GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008  (gelezen 130788 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #260 Gepost op: 14 mei 2008, 00:00:39
http://www.depers.nl/binnenland/201402/Van-Delftse-schatkamer-is-niets-meer-over.html

Van Delftse schatkamer is niets meer over

Door: Marten Blankesteijn
Gepubliceerd: vandaag 22:54
Update: vandaag 23:47

Van de wereldwijd toonaangevende architectuurfaculteit is niets meer over. Dat het gebouw na een felle brand instortte is erg, maar de echte ramp vond binnen plaats: het verlies van de ‘schatkamer’ en veel unieke kennis.

Het moest een gigantisch feest worden, morgen in de TU Delft. Na jarenlange voorbereidingen zou dan eindelijk de ‘schatkamer’ van de bouwkundefaculteit worden geopend. Honderden maquettes, soms zelfs duurder dan 50.000 euro, bijzondere schaalmodellen van beroemde architecten als Gerrit Rietveld, een unieke stoelencollectie uit de negentiende en begin twintigste eeuw, enzovoort. Stuk voor stuk onvervangbare schatten die de universiteit ‘graag opnieuw onder de aandacht wil brengen’, zo liet de TU Delft vorige maand nog trots weten. Maar een dag voor de opening is er geen schat meer over.

Gisterochtend, rond negen uur, ontstaat er kortsluiting in een koffiezetapparaat op de zevende etage van het bouwkundecomplex. De vlammen grijpen snel om zich heen. Brandende panelen vallen op de laagbouw, waardoor ook de begane grond binnen afzienbare tijd in lichterlaaie staat. Urenlang zien studenten, medewerkers en ramptoeristen van een afstandje hoe hun faculteit langzaam in rook opgaat. Even voor vijf uur stort een vleugel van het gebouw in.

‘Er is een ramp gebeurd’, zegt Leen van Duin, hoogleraar Architectonisch Ontwerpen aan de TU Delft. ‘Voor de universiteit, voor het architectuuronderwijs in Nederland en voor de architectuur.’

Niet alleen de schatten zijn naar alle waarschijnlijkheid verworden tot een hoopje as onder een betonnen plaat. Ook voor de inhoud van de bibliotheek, met 40.000 boeken en heel veel originele tekeningen – ‘Uniek in Europa, en misschien zelfs wereldwijd’, zegt Van Duin – wordt gevreesd. ‘Heel veel kennis is opeens verdwenen. Zelf ben ik mijn onderzoeksarchief, colleges en allerlei documenten kwijt. Op 4 juni zou een tentoonstelling van mij worden geopend, maar daar is waarschijnlijk ook niets meer van over. En zo heeft iedere medewerker en ook iedere student soortgelijke verhalen. De immateriële schade is enorm.’




free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #262 Gepost op: 14 mei 2008, 00:54:52
De verhalen over de late blussing kan je volgens mij herleiden naar de binnenaanval, dan lijkt het voor de buitenstaander al gauw alsof men binnen koffie zit te drinken.  ;)

ik weet het niet maar ik dacht dat wel duidelijk was dat dat niet meer mogelijk was   O0 ;D :D
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #263 Gepost op: 14 mei 2008, 08:39:23
'Brand meester' bij TU-Delft
Uitgegeven: 14 mei 2008 08:25
Laatst gewijzigd: 14 mei 2008 08:26

DELFT - De brandweer heeft woensdagmorgen om 6.00 ur het sein brand meester gegeven. Een woordvoerder van de brandweer heeft dat gezegd. Het uitgebrande gebouw van de Delftse Technische Universiteit smeult nog een beetje na.
 
Ongeveer twintig brandweermannen houden toezicht. Vanwege instortingsgevaar kunnen ze niet dichtbij het gebouw komen.  

Volgens een woordvoerder van de brandweer gaan deskundigen van een sloopbedrijf woensdag zo snel mogelijk onderzoeken hoe de situatie in het pand is.

bron: nu.nl




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #265 Gepost op: 14 mei 2008, 11:03:08
http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=44966

Brand meester

Woensdagmorgen 14 mei heeft de brandweer het sein 'brand meester' gegeven. Gisteren, dinsdag 13 mei, is er brand uitgebroken in het gebouw van de faculteit bouwkunde van de TU Delft. Het gebouw is volledig afgebrand. Bij de brand zijn geen gewonden gevallen. Omdat er nog gevaar van instorting is, mag binnen een straal van 100 meter niemand het gebied in. Uit metingen blijkt, dat er geen asbest of andere gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.

Omgeving afgezet
De politie heeft na het uitbreken van de brand de directe omgeving afgesloten. Vanwege instortingsgevaar is het gebied binnen een straal van circa 100 meter rond het afgebrande gebouw met hekken afgezet. Inmiddels is de Schoemakerstraat vrijgegeven.

Evacuatie en terugkeer
De meeste geëvacueerde bewoners hebben zelf een slaapplek voor de nacht geregeld, acht bewoners zijn ondergebracht in een hotel. Om de terugkeer van bewoners naar hun woningen voor te bereiden, bekijken politie en woningcorporatie Duwo de situatie te plekke. In de loop van de ochtend volgt hierover meer informatie.

Zet ramen en deuren open
Uit metingen is gebleken dat geen gevaarlijke stoffen of asbestdeeltjes zijn aangetroffen. Het advies van gisteren om vanwege de rook ramen en deuren te sluiten is niet langer van toepassing. Het advies luidt nu: zet ramen en deuren open en ventileer.

Meer informatie
Voor vragen kunnen burgers terecht bij telefoonnummer 14015 (zonder kengetal). Het meest actuele nieuws is te vinden op de website van RTV West. Op de radio is RTV West te vinden op 88.9 op de kabel en 89.3 FM.

