GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand TU Delft Berlageweg 1 - Delft 13-05-2008  (gelezen 130779 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #360 Gepost op: 20 mei 2008, 10:36:07
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/bdbinnenland/3146959/Faculteitsgebouw-TU-voldeed-aan-voorschriften.ece

Faculteitsgebouw TU voldeed aan voorschriften
dinsdag 20 mei 2008 | 10:13 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 20 mei 2008 | 10:15

Tekstgrootte  
DELFT (ANP) - Het gebouw van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft dat vorige week door brand werd verwoest, voldeed aan de huidige brandveiligheidsvoorschriften voor bestaande bouw. Dat maakte de gemeente Delft dinsdag bekend.

Volgens de gemeente gelden voor bestaande bouw minder strenge eisen dan voor nieuwbouw. De veiligheidsregels zijn opgenomen in het bouwbesluit van 2003.

,,De regelgeving in het bouwbesluit is opgezet met het doel om mensen veilig in gebouwen te laten verblijven en in mindere mate op het gebruik van gebouwen. Het faculteitsgebouw voldeed aan de geldende normen en voorschriften. Iedereen heeft veilig kunnen vluchten en er zijn geen gewonden gevallen'', aldus de gemeente.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #361 Gepost op: 20 mei 2008, 11:05:51
Pampje, Zouden Jan Bron en Hugo Kraal het dan zo mis hebben of meten we met twee maten en dient er een ander belang.

Meester banketbakker Ale wel, immers hij sprak o.m. over 20 minuten in de zin branddoorslag, maar is niet rouwig om het verlies en de sloopkogel doet inmiddels haar werk.

 'Gebouw TU Delft niet brandveilig'
Uitgegeven: 18 mei 2008 08:50
Laatst gewijzigd: 18 mei 2008 20:09

AMSTERDAM - Het faculteitsgebouw van de TU Delft dat afgelopen week uitbrandde, was volgens de Delftse brandweercommandant Jan Bron niet brandveilig.
 
Dat zegt Bron zondag in De Telegraaf. Hij had de leiding over de bluswerkzaamheden.  

De brandweer zou bij een recente controle hebben geadviseerd om brandcompartimenten aan te leggen. Daardoor kan een brand zich minder snel uitbreiden. De brandweer kon de universiteit niet dwingen het gebouw aan te passen, omdat voor oudere gebouwen andere eisen gelden dan voor nieuwere gebouwen.

Materiaal

Het universiteitsgebouw voldeed wel aan de brandveiligheidseisen. Deze worden momenteel gebaseerd op het evacuatieplan van een gebouw. "Hieraan voldeed het gebouw van Bouwkunde, zoals we allemaal gelukkig hebben kunnen vaststellen", aldus de persvoorlichter van de universiteit.

Gebouwen die in het verleden gebouwd zijn, zoals het gebouw van de TU Delft die als bouwjaar 1970 kent, hoeven zich enkel aan de kwaliteit van een evacuatieplan te houden om te voldoen aan de brandveiligheidseisen.

Nieuwbouwprojecten moeten daarentegen ook gebouwd zijn met het juiste brandveilige materiaal.

Normen

Het Nederlands centrum voor normalisatie NEN, dat normen voorschrijft, wees er vrijdag op dat de veiligheidsvoorschriften in het algemeen minimaal zijn. Ze zouden vooral zijn gericht op het laten ontsnappen van mensen.

Inboedel

Bij een gebouw met veel kostbare inboedel zou een hoger veiligheidsniveau wenselijk zijn. De brandweer kon tijdens de brand onder meer tweehonderd stoelen van beroemde ontwerpers als Gerrit Rietveld redden.

De brand ontstond dinsdag vermoedelijk door kortsluiting in een koffiehoek.

Hoewel de laatste zin twijfelachtig is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #362 Gepost op: 20 mei 2008, 11:13:51
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=925194/sc=a5b212

Faculteitsgebouw TU voldeed aan voorschriften
 
Gepubliceerd op dinsdag 20 mei 2008
 
DELFT (ANP) - Het gebouw van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft dat vorige week door brand werd verwoest, voldeed aan de huidige brandveiligheidsvoorschriften voor bestaande bouw. Dat maakte de gemeente Delft dinsdag bekend.

Volgens de gemeente gelden voor bestaande bouw minder strenge eisen dan voor nieuwbouw. De veiligheidsregels zijn opgenomen in het bouwbesluit van 2003.

,,De regelgeving in het bouwbesluit is opgezet met het doel om mensen veilig in gebouwen te laten verblijven en in mindere mate op het gebruik van gebouwen. Het faculteitsgebouw voldeed aan de geldende normen en voorschriften. Iedereen heeft veilig kunnen vluchten en er zijn geen gewonden gevallen'', aldus de gemeente.

Verbeteringen

In 2002 deed de Delftse brandweer een aantal aanbevelingen om de brandveiligheid van het pand te verbeteren. Een jaar later heeft de universiteit naar aanleiding van die aanbevelingen enkele maatregelen genomen. Zo zijn een brandmeldinstallatie en een ontruimingsalarminstallatie aangebracht en is een extra trap geplaatst bij de collegezalen.

De brandweer heeft het faculteitsgebouw vorig jaar voor het laatst gecontroleerd.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #363 Gepost op: 20 mei 2008, 14:45:24
Palmpje, Heeft u de indruk dat ik niet kan lezen en of de inhoud niet begrijp en dat u daarvoor met de markerpen aan de slag bent gegaan, u geeft daarmee volstrekt geen antwoord op mijn vragen, U gaat mij toch niet wijsmaken dat uw bericht juist is en dat Jan Bron tegen over de journalist van de Telegraaf heeft gelogen, u gaat mij toch niet wijsmaken dat meester banketbakker, beter gezegd cake bakker, Ale het juist had, u slikt alles voor zoete koek lijkt het.

Het is overigens niet erg indien u het antwoord niet weet maar probeer niet iets wijs te maken, het is middels bij wet opgedragen taak aan de commandant uitvoering te geven, zou hij, nogmaals, nu jokken. Stroperigheid of niet er staat in de brandweerwet wat er staat en ook al staat er geen sanctieregel het is het college wat verantwoordelijk is en die hebben middelen voldoende om af te dwingen zeker daar waar het gaat om de veiligheid, nu af doen met geen gewonden, geen doden, iedereen veilig geëvacueerd is een aardig antwoord maar volstaat niet.

Met uw stift actie wekt u zeker, bij mij, de indruk dat er andere belangen spelen, waarheid is vaker pijnlijk gebleken zo weet Ale ook.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #364 Gepost op: 20 mei 2008, 19:16:29
Palmpje,

Helderder kan ik het niet maken, maar inmiddels heb ik begrepen dat het hier gezellig moet blijven, rest mij u te verlaten, niet dat ik het u niet aangenaam zou willen maken maar voorop staat bij mij waarheid, ook als die hard is.

succes palm, met de sloop en verdere uitleg, uwerzijds dan wel te verstaan.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #365 Gepost op: 20 mei 2008, 19:36:13
Wel jammer dat het niet helderder gemaakt kan worden, want ook mij duizelt het een beetje na het verhaal van "Advies". Het kan m.i. best gezellig blijven, als gewoon duidelijke punten worden gemaakt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat zulke lange zinnen zonder al teveel leestekens en aardig wat (mogelijk?) dubbelzinnig bedoelde opmerkingen niet echt bijdragen aan de duidelijkheid van het punt dat Advies wil maken. Maar misschien ligt dat aan mij. Ik hou me in elk geval aanbevolen voor een toch iets duidelijkere probleemstelling.
greetz,  Enrique


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #366 Gepost op: 20 mei 2008, 19:39:38
Advies,
Ik heb geen aandelen, probeer geen vooroordelen te hebben en wordt ook niet door Palmpie ingehuurd.
Je "beschuldigingen" komen redelijk uit de lucht vallen. Ik heb nog eens terug gelezen. Maar je hebt geen vragen gesteld. Evenals Palmpie heb je diverse stukken van elders hier geplaatst. Het enige verschil is dat Palmpie bepaalde stukken markeert.
Nogmaals ook ik ben hier niet om de aangenaamheid van Palmpie te vergroten, maar vindt het wel aangenaam als we normaal met elkaar omgaan.
RAdeR


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #367 Gepost op: 20 mei 2008, 19:46:35
Volgens mij is iedereen hier bevoegd mekaar de tutoyeren :) Een heldere formulatie kan wonderen doen O0


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #368 Gepost op: 20 mei 2008, 19:53:20
"Advies" zijn manier van antwoorden doet mij denken aan een soort "Fred Vos".  ::)


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #369 Gepost op: 20 mei 2008, 21:42:24
Palmpje, Heeft u de indruk dat ik niet kan lezen en of de inhoud niet begrijp en dat u daarvoor met de markerpen aan de slag bent gegaan, u geeft daarmee volstrekt geen antwoord op mijn vragen, U gaat mij toch niet wijsmaken dat uw bericht juist is en dat Jan Bron tegen over de journalist van de Telegraaf heeft gelogen, u gaat mij toch niet wijsmaken dat meester banketbakker, beter gezegd cake bakker, Ale het juist had, u slikt alles voor zoete koek lijkt het.

Het is overigens niet erg indien u het antwoord niet weet maar probeer niet iets wijs te maken, het is middels bij wet opgedragen taak aan de commandant uitvoering te geven, zou hij, nogmaals, nu jokken. Stroperigheid of niet er staat in de brandweerwet wat er staat en ook al staat er geen sanctieregel het is het college wat verantwoordelijk is en die hebben middelen voldoende om af te dwingen zeker daar waar het gaat om de veiligheid, nu af doen met geen gewonden, geen doden, iedereen veilig geëvacueerd is een aardig antwoord maar volstaat niet.

Met uw stift actie wekt u zeker, bij mij, de indruk dat er andere belangen spelen, waarheid is vaker pijnlijk gebleken zo weet Ale ook.




Hmm zelfde zinsbouw als Dhr Vos...... ::)