GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008  (gelezen 130803 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

geenbrandweerman

  • Gast
Reactie #300 Gepost op: 14 mei 2008, 22:20:43
Citaat
Sorry, maar ik ga niet helemaal mee met je redenatie.

Stel dat er een nieuwe koffieautomaat is neergezet.
Door een groter vermogen dan dat van de oude automaat was de geplaatste zekering niet afdoende.
Daarom maar een stap zwaarder afgezekerd of een trage zekering geplaatst . Echter de bedrading is niet aangepast.
Het is dan mogelijk dat de kortsluitstroom niet hoog genoeg is om de zekering op tijd, dus voor het uitbreken van brand te laten smelten.

Sorry, maar dit is echt geen geloofwaardig scenario.
Zekeringen worden niet begroot naar het apparaat, maar naar
groep 16 - 25 of meer Ampere.
Een apparaat moet voldoen aan een veiligheidskeuring, en deel daarvan
is het bepalen van het vermogen (aansluitwaarde). Als dat substantieel
groter is 16 A (3680W) (standaard groepszekering) moet een alternatieve 25A (blauw) of 3-fase
(rood) steker gebruikt worden.
Dat laatste gebeurt wel maar niet vaak want slecht installeerbaar/verkoopbaar.

Dit type apparaat is bedoeld voor
gewone 16A groepen en dat is qua vermogen meer dan zat.
Ze zitten dan ook met een gewone netsteker in een gewone wandcontactdoos.

De bedrading vh gebouw moet voldoen aan NEN 1010 (de oude) en is dus berekend
op 16A continue (2.5 mm2) en de bijbehorende prospective short circuit current
van minimaal 6000 Amp. (tot de zekering , -elke zekering- afslaat)

Deel van de veiligheidskeuring van een apparaat is
de beveiliging tegen droogkoken.
In mijn praktijk zie ik wel apparaten voorbijkomen waar slechts
1 regelaar de temperatuur in de gaten houdt. Raakt die defect, dan
staat zo'n apparaat constant te koken en treedt de overdrukbeveiliging
van de "boiler" in werking. Komt er geen water meer bij, dan
kookt ie droog, en het opgewekte warmtevermogen kan nergens heen
en uiteindelijk wordt ie zo heet dat er brand ontstaat.
Daarbij treedt meestal geen kortsluiting op
 en ook geen aardlek. Aardlek schakelaars vindt je eigenlijk
alleen maar in huishoudens, omdat professionele apparaten vaak
grotere lekstromen hebben naar aarde en deze dan veel te vaak
aanspreken.
Alle electrische apparaten moeten , voordat ze een ce-keur mogen
voeren voor dit soort defecten een dubbele beveiliigng hebben.
Ook de waterkoker en de koffiezetter in de keuken. Echter
wordt de 2e veiligheid  nogal eens uit-gedesigned tussen typekeuring
en massaproductie. Ook worden defecte begrenzers wel eens
overbrugt door haastige reparateurs.

Er zijn natuurlijk nog legio andere oorzaken mogelijk, maar een elektrisch
apparaat brandt niet zomaar. Als dit een systematische fout is van
de betreffende koffieautomaat, dan staan ons nog heel
wat koffiebrandjes te wachten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #301 Gepost op: 14 mei 2008, 23:17:55
Bouwkunde wil draad snel weer oppakken

http://www.nrc.nl/binnenland/article1086771.ece/Bouwkunde_wil_draad_snel_weer_oppakken

Gepubliceerd: 14 mei 2008 14:39 | Gewijzigd: 14 mei 2008 15:29

Door onze redacteur Harm van den Berg

Delft, 14 mei.
 
Zo snel mogelijk overgaan op het normale schema. Dat was vanmorgen de boodschap die de bestuurders van de faculteit Bouwkunde in de aula van de Delftse universiteit lieten horen aan studenten en medewerkers.

Op korte afstand staat het hoofdgebouw van ‘Bouwkunde’, vanaf de derde verdieping niet meer dan een zwartgeblakerd staketsel, na te smeulen. Om zes uur vanmorgen gaf de brandweer het sein ‘brand meester’, ruim twintig uur nadat de brand op de zesde verdieping was uitgebroken. Die brand ontstond na kortsluiting in een koffieautomaat.

Voor het gebouw aan de Berlageweg ligt een massa grijs puin dat gisteren aan het eind van de middag met geraas naar beneden kwam toen het noordwestelijk deel van de hoogbouw instortte. De brandweer, met 185 man van diverse korpsen en 50 wagens present, kon een snelle uitbreiding van de brand niet tegenhouden. Binnen was het door het vuur en later door het instortingsgevaar veel te gevaarlijk, aan de buitenkant bleek blussen niet erg effectief omdat de hoogwerkers niet verder reikten dan halverwege. Het vuur verspreidde zich in de ochtenduren snel door het hele gebouw, eerst naar boven daarna weer naar de lagere verdiepingen.

Begin 2001, na de cafébrand in Volendam, drong de Delftse brandweer er bij het universiteitsbestuur op aan om het brandgevaar in enkele faculteiten aan te pakken. Er kwamen omvangrijke plannen, die echter niet geheel werden uitgevoerd. Wegens de hoge kosten werd afgezien van een sprinklerinstallatie. In overleg met de brandweer zijn toen wel andere aanpassingen aangebracht zoals een nieuwe vluchttrap aan de buitenzijde. Ook werd een helder vluchtplan geëist en dat heeft volgens decaan van de faculteit Wytze Patijn „uitstekend gewerkt”. De honderden studenten en medewerkers waren na het eerste alarm van kwart over negen in enkele minuten op straat.

Niet alles is in de brand verloren gegaan. De woordvoerder van de brandweer meldde vanochtend dat de lagere verdiepingen in tact zijn. Het kan betekenen dat de belangrijke bibliotheek ook behouden is. Verder lijken de grote kelders onder het gebouw nog in tact, constateert de brandweer.

De bestuurders van faculteit en universiteit zeggen dat zij streven om vanaf maandag lesprogramma en projecten voor de studenten te hervatten. Dat kan door tenten te gaan gebruiken, leegstaande kantoren in de directe omgeving te huren en door zoveel mogelijk met laptops thuis te gaan werken.

Intussen wordt de sloop van het bijzondere gebouw voorbereid. Het ontwerp van architect Johan van den Broek, van het befaamde Rotterdamse architectenbureau Van den Broek en Bakema dateert uit de jaren zestig en kon officieel in 1970 in gebruik worden genomen. Het wedijvert met de aula van de TU Delft, ook een ontwerp van Van den Broek, om de titel ‘belangrijkste gebouw’ van de TU. Volgens Meindert Booij, thans partner in het architectenbureau kent de hoogbouw, ontstaan in de jaren zestig uit een wedstrijd tussen de hoogleraren architectuur in Delft, tot in detail. Hij liep er als student en was in de afgelopen jaren ook betrokken bij allerlei aanpassingen. „Het gebouw was ontworpen voor 900 studenten, maar moest al gauw worden aangepast voor 1.200. Dat gebeurde door er extra vloeren in te hangen”, aldus Booij. Nu zijn er bijna 3.000 bouwkundestudenten geregistreerd. „Dat betekent dat we regelmatig bezig zijn geweest om het gebouw up-to-date te houden, maar niet iedereen kon een eigen werkplek krijgen”, aldus Booij. Deze vrijdag zou hij weer overleggen over een verbouwing van enkele ruimtes om de plaatsing van langere werktafels met computers mogelijk te maken.

„We zijn er allemaal een beetje kapot van, Het was een fantastisch gebouw, kijk alleen eens naar de balkons, balkons aan hoogbouw die ook nog werden gebruikt”. Tegen het hoge gebouw zijn lagere vleugels gezet, door Booij „dozen” genoemd en juist die aanbouw leverde bij het blussen problemen op. De brandweer moest hierdoor op afstand blijven.



Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #302 Gepost op: 15 mei 2008, 06:28:34
Hoogbouw uit jaren zeventig reddeloos
Door JEROEN DE VREEDE

Een flinke brand is in veel hoge gebouwen uit de jaren ’60 en ’70 amper te bestrijden. De bouweisen waren destijds veel soepeler dan tegenwoordig. Dat maakt brandbestrijding een haast onmogelijke opgave.
 
Veel ziekenhuizen kennen hoogbouw die door het ontwerp moelijk te bereiken is.
Het gaat om vele duizenden gebouwen. Zo is de helft van de ongeveer 60.000 kantoren in Nederland gebouwd voor 1975. De eerste Nederlandse regels voor brandbestrijding in hoogbouw stammen uit 1978. Het bouwkundepand van de TU Delft dat dinsdag afbrandde, stamt uit 1970.

,,Dergelijke hoogbouw uit de jaren ’60 en ’70 met deze opzet is berucht: een brede onderkant en een smalle toren erbovenop,’’ zegt hoogleraar rampenbestrijding Ben Ale. ,,Die brede onderkant maakt het onmogelijk van buitenaf iets aan brandbestrijding te doen. De brandweer kan er simpelweg niet bij.’’

Bij nieuwbouw van hoge panden gelden wel strenge regels, maar ook dan is het behoud van het pand niet het eerste doel.

,,Eerst alle mensen eruit, dan pas de brandweer erin,’’ luidt de regel. Sprinklerinstallaties en brandwerende compartimenten moeten in hoogbouw zorgen voor genoeg evacuatietijd.

,,Als het dan nog veilig is naar binnen te gaan, zal de brandweer een poging doen het pand te redden. Is het niet veilig, dan is het jammer,’’ zegt Koos Scherjon van brandweervereniging NVBR. ,,De brandweer in Delft had nauwelijks een mogelijkheid het pand dinsdag te redden. Dat heeft alles met de bouwstijl te maken. Ik ga ervan uit dat met de huidige regelgeving moderne hoogbouw meer kans heeft een brand te doorstaan dan dat pand in Delft heeft gehad.’’

Volgens Ale en Scherjon is bij de brand in Delft alles volgens verwachting verlopen: de brand ontwikkelde zich door de oude architectuur en het ontbreken van moderne brandwerende technieken erg snel, maar tegelijkertijd functioneerde de hulpverlening goed en was iedereen op tijd geëvacueerd. Ale: ,,Dat een pand uitbrandt is zonde, maar een eigenaar moet weten dat bij oude panden die kans groot is. Wees blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen.’’

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/2291707/Hoogbouw_uit_jaren_zeventig_reddeloos.html
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #303 Gepost op: 15 mei 2008, 10:34:29
Ik heb mijn boekjes nog niet doorgenomen, maar tijdens een discussie op mijn werk kwam ik op het begrip kabel/goten. Wellicht dat iemand hier met verstand van zaken er iets over kan melden.

In de loop der jaren is de inrichting van veel kantoorpanden behoorlijk veranderd. Waar eerst alleen wat stroom kabels liepen is vanaf ongeveer de jaren zeventig langzaam maar zeker een explosie geweest van technische voorzieningen in kantoorpanden. Met de opkomst van de Terminals, desktop computers, printers en Internet als gemeengoed In de tachtiger jaren met name is er een explosieve groei geweest van de desktops, waarbij iedere bureau *** (ik ben er zelf ook een hoor ;)) een werkstation op zijn bureau kreeg, die aangesloten was op een centraal netwerk (Via een ster of wat voor netwerk dan ook).

Met name in kantoorpanden zie je dus een grote diversiteit van kabels kris-kras door zo een pand heen lopen. De gemiddelde werkplek heeft op dit moment denk ik meerdere stroom voorzieningen, een of meer UTP aansluitingen, een telefoon aansluiting. Daarnaast liggen er door een pand nog kabels voor printers (stroom en netwerk), bewegingmelders, brandmelders, Temperatuur meters en bedieningen voor airco's, etc, etc. (deels zijn zaken inmiddels vervangen door draadloos, maar veel blijft ook liggen). Deze infra structuur beperkt zich niet door de brandcompartimenten (horizontaal en verticaal).

Daarnaast zijn veel van deze kabels voorzien van een kunststof mantel en een koperen kern. Koper is een goede warmte geleider en kunststof heeft de irritante gewoonte te branden, smelten en een hoop smerige rookgassen af te geven.

Wat mijn uiteindelijke vraag is, wat doen deze zaken voor de branduitbreiding. Ik denk daarbij met name aan twee scenario's
1) Het koper geleidt de hitte en zorgt voor een paar meter verder dat het kunststof ontbrand. Eerst zal de mantel smelten, das denk ik niet zo een probleem (Valt eraf, weg van de warmte bron), maar met name op de koppelstukken (bijv. stekkerdoos) zal de brandbare massa langer aan de hitte worden blootgesteld.
2) Eventuele brandende mantels zullen brandend smelten en de lager liggende delen van de mantel ook kunnen ontsteken. In een verticale schacht, zal een eventuele brandende mantel druipen langs de kabel en daardoor (in mijn ogen) een branduitbreiding naar beneden kunnen bewerkstelligen. Daarnaast zou eventueel brandende mantel omlaag kunnen vallen en daar onder aan de schacht/goot vuil en stof kunnen ontsteken en de kabel van onderen kunnen ontsteken. Mocht dit gebeuren dan kan de brand zich op een veel lager niveau in eens op een andere etage horizontaal kunnen verspreiden.

Zo maar wat hersenspinsels, puur vanuit een beetje filosoferen naar aanleiding van deze brand en de soms snelle verspreiding van de brand.

In mijn ogen zou Pyrolyse in de goten en de snel toenemende hitte van de totale brand een van de verklaringen kunnen zijn voor de horizontale en verticale uitbreidingen. Bouwkunde hangt toch ook veel samen met rekenmodellen, autocad, etc Dus veel computers en wellicht ook veel oude bekabeling (en stof en vuil!)

Wellicht ongefundeerd. Wellicht grote onzin. Ik ben benieuwd naar de mening van de deskundigen :D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


wrd frank

  • Gast
Reactie #304 Gepost op: 15 mei 2008, 11:21:19
Een aantal jaren geleden is er in Lelystad ook een brand geweest in een gebouw dan volgens mij ongeveer even oud was.
Het probleem daar waren de luchtkanalen.
Die waren nog niet voorzien van brandkleppen.
Misschien dat dit op de TU ook mee speelt.
Hierdoor krijg je namelijk een grotere zuigkracht.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #305 Gepost op: 15 mei 2008, 11:42:58
Citaat
Wellicht ongefundeerd. Wellicht grote onzin. Ik ben benieuwd naar de mening van de deskundigen

ben niet deskundig maar wel met de materie bekend. Brand ontstond in een koffie automaat in een coffeecorner. Meestal liggen toiletgroepen, keukentjes etc verticaal exact boven elkaar in de hoogbouw. Makkelijk voor de leidingen. Bouw uit 1970, ga er maar vanuit dat de vloeren/plafonds niet brandwerend gescheiden waren. Oftewel de kabeldooorvoer niet voorzien van een brandklep of dichtgezet met brandvertragend purschuim. Dus als die automaat goed brand, en de overige materialen op de plek van het onstaan ook trekken de hete brandgassen omhoog. Als er dan een opening zit in het plafond die weer in een zelfde omgeving een etage hoger uitkomt zullen die hete brandgassen zich daar verspreiden en ook weer onsteken. Denk dat dit wel ongeveer is wat er gebeurd is waardoor zo snel 4 etages in brand stonden.
En geleiding van warmte wat jij beschriijft klopt, wel maar ik denk dat de buitenmantel sneller brand als dat de kern wordt opgewarmd. En kabelschaten zijn berucht vanwege de branduitbreiding omhoog, maar ook naar beneden, met name vanwege de rommel op de bodem en het vallen van brandend materiaal.

Ik kom nog wel eens in een soortgelijk gebouw in Delft, brandwerende scheidingen met rubberflappen, met kieren zo groot dat je hand er tussen door past. Aan de bovenzijde een kier van meer dan 1 cm. Maar voldoet aan de regels voor bestaande bouw zegt de brandweer  :-\
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maitre Nageur

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • WRB, TRB
    • Website Waddinxveense Reddingsbrigade
Reactie #306 Gepost op: 15 mei 2008, 12:11:30
11:44:42 15-05-08 Prio 2 DE TEL CONTACT RAC TU DELFT Bouwkunde BERLAGEWEG 1 Binnenbrand 0138 0863 Universitair onderwijs
805151144421500523 1500523 BRW Rijswijk ( Lichtkrant )
805151144421500161 1500161 BRW Rijswijk ( Kazernealarm )
805151144421500010 1500010 BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )
"whatever can go wrong, will go wrong."


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #307 Gepost op: 15 mei 2008, 13:40:07
...En geleiding van warmte wat jij beschriijft klopt, wel maar ik denk dat de buitenmantel sneller brand als dat de kern wordt opgewarmd. En kabelschaten zijn berucht vanwege de branduitbreiding omhoog, maar ook naar beneden, met name vanwege de rommel op de bodem en het vallen van brandend materiaal....

Ik denk ook dat de buitenmantel sneller brand op de "brandlocatie". Maar koper geleid goed, en ik vroeg mij ook af of je hiermee een ontsteking kan krijgen verder van de brandhaard af, oftewel een snellere uitbreiding. Bijv. door een brandvertragende bouwkundige voorziening heen?
Nog even als aanvulling. De kabels in goten en schachten zijn op bepaalde punten samengebonden als kabelboom en hebben dan dus veel massa, kan veel warmte in en kan dit ook lang afgeven. (denk ik:))
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #308 Gepost op: 15 mei 2008, 14:09:55
 :o
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


rob4

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #309 Gepost op: 15 mei 2008, 18:52:14
Heb deze nog niet langs zien komen
http://www.dumpert.nl/mediabase/105731/46ccb8cd/bouwkunde_gebouw_delft_stort_in.html

Toch wel apart zo´n brand. Er zijn ook een aantal voertuigen opgeroepen via de telefoon om te helpen dus er zijn meer voertuigen TP dan op de P2000 staat.