Wat is er precies gebeurd?
Dinsdagmorgen 13 mei is brand uitgebroken op de 7e verdieping van de faculteit bouwkunde (Berlageweg) van de TU Delft. Bij de brand zijn geen gewonden gevallen en uit metingen blijkt dat er geen asbest is vrijgekomen. De evacuatie van mensen in het gebouw is goed en snel verlopen. Toen dinsdagmorgen de brand uitbrak, heeft de bedrijfshulpverlening van de TU Delft een eerste bluspoging ondernomen. Daarbij is een brandmelder geactiveerd en de brandweer gealarmeerd. Toen de brandweer eenmaal ter plaatse kwam bleek het al te gaan om een uitslaande brand. Het pand (met mogelijk 200 tot 300 aanwezigen) was al snel door de TU ontruimd, waardoor er geen slachtoffers zijn gevallen. De brandweer heeft enige tijd van binnenuit geprobeerd de brand te bestrijden. Dit kon niet volgehouden worden vanwege de hitte en het mogelijke instortingsgevaar. Dinsdagmiddag is een deel van het gebouw ingestort en is de brand uitgebreid naar de benedenverdiepingen. Om 6 uur 's ochtends heeft de brandweer het sein 'brand meester' gegeven. Vanaf de derde verdieping omhoog is het pand volledig afgebrand.  

 

Het gebouw voldeed aan de brandeisen. Een onderzoek naar de oorzaak van de brand volgt nog. De burgemeester heeft aangedrongen om snel tot sloop over te gaan, vanwege veiligheid. Brandweer en TU Delft zullen een sloopplan maken.

 

Bericht is bijgewerkt op 14 mei 10.00 uur.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #266 Gepost op: 14 mei 2008, 11:09:38
http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=44966

TU geeft voorlopig college in tenten

DELFT - De ruim 3000 studenten Bouwkunde van de Technische Universiteit krijgen vanaf volgende week college in tenten en andere gebouwen in de buurt. Een woordvoerster van de universiteit heeft dat woensdag gezegd.
De TU heeft de studenten woensdagochtend op de hoogte gebracht van de noodplannen. Ongeveer achthonderd medewerkers van de faculteit zullen de komende tijd zoveel mogelijk met laptops vanuit huis of andere plekken werken.
Volgens de woordvoerster bieden veel bedrijven en instellingen uit de buurt leegstaande ruimten aan die de universiteit de komende maanden kan gebruiken.

De TU zal de komende tijd onderzoeken waar studenten en medewerkers op middellange termijn kunnen worden gehuisvest zolang het nieuwe faculteitsgebouw nog niet klaar is voor gebruik.
(ANP)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #267 Gepost op: 14 mei 2008, 11:54:53
Citaat
De brandweer heeft enige tijd van binnenuit geprobeerd de brand te bestrijden. Dit kon niet volgehouden worden vanwege de hitte en het mogelijke instortingsgevaar
Nu heb ik uit eerste hand vernomen dat het met die hitte bij de binnenaanval best meeviel. niet extremer als een andere binnenbrand, en dat ze lekker aan het werk waren met een LD straal vanaf een stijgleiding.
Toen is de opdracht gekomen om het pand te verlaten, omdat men instorting vreesde. En dat gebeurde ook 5 uur later.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #268 Gepost op: 14 mei 2008, 12:10:33
Nu heb ik uit eerste hand vernomen dat het met die hitte bij de binnenaanval best meeviel. niet extremer als een andere binnenbrand, en dat ze lekker aan het werk waren met een LD straal vanaf een stijgleiding.
Toen is de opdracht gekomen om het pand te verlaten, omdat men instorting vreesde. En dat gebeurde ook 5 uur later.

Natuurlijk, nu is dat eenvoudig te zeggen. 5 Uur later. Maar wat als het vijf uur eerder was. Ik vind het een prima call om bij twijfel en geen mogelijke SO's je als brandweer terug te trekken. Waarom zou je het risico nemen voor wat beton?

Ik heb de gehele dag een uitzicht gehad op de bovenste meter van het gebouw (de rest word aan mijn ogen ontrokken door overige gebouwen). Het verbaasde mij dat het gebouw het zolang uit heeft gehouden. Ook als je nu kijkt, wat staat er nog. Toen ik naar huis ging, en van een paar kilometer het gebouw zag, keek je er dwars doorheen. (Chapeaux voor de bouwers in de zestiger jaren als ik het goed heb). Zelfs de gedeeltelijk instorting heeft de hoofdconstructie niet mee genomen.

Ik heb de brand gezien rond 9:45, toen ik er langs reed. Drie etages uitslaand op een hoogte waar de HW en AL niet echt bij konden komen. Behoorlijk uitgebreid.

Een van de grote vraagtekens is waarom de brand zo snel uitgebreid is. (paar pagina's terug). Deze vraag is direct een van de antwoorden op de vraag waarom terugtrekken. Het vuur mag dan niet te heet zijn geweest, het ging sneller door het gebouw heen dan verwacht. Voor je het weet heb je een ingesloten team en kunnen de vlaggen weer half stok.

Resume:
- Twijfels over de constructie (al dan niet terecht)
- Oncontroleerbare uitbreiding
- Weinig mogelijkheden om op alternatieve wijze een redding/extractie van je team te doen

Ik zeg prima beslissing om naar buiten te gaan:D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #269 Gepost op: 14 mei 2008, 12:34:38
Waarom zou je het risico nemen voor wat beton? [..] Voor je het weet heb je een ingesloten team en kunnen de vlaggen weer half stok.
Liever wat maquettes en wat oude antieke stoelen naar de knoppen dan een paar mensenlevens. Ook al is dat antiek ook onbetaalbaar, een mensenleven is veel en veel meer waard :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon