ontruimd worden. Je weet natuurlijk nooit wanneer het gebouw daadwerkelijk instort.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #224 Gepost op: 13 mei 2008, 20:47:46
Vragen, vragen vragen....  ;)

De BHV heeft volgens een bron - en vergeef me als ik die bron effe kwijt ben - weldegelijk een bluspoging ondernomen, die is afgebroken. En dat zal ongetwijfeld een reden hebben gehad waarover het momenteel zinloos is om nu al over te gaan speculeren. De andere taak van de BHV - het uitvoeren van de ontruiming heeft voorzover nu duidelijk wel goed gewerkt.

Wat misschien wel pijnlijk duidelijk word bij deze brand is dat je je misschien wel af kunt of misschien wel moet vragen of Brandweer Nederland wel voldoende is uitgerust om branden van grote omvang in hoogbouw te bestrijden.

Laat bij deze opmerking 1 ding wel duidelijk zijn: dit is geen kritiek over de inzet van vandaag. Gewoon een oppervlakkige beschouwing van mijn kant en ik wil daarbij dus niet de brandweer Haaglanden in diskrediet brengen.


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #225 Gepost op: 13 mei 2008, 20:52:10
mischien een hele gekke opmerking maar hoeveel gebouwen zijn niet hoger dan het gebouw wat in de brand staat en op nog veel dicht bebouwderde omgeving want ik hoorde op tv west dat ze konnen er niet bij  omdat het te hoog is  :'( hier wordt ik niet echt blij van in het centrum van denhaag staan gebouwen die hoger zijn dan deze in het kader ruimte besparing :-X
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #226 Gepost op: 13 mei 2008, 20:53:20
Volgens de regelgeving had dit (bestaande) gebouw minimaal 30 minuten:

www.bouwbesluitonline.nl ,  artikel 2.12 lid 3
Citaat
Onverminderd het eerste lid, wordt een uiterste grenstoestand van de hoofddraagconstructie van een gebruiksfunctie waarvan een vloer van een verblijfsruimte hoger ligt dan 5 m boven het meetniveau, gedurende 30 minuten niet overschreden bij de
volgens NEN 6702 bepaalde bijzondere belastingscombinaties die kunnen optreden bij brand.

Als het nieuwbouw geweest was van de afgelopen jaren had het minimaal 90 minuten moeten blijven staan

www.bouwbesluitonline.nl ,  artikel 2.9 lid 4
Citaat
Onverminderd het eerste lid, wordt een uiterste grenstoestand van de hoofddraagconstructie van een gebruiksfunctie waarvan een vloer van een verblijfsgebied hoger ligt dan 5 m boven het meetniveau, gedurende 90 minuten niet overschreden bij de volgens NEN 6702 bepaalde bijzondere belastingscombinaties die kunnen optreden bij brand.

Hiervan kan je bij stenen/betonnen gebouwen weer 30 minuten vanaf trekken dus kom je op minimaal 60 minuten uit:

www.bouwbesluitonline.nl ,  artikel 2.9 lid 6
Citaat
In afwijking van het vierde en vijfde lid, wordt de tijdsduur van de brandwerendheid met 30 minuten verlaagd, indien de volgens NEN 6090 bepaalde permanente vuurbelasting van het bouwwerk waarvan de hoofddraagconstructie deel uitmaakt niet groter is dan 500 MJ/m².

De feitelijke weerstand van brand van de hoofddraagconstructie zal dus volgens de regelgeving tussen de 30 en 60 minuten gelegen hebben... ;)


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #227 Gepost op: 13 mei 2008, 20:54:44
mischien een hele gekke opmerking maar hoeveel gebouwen zijn niet hoger dan het gebouw wat in de brand staat en op nog veel dicht bebouwderde omgeving want ik hoorde op tv west dat ze konnen er niet bij  omdat het te hoog is  :'( hier wordt ik niet echt blij van in het centrum van denhaag staan gebouwen die hoger zijn dan deze in het kader ruimte besparing :-X
je heb helemaal gelijk de mensen van de brandweer ddoen hun best en ik wil ook een hele grote compliment geven aan de bhv ploeg th  O0 voor de ontruiming
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #228 Gepost op: 13 mei 2008, 20:56:39
mischien een hele gekke opmerking maar hoeveel gebouwen zijn niet hoger dan het gebouw wat in de brand staat en op nog veel dicht bebouwderde omgeving want ik hoorde op tv west dat ze konnen er niet bij  omdat het te hoog is  :'( hier wordt ik niet echt blij van in het centrum van denhaag staan gebouwen die hoger zijn dan deze in het kader ruimte besparing :-X

de bouwkundige voorzieningen van een gebouw zijn deels afgeleid van de hoogte van een gebouw. De hoofddraagconstructie van een woongebouw moet als het gebouw hoger is dan 13 meter minimaal 2 uur weerstand hebben tegen brand. Dit betekent dus feitelijk dat een nieuwbouw woongebouw nooit instort.

Een kantoorgebouw, nieuw, moet minimaal 90 minuten weerstand hebben tegen brand. Dit mag je voor een stenen/betonnen gebouw weer reduceren met 30 minuten waardoor je op 60 minuten uitkomt.


Dit is allemaal terug te lezen op www.bouwbesluitonline.nl in afdeling 2.2  :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #229 Gepost op: 13 mei 2008, 21:03:14
Bij de Gamma brand in Doetinchem dezelfde discussie. Blijkbaar kunnen wij als brandweer in bepaalde gebouwen, (grote industriepanden) maar nu ook hoogbouw gewoon niets uitrichten. Oftewel, is de slagkracht van de operationele diensten wel voldoende, sluit de regelgeving wel aan op de mogelijkheden van de operationel dienst van de brandweer.
Kijk even naar de discussie over minder personeel op een TS, ruimere opkomstijden omdat men de aanrijtijden niet waar kan maken.
Ik weet dat je er niet wakker van moet liggen, maar hoe kan ik nu aan een burger uitleggen dat >150 brandweerlieden niet in staat zijn om een brandende etage te blussen. ::)
En terecht de opmerking, hoeveel gebouwen van dezelfde leeftijd en afmeting staan er nog in Nederland die dus eigenlijk bij een binnenbrand hoger als 6e bouwlaag reddeloos verloren blijken te zijn.

Overigens gen kwaad woord over de BHV. De lesboeken zijn hier duidelijk over, alleen een begin van brand mogen ze proberen te blussen. Zodra er rook is (en bij welke brand is dat niet zo?) moeten ze de ruimte verlaten en beginnen met het ontruimen van de betreffende afdeling.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar